Slik bytter du bank

Under får du en enkel oppskrift på hvordan du bytter bank og hvordan du kommer i gang.

Har du BankID fra en annen bank, kan du bli kunde umiddelbart hos oss i BN Bank.

Bli kunde med BankID

Du blir kunde ved å følge linken Bli kunde.  Deretter logger du inn i nettbanken. Under menyvalget >Bytte bank, fyller du inn bankbytteskjema. Resten av jobben gjør vi for deg. Kontoene avsluttes og innestående saldo overføres hit, samtidig som at vi flytter dine AvtaleGiroer. eFaktura følger ditt personnummer, så disse vil automatisk følge med. 

Det koster ingenting å opprette konto hos oss, og vår nett- og mobilbank er gebyrfri i bruk. Du kan opprette brukskonto her.

Når du har blitt kunde kan du opprette flere kontoer i nettbanken. Kanskje trenger du en regningskonto, en vedlikeholdskonto eller en feriekonto? Dette fikser du enkelt selv under >Meny >Åpne konto, og det er ingen begrensninger på hvor mange kontoer du kan ha. 

Du kan også søke om kredittkort og opprette sparekontoer.

Logg inn i nettbanken

  • Noter deg nytt kontonummer i BN Bank og overfør fra tidligere bank til konto i BN Bank.
  • Har du en BSU-konto i annen bank, kan du enkelt flytte BSU-kontoen til BN Bank.
  • Send e-post til arbeidsgiver og gi dem kontonummeret ditt.
  • Dersom du får utbetalinger fra NAV eller andre, kan du enkelt endre kontonummer når du er innlogget på sidene deres.

Gi beskjed til din arbeidsgiver om at du har fått nytt kontonummer, så får de oppdatert dette i sitt system. 

  • eFaktura følger ditt fødsels- og personnummer og vil automatisk framgå i ny nettbank.
  • Finn informasjon om dine eksisterende AvtaleGiroer i din gamle nettbank. Relevant informasjon er mottakers kontonummer og KID-nummer fra selve betalingsavtalen.
  • Følg disse enkle stegene for å flytte dine AvtaleGiro til ny nettbank:
  1. Gå til: > Meny > Betalingsavtaler > Søk etter tilbyder
  2. Søk etter kontonummeret til tilbyder.
  3. Trykk på forslaget eller plusstegnet (+) som dukker opp og velg «Opprett AvtaleGiro-avtale».
  4. Fyll deretter ut skjema med KID-nummer.
  • Om avtalen lå til forfall i tidligere bank, blir denne belastet der og neste forfall blir belastet i BN Bank.
  • Avtalen vil automatisk overskride avtalen du hadde i gammel bank, så det er ingen grunn til å slette avtalen.
  • Husk å avslutte kortavtale i gammel bank.
  • Når du har mottatt kort fra oss bør du makulere gamle bankkort.
  • Send bekreftelse til din gamle bank i nettpostkassen og be om å avslutte kortavtale for å unngå å bli fakturert for nytt kort.
  • Du velger selv om du vil avslutte kontoen i din gamle bank.

Last ned mobilbanken for enkelt å kunne følge med på din økonomi uansett hvor du er.

SeniorLån

Lurer du på noe omkring SeniorLån finner du her svar på de vanligste spørsmålene.

Alle par eller enslige over 60 år som eier sin egen bolig/leilighet med sentral beliggenhet, kan søke om SeniorLån. Inntekt spiller ingen rolle, det er boligens verdi som er viktig. Boligen bør være helt eller nesten gjeldfri.

Med SeniorLån kan du frigjøre deler av sparepengene dine som er bundet opp i boligen. Du trenger ikke betale renter eller avdrag så lenge du bor i boligen. Rentene legges til lånet månedlig.

Du kan få lånet utbetalt som et engangsbeløp eller månedlige utbetalinger, alternativt som en kombinasjon.

Hvor mye du kan låne med SeniorLån avhenger av din alder, samt boligens verdi og beliggenhet.

  1. Ring oss på 22 82 56 00 eller legg igjen kontaktinfo på vårt seniorlån kontaktskjema, så tar vi en prat om hvordan SeniorLån fungerer og hvilke muligheter som finnes.

  2. Vi lager et foreløpig eksempel med ønsket lånesum og sender til deg i posten, sammen søknadskjema, ytterligere informasjon og frankert svarkonvolutt.

  3. Ny takst – Når det gjelder SeniorLån krever vi alltid oppdatert takst på boligen. Dersom du bor i leilighet må vi ha en såkalt E-takst fra eiendomsmegler. Dersom du bor i enebolig eller tomannsbolig/rekkehus krever vi verdi/lånetakst utført av sertifisert takstmann. BN Bank er gjerne behjelpelig med å skaffe takstmann hvis du ikke ønsker å ordne dette selv. Dersom du nettopp har kjøpt bolig trengs ikke ny takst. Da forholder vi oss til kjøpesummen.

  4. Søknadskjema og ny takst sendes til BN Bank i den tilsendte svarkonvolutten, eller pr epost.

  5. Vi lager så lånedokumenter som sendes deg i posten for signering.

  6. Etter at vi har mottatt signerte dokumenter i retur, sendes pantedokumentet til tinglysning, og lånet kan utbetales etter ca. 10 dager. Vi ordner samtidig alt med innfrielse av ditt eksisterende boliglån.

Pengene du får utbetalt velger du selv hvordan du vil bruke. Noen ønsker å pusse opp, nedbetale gjeld eller gi forskudd på arv, mens andre bare ønsker mer å rutte med.

Renten er noe høyere enn for vanlige boliglån. Dette er for at det skal være mulig å garantere livsvarig rett til å bli boende i boligen, uten at du skal betale renter eller avdrag. Kostnader til takst, etablering og tinglysing kommer til fratrekk ved utbetaling av lånet.

Du beholder eierskapet til boligen og den lengstlevende ekte­fellen er sikret å bo der livet ut. For ektefeller med særkullsbarn og enkelte andre familieforhold, kan spesielle regler gjelde. Da må det inngås særskilte avtaler mellom partene. Vi anbefaler å søke juridisk bistand i slike tilfeller.

Når det gjelder SeniorLån krever vi alltid oppdatert takst på boligen. Dersom du bor i leilighet må vi ha en såkalt E-takst fra eiendomsmegler. Dersom du bor i enebolig eller tomannsbolig/rekkehus krever vi verdi/lånetakst utført av sertifisert takstmann. BN Bank er gjerne behjelpelig med å skaffe takstmann hvis du ikke ønsker å ordne dette selv. Dersom du nettopp har kjøpt bolig trengs ikke ny takst. Da forholder vi oss til kjøpesummen.

Dersom det skulle vise seg at boligens verdi ikke dekker lånet ved forfall er det BN Bank som dekker tapet.

Rentene legges til lånet månedlig. Lånet, inklusive renter, tilbakebetales ved flytting eller død.

Det er selvsagt mulig å betale renter og gjøre andre innbetalinger om du ønsker det.
Dette gjøres ved å betale direkte inn på lånets kontonummer.

Mange bruker deler av SeniorLånet til å slette den gamle gjelden. Det gir mer å rutte med ved at dere slipper de månedlige utgiftene. Er gjelden større enn det er mulig å dekke med SeniorLån, må vi diskutere andre løsninger.

Du kan når som helst foreta innbetalinger eller avslutte låneforholdet.

Banken garanterer din rett til å bo i boligen frem til du enten dør eller flytter permanent på sykehjem. For ektepar gjelder garantien for lengstlevende. (Gjenlevende ektefelle eller registrert partner må ha rett til å sitte i uskiftet bo for å kunne bli boende). Når begge er borte eller har permanent opphold på sykehjem, må boligen selges (normalt innen ett år) og lånet innfris. Dersom boligens verdi er høyere enn lånesaldo, får arvingene differansen. Dersom lånet er høyere enn verdien på boligen, dekker banken tapet. Arvingene kan således ikke arve gjeld. Les med om hva som skjer med bankforholdet ved dødsfall her.

Seniorlån egner seg ikke for lånefinansiering av fondskjøp. Renten på et seniorlån er høyere enn for ordinære lån på grunn av trygghetsgarantien. Denne lånerenten sammenlignet med forventet avkastning på aksjefond etter forvaltningshonorarer gir dårlig avkastning målt mot risiko.

Finanstilsynet ber bankene ta hensyn til at inntektene reduseres både ved pensjonsalderen og når en av ektefellene dør. Dette må bankene vurdere når de innvilger rammelån, både i forhold til betjeningsevne og løpetid. Også den økonomiske utviklingen i samfunnet innebærer risiko, som høyere renter eller fallende boligverdi. Sviktende betjeningsevne kan i verste fall føre til at man må fraflytte boligen. For pensjonister som har behov for å spe på en mager pensjon, vil som regel et seniorlån passe bedre.

Les mer i nyhetssaken på dn.no.

Boliglån og boligkreditt

Her finner du svar på det du måtte lure på om boliglån og boligkreditt.

Flere forhold ved din økonomi har betydning for hvor stor boliglån du kan få. Inntekter, utgifter og egenkapital er blant de faktorene som vurderes.  

Boliglånsforskriften sier at du kan få maks 5 ganger inntekten din i samlet lån (boliglån + øvrige lån). Hvor mye du har i studielån har med andre ord betydning for hvor mye du kan få i boliglån. 

Er dere to som kjøper bolig sammen, er det den samlede inntekten som legges til grunn. Leieinntekter tas også med beregningen dersom du kjøper bolig med utleiedel. 

Når det gjelder utgifter ser vi på hvilke andre lån du har, samt kostnader knyttet til strøm, kommunale avgifter, barnepass, transport, fritidsinteresser og annet forbruk. Vi tar også høyde for at du skal kunne tåle en renteøkning på inntil 5 %.

Egenkapital er de pengene du selv skal bruke på boligkjøpet. Hovedregelen er at bankene kan låne ut maksimalt 85 % av kjøpesummen. Når du skal kjøpe bolig betyr det altså at du må ha 15 % egenkapital. I tillegg til dette må du betale omkostningene ved kjøpet. Hvor mye dette beløper seg til, avhenger av hvilken type bolig du kjøper. 

  • Selveier: Du må betale 2,5 % av kjøpesummen i dokumentavgift til staten. Du må også betale et  lite gebyr for tinglysing av skjøte og for tinglysing av bankens sikkerhet.
  • Borettslag: Her er omkostningene er betydelig lavere, ca. 5000 kroner.

Kjøper du en selveierleilighet til 3 millioner kroner, må du altså ha 450 000 kroner i egenkapital. I tillegg må du betale ca. 75 000 kroner i omkostninger.    

Det er mulig å låne mer enn 85 % av kjøpesummen hvis du har noen som kan stille som kausjonister, det vil si at de gir banken tilleggssikkerhet i sin bolig.    

Hvordan skaffer jeg egenkapital?

  • Det er lurt å spare. Er du under 34 år er Boligsparing for ungdom (BSU) et veldig godt alternativ.
  • Du kan få hjelp fra familie, ved at de for eksempel gir forskudd på arv eller et privat lån.

Effektiv rente er det du faktisk betaler for lånet eller boligkreditten og er den totale kostnaden av nominell rente på boliglånet + eventuelt etableringsgebyr og termingebyr. Renter beregnes og legges til saldoen den siste dagen i hver måned. Du betaler kun renter av det beløpet som til enhver tid har blitt benyttet.

Til boligkredittsiden

Til boliglånssiden

Nominell rente er pålydende rente fra vår prisliste og som du ofte får oppgitt når du ber om et tilbud. Effektiv rente beregnes på grunnlag av nominell rente, nedbetalingstid, etableringskostnad og termingebyr. Effektiv rente er det du faktisk betaler. 

Du betaler renter på det du faktisk har brukt, samt en provisjon på lånerammen med 0,01 % per måned. Rentene akkumuleres og bokføres hver måned.

Eks.: Har du tatt opp en boligkreditt på kr 2.000.000 og har saldo på kr 1.000.000 betaler du gjeldende rentesats på saldo kr 1.000.000 samt et månedlig påslag på 0,01 % av kredittrammen på kr 2.000.000.

En kausjonist er en person (som oftest foreldre) som gir en garanti til banken om å betale lånet ditt hvis du selv ikke klarer det. Den vanligste formen for kausjon er realkausjon, som vil si at banken får tilleggssikkerhet i kausjonistens bolig.

Kausjon kan ofte være en god løsning for unge som skal kjøpe bolig for første gang. Det er likevel slik at foreldre bør tenke godt gjennom ansvaret sitt før de inngår en kausjonsavtale, det kan få konsekvenser dersom de ønsker å endre på eget låneforhold.

Les mer om realkausjon hos Finansportalen.

Her er noen avslagsårsaker som enkelte kan oppleve:

Du kan oppleve at du får avslag på din søknad om lån selv om du har råd til å betale de månedskostnadene et boliglån vil gi deg i dag. Dette skyldes at vi må legge til grunn at du både kan betale på lånet om rentene skulle øke fem prosentpoeng fra dagens nivå, og at vi i tillegg må legge til grunn et standard forbruksnivå for din husholdning. 

Du kan få avslag på lån selv om du ut fra dagens inntektsnivå kan betjene lånet, men vi vurderer din fremtidige inntekt som usikker. Kanskje har du fått tilbud om en mye høyere lønn, men med prøvetid? Eller kanskje du har begynt å jobbe for et helt nystartet firma, eller et firma med usikker økonomi hvor du også selv er medeier?

Du kan få avslag på lån selv om du har store nok verdier i bolig eller hytte. Dette kan skyldes at det er usikkerhet knyttet til betjening av lånet, eller at takst og verdivurderinger du har på eiendommen er høyere enn bankens vurdering av verdiene.

Du kan få avslag på mellomfinansiering ved boligkjøp selv om boligen du kjøper har samme verdi som den du skal selge. Dette kan for eksempel skyldes at det er usikkerhet rundt salgssummen på boligen du skal selge, eller omkostninger knyttet til kjøp og salg. Noen ganger har det også vært endringer i betalingshistorikk eller inntekter som gjør at det vurderes mer risikofylt å gi lån før dagens bolig er solgt. 

Du kan få avslag dersom du ønsker å benytte pengene til et spesielt formål som for eksempel overføring til ukjente i utlandet, eller ønsker å låne med pant i andres bolig. Banken vurderer formål med opplåningene, og kan i enkelte tilfeller avstå fra å gi lån dersom vi ser at det er risiko for at pengene kan gå til potensielt uetiske eller ulovlige formål. 

Du kan få avslag dersom du ikke kan eller vil dokumentere hvor du har skaffet egenkapital til boligkjøpet fra, eller dersom du har inntekter du har unndradd fra beskatning. Banken har en plikt til å vurdere dokumentasjon av kilder til egenkapital, og vil aldri legge til grunn inntekter fra skatteunndragelse.

Ta kontakt med oss for nærmere forklaring dersom du ønsker det.

Hvis du har problemer med å betjene lånet ditt kan avdragsfrihet være en løsning. Med avdragsfrihet betaler du kun renter på lånet i en periode mens avdragene blir satt på vent.

Logg inn i nettbanken og send oss en melding ved å velge > Meny > Send melding. Skriv da kort om hvorfor du har behov for avdragsfrihet og hvor lenge du har behov for avdragsfrihet, så ser vi hva vi kan få til. 

Boligkreditt kalles også rammelån eller fleksilån/flexilån, og er et lån hvor du sammen med banken blir enig om en ramme for hvor mye du kan låne. Innenfor den avtalte lånerammen har du full handlefrihet og du betaler kun renter av det du faktisk benytter. Det du har ubenyttet kan du når som helst benytte deg av. Det gis inntil 60 % av boligens panteverdi, men ingen nedbetalingsplan. 

Det er du selv som legger opp når og hvor mye du ønsker å betale på lånet, og har mulighet til å ta ut penger igjen ved behov. Slik har du alltid penger tilgjengelig til uforutsette utgifter og små eller store investeringer, for eksempel oppussing, hytte eller bil. Med boligkreditt kan du låne opp til dette innenfor den tilgjengelige rammen, uten å måtte ta kontakt med banken.

Til boligkredittsiden.

Boligkreditt er priset høyere fordi det er dyrere for banken å drifte en boligkreditt enn et ordinært nedbetalingslån. For at du skal ha mulighet til å ta ut mer av boligkreditten til enhver tid, må banken holde disse pengene tilgjengelig for deg. Dette er en kostnad for banken.

Til boligkredittsiden.

Du kan betale inn på boligkreditten når du vil og fritt velge å ikke betale avdrag i en periode, så lenge lånesaldoen ikke overstiger den innvilgede rammen. Dersom du velger å ikke betale renter, må du huske at rentene legges til lånesaldoen hver måned. Hvor mye og hvor ofte du betaler inn bestemmer du selv. Du betaler inn på boligkreditten ved å gjøre en overføring fra kontoen din til boligkreditten.

Tips: Mange velger å opprette en fast månedlig betaling i nettbanken sånn at man betaler det samme beløpet hver måned. Du sikrer da at det betales ned som et ordinært boliglån, men står fritt til å endre betalingen etter eget ønske.

Til boligkredittsiden.

Ja, dette gjør du enkelt i nettbanken under > Betaling/overføring > Ny fast overføring egne konti. 

Til boligkreditt.

Via nettbanken eller mobilbanken kan du overføre penger direkte fra boligkreditten til dine eller andres kontoer. Det er også mulig å betale regninger direkte fra boligkreditten.

Til boligkredittsiden.

Billån til ny bil

Her finner du svar på det du måtte lure på omkring det å låne til kjøp av ny bil.

Du kan søke om Billån for alle kjøretøy som er registrert som personbil eller varebil.

Du kan låne hele kjøpesummen dersom alt ligger til rette for det. Flere faktorer er avgjørende, blant annet inntekt, og om du har gjeld fra før.

Nei, er du registrert med betalingsanmerkninger vil du ikke få innvilget lån.

Som utgangspunkt skal du registrere all gjeld du har. Dersom det eventuelt er flere låntakere, registrerer du din andel.

Nei, du kan få svar med én gang søknaden er levert. Dette forutsetter at du ikke har betalingsanmerkninger eller for høy gjeld i forhold til inntekt. Du får uansett tilbakemelding i løpet av påfølgende arbeidsdag, også om det er behov for mer informasjon fra deg.

Har du fått innvilget lån, må lånedokumenter signeres før henting eller omregistrering av kjøretøyet. Så snart SpareBank 1 Finans har mottatt disse, samt kjøpekontrakt og vognkort i kjøpers navn blir lånet utbetalt direkte til selger eller bilforhandler.

Billån gis med inntil 10 års nedbetalingstid. Ved kjøp av bruktbil må lånet være nedbetalt innen bilen er 13 år gammel.

Dette du gjør du enklest ved å opprette AvtaleGiro underveis i søknadsprosessen.

Ja, du kan refinansiere billånet, men på grunn av at det er et salgspantlån gjelder visse begrensninger. Det nye lånet må ha samme lånetaker(e), lånebeløp, innfrielsesdato og pant som ditt eksisterende. Fyll ut kontaktskjema for refinansiering av billån, så blir du kontaktet innen neste virkedag for utarbeidelse av tilbud.

Ja, du kan når som helst betale inn ekstra på lånet. Merk at det da er viktig at du oppgir riktig referanse ved innbetaling. Ta kontakt med SpareBank 1 Finans for å få avtalt fast endring i nedbetalingsplan.

Renter må betales som normalt, men du kan søke om avdragsfri måned. Dette er under forutsetningen om at de siste 6 månedene er betalt til riktig tid. Får du problemer med å betale lånet slik det er avtalt, ønsker vi at du tar kontakt med SpareBank 1 Finans så snart som mulig for å finne en løsning.

Dette er en forsikring som betjener billånet hvis du skulle bli syk, arbeidsledig eller permitert.
I tillegg innfris lånesaldo inntil 600 000 kr ved død eller kritisk sykdom.
Les mer om betalingsforsikring hos SpareBank 1 Finans.

Ja, men bilen må da kjøpes via en tredjepart i Norge som står for import, avgifter og registrering. Denne parten anses da som selger, og vil være den som får utbetalt lånet. Direkteimport finansieres ikke.

Har du spørsmål om billån, kan du kontakte SpareBank 1 Finans på telefon 07301 eller e-post: privat@sb1finans.no.

Nettbank og innlogging

Her finner du svar på noen av de vanligste spørsmålene knyttet til nettbank og innlogging.

Etter innlogging kan du enkelt:

  1. administrere og få full oversikt over kontoer og kontobevegelser, lån og avtaler
  2. bestille bankkort og finne PIN-kode
  3. opprette og lage egne navn på kontoer
  4. bestille SMS-varsling
  5. aktivere mobilbank
  6. aktivere BankID
  7. chatte sikkert med våre kundekonsulenter

Ditt brukernavn er ditt fødselsnummer (11 siffer).

Logger du inn som bedriftskunde, er brukernavnet organisasjonsnummeret med 00 foran. (Eks: 00987654321).

Standard beløpsgrense i nettbanken er kr 1 000 000. Dette er per måned og gjelder for alle dine kontoer. Denne grensen kan endres. Send oss en melding via nettbanken eller på chat så ordner vi dette for deg.

PS: Du kan i tillegg overføre kr 1 000 000 fra mobilbanken månedlig.

Du logger inn fra bnbank.no via knappen øverst oppe til høyre. Velg mellom BankID, BankID på mobil eller kodebrikke eller kodekort, og følg instruksjonene. Lurer du på noe underveis, er det bare å klikke på sirklene med spørsmålstegn som ligger på innloggingssiden for mer informasjon: 

Nettbanken husker hvilken innloggingsmetode du brukte sist, og foreslår denne automatisk. Velg annen innloggingsmetode om du ønsker det.

  1. Får du en feilmelding?
    Trykk her så vil chatroboten vår "Ida" hjelpe deg videre.

  2. Problemer med BankID?
    Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, kodebrikken eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
    Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så gjelder det feil med BankID.
    Har du glemt passordet ditt kan du benytte vår selvbetjente passordbestilling ved innlogging. Trykk «Glemt BankID passord» etter du har tastet fødsels- og personnummer og trykket «Neste».
    Har du blokkert din BankID, ta kontakt med banken som har utstedt din BankID.

  3. Problemer med BankID på mobil?
    Har du byttet mobil, abonnementet eller SIM-kort på mobilen må du bestille BankID på mobil på nytt. Du løser det ved å logge deg inn i nettbanken med kodebrikke og bestille BankID på mobil ved å gå til >Meny >BankID på mobil >Bestill.
    Hvis det ikke kommer opp noe på mobiltelefonen når du bruker BankID på mobil kan du prøve å slå av det trådløse nettverket og heller bruke 3G eller 4G. Dersom det ikke hjelper kan du slå av og på telefonen og se om det blir bedre. Det kan også være noe feil hos telefonselskapet ditt. Får du feilmelding som begynner med C- så gjelder det feil med BankID på mobil. 

  4. Kodebrikke
    Denne metoden benyttes kun dersom du har kodebrikke utstedt av BN Bank og ikke har aktivert BankID. Har du glemt passordet ditt kan du benytte vår selvbetjente passordbestilling ved innlogging. Hvis du har mistet kodebrikken din eller den er tom for strøm, bestill ny kodebrikke.

  5. Oppdater nettleseren
    Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
    Firefox - last ned Firefox
    InternetExplorer - last ned Internet Explorer
    Google Chrome - last ned Google Chrome  
    Opera - last ned Opera
    Edge/Internet Explorer - Installert på maskinen din hvis du bruker Windows
    Safari er anbefalt nettleser på Mac OS - last ned Safari

    Tips: Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.

Jeg får beskjeden «Pålogging ikke vellykket. Vennligst prøv igjen. Ved gjentatte feil kontakt kundesenter». Hva gjør jeg?

Dette skyldes feil brukernavn eller passord. Brukernavnet er ditt fødselsnummer (11 siffer). Logger du inn som bedriftskunde, er brukernavnet organisasjonsnummeret med 00 foran. (Eks: 00987654321)

Nytt personlig passord kan du bestille ved å klikke på "glemt passord".  

Du kan bestille nytt engangspassord i innloggingsøyeblikket. Se etter lenken "glemt passord". 

Bestill ny kodebrikke her. Du blir oppringt av en kundekonsulent senest neste virkedag, så sender vi kodebrikken til deg i posten.

BankID og BankID på mobil

Her finner du svar på det du måtte lure på om BankID og BankID på mobil.

For å få BankID og BankID på mobil må du være riktig legitimert og ha norsk fødsels- og personnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank.

Oppfyller du kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID/BankID på mobil ved å gå til >Meny >BankID >Bestill.

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken.

Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, bestill kodebrikke her.

PS! Er man under 18 år må foreldre bestille BankID/BankID på mobil til den mindreårige. Les mer og bestill BankID/BankID på mobil her

 

Mange av våre kunder får/har fått nytt SIM-kort fra Telenor i disse dager, dette fordi Telenor har en del eldre SIM-kort som må byttes ut. For deg som kunde betyr dette blant annet at du må aktivere din BankID på mobil på nytt etter at du har byttet SIM-kortet:

1. Du mottar SIM-kortet i posten.
2. Du aktiverer det nye SIM-kortet.
3. Aktiver BankID på mobil på nytt. Her behøver du kodebrikke/kodekort.

Har du allerede aktivert SIM-kortet og din BankID på nytt kan du se bort fra vår SMS om aktivering.

Har du ikke kodebrikke/kodekort fra BN Bank må du ta kontakt med banken som har utstedt dette dersom du ønsker ny/nytt.

Dette kan du gjøre med BankID på mobil

  • Logge inn i nettbank
  • Bekrefte betalinger ved netthandel
  • Logge inn hos Lånekassen, Altinn, Mine sider, osv.

Er din BankID blokkert må du ringe oss på tlf. 73 89 20 00 på hverdager mellom kl. 09.00 - 15.00 for å få åpnet den igjen.

Den enkleste måten å bli kunde er med BankID. Men du er selvfølgelig velkommen til å bli kunde hos oss selv om du ikke har det. Ring oss på telefon 73 89 20 00 og vi hjelper deg med å opprette kundeforholdet.

Du kan signere med BankID på mobil - se under:

  1. Du må ha både BankID og BankID på mobil fra BN Bank
  2. Velg signering med BankID på mobil
  3. Bekreft tilsendte referanseord med egen 4-sifret kode
  4. Tast inn ditt BankID-passord fra BN Bank

For å kunne signere med BankID på mobil må også BankID-avtalen din være aktiv og begge avtalene må være fra samme bank. Når du skal signere med BankID på mobil vil du bli bedt om å taste inn et personlig passord. Dette er passordet som hører til din BankID - avtale. Passordet blir som regel benyttet sammen med din kodebrikke. 

Har du blokkert din BankID eller er usikker på passordet, ta kontakt med banken som har utstedt din BankID. 

Betalingstjenester

Svar på ofte stilte spørsmål omkring våre betalingstjenester.

Med AvtaleGiro slipper du å tenke på å betale regningene dine. Fra du oppretter avtalen tar det inntil 1-2 dager før den er aktiv. Alt du trenger å tenke på er at du har dekning på belastningskonto og at maksbeløpet på regningen ikke overstiges.

  1. Tilbud i nettbanken
    Aksepter når du får tilbud om AvtaleGiro etter å betalt en faktura i nettbanken. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen. Mottar du faktura per post før avtalen er aktiv må denne betales manuelt.

  2. Opprett selv i nettbanken:
    Dersom du ikke har mottatt tilbud i nettbanken kan du enkelt opprette avtalen selv. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler >Søk etter tilbyder, og legg inn ny avtale ved å søke opp mottaker. KID-nummer må registreres. Dette finner du på mottatt faktura.

  3. På bedriftens nettside:
    Flere bedrifter tilbyr elektronisk signering av AvtaleGiro på egne nettsider. Avtalen signerer du med BankID.

Den vanligste årsaken er at beløpsgrensen du har satt på din AvtaleGiro er for lav. En annen årsak kan være at det ikke var dekning på konto ved forfallsdato.

Beløpsgrensen endrer du i nettbanken ved å gå til >Meny >Betalingsavtaler. Her trykker du på den aktuelle avtalen og velger «Vis detaljer/endre avtale». Husk å ta hensyn til at beløp som skal betales kan variere, og at priser justeres med jevne mellomrom. Det kan derfor være lurt å sette grensen noe høyere enn det du betaler akkurat i dag. Da unngår du at AvtaleGiroen stoppes på grunn av for lav beløpsgrense.

Gå til > Meny > Betalingsavtaler. Trykk på den aktuelle avtalen og velg «Slett».

Gå til >Meny >Betalingsavtaler. Trykk på den aktuelle avtalen og velg «Vis detaljer/endre avtale». 

Med eFaktura får du regningene rett i nettbanken i stedet for i postkassen, ferdig utfylt med KID-nummer og det hele.

  1. Ved betaling
    Når du betaler en regning i nettbanken vil du få et spørsmål om du vil ta i bruk eFaktura. Trykk "aksepter".

  2. Med eFaktura-referanse
    Logg inn i nettbanken. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler >Søk etter tilbyder, og legg inn ny avtale ved å søke opp mottaker. Du trenger eFaktura-referansen til registreringen. Den finner du på mottatt faktura fra bedriften.

  3. Automatisk opprettelse av eFaktura
    Logg inn i nettbanken. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler og velg «Motta regninger elektronisk». Det betyr at alle dine regninger automatisk sendes som eFaktura dersom din leverandør tilbyr eFaktura. Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som gjerne følger med en papirfaktura i posten. Du kan også takke ja til automatisk opprettelse av eFaktura, men samtidig reservere deg mot eFaktura fra de leverandørene du ønsker.

De finner du i nettbanken ved å gå til >Meny >eFakturaarkiv.

Ikke alle leverandører tilbyr eFaktura.

Den sletter du i nettbanken ved å gå til >Meny >Betalingsavtaler. Finn riktig avtale, trykk på den og velg "Slett".

I Norge trådte det i kraft et nytt direktiv den 14. september 2019. Dette kalles PSD2 og er et nytt betalingstjenestedirektiv som regulerer betalingsformidling i EU og EØS. Det stilles nå strengere krav til signering ved betalinger og direktivet har også som formål å forebygge svindel ved at det stilles en del nye krav til sikkerhet. Du vil derfor oppleve at du må signere for flere betalinger enn tidligere.

De viktigste kravene i PSD2 er allerede tatt inn i det norske lovverket. 

Med PSD2 skal det legges til rette for økt konkurranse i markedet for betalingstjenester. Betaling skal gjøres enklere, billigere og mer effektivt. I tillegg skal det sikre at alle land har samme regelverk. 

Du kan lese mer om PSD2 hos Finans Norge her.

Samme bank som deg

Er mottaker kunde i samme bank som deg, kommer pengene på konto med en gang.

Annen bank enn deg

Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fem ganger i døgnet.

I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.

Haster det?

Har du det travelt og vil være sikker på at pengene kommer fram med en gang, kan du bruke straksbetaling. Les mer om straksbetaling.

Skal du betale eller overføre penger til utlandet?

Her ser du hvor lang tid det tar før mottaker i utlandet får pengene på konto.

Betaling til utland

Spørsmål og svar om betaling til utlandet.

Betaling til en mottaker i utlandet gjennomføres fra nettbanken ved å velge > Meny > Betale til utlandet. 

Finn mer informasjon om betaling til utland her

For overføring mellom land i EU/EØS og enkelte andre europeiske land, må avsender ha mottakers IBAN (International Bank Account Number). 

I tillegg til IBAN må mottakerbanken identifiseres med BIC/SWIFT. Dersom du skal motta penger fra utlandet er BN Banks BIC/SWIFT KBNONO22. 

Du finner ditt IBAN-nummer under "Detaljer" på hver konto i nettbanken, eller du kan benytte vår IBAN-kalkulator her.

Finn ditt IBAN-nummer (International Bank Account Number)

For pengeoverførsler mellom land i EU/EØS og enkelte andre europeiske land, må avsender ha mottakers IBAN (International Bank Account Number).

I tillegg til IBAN må mottakerbanken identifiseres med BIC/SWIFT. Dersom du skal motta penger fra utlandet er BN Banks BIC/SWIFT KBNONO22

Du finner ditt IBAN-nummer under «Detaljer» på hver konto i nettbanken, eller du kan benytte vår IBAN-kalkulator her: 

Finn ditt IBAN her

Dette finner du i nettbanken ved å trykke på kontoen din og velger «Vis detaljer». Du kan også se dette på dine kontoutskrifter ved å gå til >Meny >Søk i dokumenter. Alternativt kan du benytte vår IBAN-kalkulator ved å klikke her.

BN Banks BIC/SWIFT er KBNONO22

Valutakursene som oppgis i nettbanken er kun å anse som en indikasjon på valutakurs. Endelig kurs vil bli satt når betalingen til utlandet er utført, eller når innbetalingen fra utlandet blir godskrevet konto. Kursene i valutamarkedet endres kontinuerlig innenfor korte tidsrom. I visse situasjoner, for eksempel i urolige finansmarkeder, vil det være store svingninger i valutakursene. 

Valutakurser hos Norges Bank.

Du kan betale i følgende valutasorter: SEK, DKK, EUR, USD, THB, CHF, PLN, GBP og NOK. Dersom mottakerkontoen er i en annen valuta vil mottakerbanken veksle beløpet. Da kan du velge å sende pengene i NOK eller EUR/USD.

Fra 31. oktober 2016 er det et krav om at euro-betalinger sendes til bank i henhold til internasjonal standard for betalingsformat. Kunder med økonomisystem som utveksler betalingsfiler med bank i dag, vil måtte bytte filformatet de bruker i dag til den nye standarden: ISO 20022. Les mer om ISO 20022 hos Swift.

Mobilbank og mobile tjenester

Her finner du svar på noen av de mest vanlige spørsmålene knyttet til
mobilbank og mobile tjenester.

Mobilbanken inneholder nøyaktig det samme som nettbanken, men det er enklere og raskere å logge inn. Du velger selv om du vil logge inn med personlig kode eller om du ønsker å bruke FingerID. Appen er tilgjengelig for iOS og Android.

         

Med mobilbanken:

  • Betale regninger og overføre mellom egne kontoer
  • Godkjenne eFaktura
  • Oversikt over regninger til forfall
  • Enkelt sjekke saldo på konto
  • Sette opp SMS-tjenester og varslinger
  • Overføre fra kredittkort til konto

Mobilbanken finner du i Appstore for iPhone og Google Play for Android.

         

Etter at du har lastet ned mobilbanken følger du instruksene i appen for aktivering. Du må ha BankID på mobil, BankID eller kodebrikke og passord tilgjengelig ved aktivering. Etter at du har identifisert deg med en av de tre metodene vil du motta en aktiveringskode på SMS. 

Du kan enkelt logge inn i mobilbanken med TouchID, ansiksgjenkjenning eller personlige kode. Ønsker du å endre innloggingsmetode må du slette appen, for så å laste den ned og aktivere på nytt. 

Ved overføring av gamle apper til ny mobil er det ikke alltid at mobilbanken fungerer optimalt.

Hvis du opplever problemer kan det løses ved å avinstallere mobilbanken og laste den ned på nytt fra App Store/Google Play.

Du aktiverer så mobilbanken ved å benytte samme metode som ved innlogging i nettbanken.

 

Du kan opprette SMS-varsling både via mobilbanken og nettbanken.

  • I mobilbanken:
    Velg >mer og >SMS-varsling fra menyen

  • I nettbanken:
    Velg >SMS-varsling i menyen.

Du kan få SMS-varsel om 

  • lønn har kommet på konto
  • du mangler dekning og betalinger ikke utføres
  • saldo kommer under et viss beløp
  • hva du har disponibelt på en fast dag
  • du får innbetalinger over et gitt beløp

Slik får du BankID på mobil:

  1. Logg inn i nettbanken med din kodebrikke fra BN Bank.
  2. Velg >BankID på mobil i menyen.
  3. Følg anvisningene.
  4. Du vil motta en SMS når aktiveringen er fullført.

Dette kan du gjøre med BankID på mobil

  • Logge inn i nettbank
  • Bekrefte betalinger ved netthandel
  • Logge inn hos Lånekassen, Altinn, Mine sider, osv.

Bankkort og kredittkort

Her finner du svar på noen av de vanligste spørsmålene knyttet til bankkort og kredittkort.

Når du mottar et nytt bankkort i posten må dette aktiveres. Logg inn i nettbanken, velg >Meny, >Kort og trykk på krysset til høyre for kortet og velge "Aktiver"

  • Logg inn i nettbanken
  • Velg Meny > Kort > Hente PIN-kode

Vanligvis kan du hver 7. dag ta ut 9.900 kroner i Norge og 20.000 kroner i utlandet med ditt bankkort. I tillegg kan du ta ut inntil 20.000 kroner hver 7.dag på kredittkortet ditt - hvis du har stor nok kredittgrense. Om du tar ut på en onsdag vil du altså ikke ha anledning til å ta ut igjen neste onsdag.

Du kan også ta ut kontanter i de fleste butikker. Husk at det kan være andre begrensninger i kortet ditt.

Vi tar ingen gebyr verken ved bruk av kort i Norge eller utlandet. Dette gjelder også uttak i minibank. Kortet har kun et årsgebyr på kr 275,- Se vår prisliste for fullstendig oversikt.

Du vil motta kortet innen 3-5 dager etter bestilling. 

Du kan endre regionsperren både i nettbanken og mobilbanken. I nettbanken kan du enkelt endre regionsperren eller klikk på >Meny og under >Kort finner du regionsperre. I mobilbanken velger du >Mer nede til høyre og får opp regionsperre. Regionsperren er viktig for å redusere risikoen for at kortet ditt ikke belastes i en region du ikke befinner deg i. 

Har du betalt minst 50 % av reisens transportkostnader med ditt BN Bank Mastercard har du reise- og avbestillingforsikring inkludert.

Se vilkår for reiseforsikring kredittkort.

Vårt kredittkort er utstedt av Sparebank 1. Du finner mer informasjon om situasjonen rundt avbestilling, reiseforsikring og Korona-viruset her.  

Skal du melde inn hendelse kan du gjøre det ved å fylle ut dette skjemaet.

Har du spørsmål knyttet til reise- og avbestillingsforsikringen kan du ta kontakt med Fremtind forsikring (forsikringsselskapene til Sparebank 1 og DNB har fusjonert) på telefon 915 02 300.

Du kan sperre kortet ditt enkelt via mobilbanken, nettbanken eller ved å ringe oss.

Via mobilbank:

  1. Logg inn i din mobilbank
  2. Velg menyen øverst til venstre, deretter >Kort og >Sperre kort
  3. Velg hvilket kort som skal sperres

Via nettbank: 

  1.  Logg inn i nettbanken.
  2. Velg >Meny oppe til venstre og deretter >Mine kort.
  3. Klikk på plusstegnet på kortet det gjelder og deretter >Sperr kort.

Telefon:

Du kan ringe oss på +47 73 89 20 00 (i åpningstiden mellom kl 09.00-15.00 får du snakke med en kundekonsulent, utenfor åpningstiden får du tastevalg).

PS! Gjelder det sperring av kredittkortet ditt må du ringe oss på 73 89 20 00.

bankforhold ved dødsfall finner du nyttig informasjon omkring hva som skjer og hva som må gjøres. 

Depositumskonto

Finn svar på det du lurer på om depositumskonto.

Ny kunde

  1. Utleier blir kunde her
  2. Utleier bestiller depositumskonto i nettbanken og signerer avtalen med BankID.
  3. Leietaker mottar e-post med link for elektronisk signering med BankID.
  4. Depositumskonto blir synlig i nettbanken til begge parter.
  5. Leietaker betaler inn depositumsbeløpet.

Eksisterende kunde

  1. Utleier bestiller depositumskonto i nettbanken og signerer avtalen med BankID.
  2. Leietaker mottar e-post med link for elektronisk signering med BankID.
  3. Depositumskonto blir synlig i nettbanken til begge parter.
  4. Leietaker betaler inn depositumsbeløpet.

Les mer om depositumskonto

Depositum betaler du fra konto i den banken du er kunde. Logg inn i nettbanken din der for å overføre avtalt beløp. Kontonummeret til depositumskontoen finner du i kontoavtalen, og i din nettbank her i BN Bank. Logg inn her for å se kontonummeret til depositumskontoen som du skal overføre til.

Dersom leietaker skal ha hele beløpet kan utleier frigi dette i nettbanken sin ved å trykke på depositumskontoen og velge «Frigi». Beløpet blir da tilgjengelig for leietaker. Merk at denne funksjonen ikke er tilgjengelig dersom banken har opprettet kontoen manuelt. 

Skal depositumsbeløpet fordeles, eller banken har opprettet kontoen manuelt, benytt dette skjemaet: Oppgjør depositumskonto

 

Utleier fremmer krav

Krav kan kun fremmes etter at leieforholdet er avsluttet. Utleier må først fremme kravet til leietaker, helst skriftlig. Dersom leietaker ikke er enig i utleiers krav, kan utleier gå til sak ved å kontakte Forliksrådet eller Husleietvistutvalget. 

Gjelder utleiers krav skyldig husleie, kan utleier kontakte banken, som på visse vilkår kan utbetale denne fra depositumskontoen. Det er en forutsetning at depositumkonto og husleiekonto er i samme bank for at utleier skal kunne fremme krav om dekning for ubetalt husleie direkte til bank, ref. Husleieloven § 3-5 og punkt 6 i kontoavtalen.

• Husleien må ha blitt innbetalt til utleiers konto i BN Bank.
• Leieavtalen må dokumentere at husleie skal innbetales på utleiers konto i BN Bank.
• Utleier må dokumentere overfor banken hva som er start- og sluttdato for leietakers betalingsplikt.

Dersom disse punktene oppfylles fremmer banken utleiers krav overfor leietaker per brev. Banken utbetaler skyldig leie til utleier dersom leietaker innen fem uker ikke dokumenterer å ha reist søksmål mot utleier.


Leietaker fremmer krav

Krav om frigivelse av depositum kan kun fremmes etter at leieforholdet er avsluttet. Leietaker må først fremme kravet til utleier, helst skriftlig. Dersom utleier ikke er enig i leietakers krav kan utleier gå til sak ved å kontakte Forliksrådet eller Husleietvistutvalget. 

Etter at leietaker har fremmet sitt krav til utleier uten å komme til enighet kan leietaker sende sitt krav mot utleier til banken. Banken fremmer da leietakers krav til utleier per brev. Banken frigir depositumet til leietaker dersom utleier innen fem uker ikke dokumenterer å ha reist søksmål mot leietaker

 

Dersom du oppretter depositumskonto via Huseierne vil du automatisk få en husleiekonto i nettbanken. Vi anbefaler at konto i BN Bank benyttes for innbetaling av husleie.

Både utleier og leietaker må signere avtalen før kontoen blir opprettet. Kontoen vil ikke være tilgjengelig i nettbank før begge har signert.

BSU-konto

Lurer du på noe om BSU kan du finne svar på det her.

Du kan spare inntil 25.000 kroner hvert år, og 300.000 kroner totalt. Det tar minst 12 år å spare opp maksbeløpet. Husk at du ikke kan spare lenger enn til og med det året du fyller 33 år, så du må senest starte sparingen det året du fyller 22 år for å nå maksbeløpet på 300.000 kroner.

  • Kjøp av ny fast bolig til eget bruk (f.eks. kjøp av selveierbolig, andels-/aksje-/obligasjonsleilighet). Det er ikke noe krav om at sparebeløpet skal benyttes til førstegangs boliganskaffelse.
  • Kjøpesum for nødvendig tomt.
  • Betaling av renter og avdrag på lån på eksisterende bolig, nødvendig aksje, andel eller obligasjon. Forutsetningen er at boligen mv. er anskaffet etter at BSU-kontrakt er inngått. Det gjøres oppmerksom på at BSU-kontoen ikke kan benyttes som trekkonto for lånet, men at BSU-kontoen i sin helhet kan benyttes til innbetaling på boliglån knyttet til eksisterende bolig. Dette vil da betraktes som en ekstraordinær innbetaling og da går hele innbetalingen som betaling av avdrag (og ikke renter, med mindre lånet er i restanse).
  • Anskaffelse av garasje.

 

  • Påkostning/vedlikehold av bolig selv om den er ny, anses ikke som utgift til anskaffelse av bolig.
  • Kjøp av bolig som er anskaffet og flyttet inn i, før kontrakt om sparing er inngått.
  • Kjøp av, eller nedbetaling av gjeld, på andre eiendommer enn din faste bolig.
  • Eksempelvis kan ikke BSU-innskuddet brukes til kjøp av fritidseiendom uten at vilkårene for skattefradrag brytes.

 

Oppsparte midler er ikke bundet til bolig før ved årsskiftet. Tar du ut mer enn det du har spart siste år, avsluttes kontoen og mulighet for BSU-sparing opphører.

Skattefradraget er på 20 % av det du sparer per år, maksimalt fradrag er 5.000 kroner. Pengene må være på kontoen innen 31. desember, og stå over årsskiftet. Banken melder inn beløpet du har spart til Skatteetaten, som regner ut skattefradraget basert på inntekten din. For å få fullt utbytte av BSU-fradraget må du tjene over 75.000 kroner. Først da betaler du nok skatt til at du får maksimalt fradrag for BSU-innskuddet på 25.000 kroner.

Ja, det må du. Alle må skatte av opptjente renter når rentene godskrives konto.

Du kan spare i BSU til og med det året du fyller 33. Du kan spare inntil 25.000 kroner hvert år, og maks 300.000 kroner. Det tar minst 12 år å spare opp maksbeløpet, og det vil si at du senest må starte sparingen det året du fyller 22 år.

Du kan spare på BSU til og med det året du fyller 33 år. Etter dette beholder du kontoen med samme rente, men kan ikke fortsette sparingen.

Fra fylte 36 år endres renten automatisk til gjeldende sats for sparekonto. Overfør til kontoen når du selv vil i nettbanken. Du kan beholde din BSU-konto så lenge du vil, men den må til syvende og sist brukes til boligformål.

 

Hvis du skal avslutte BSU-kontoen kan du logge inn i nettbanken og sende oss en melding. Vi trenger å vite konto - eller lånenummeret som pengene skal overføres til, og hva pengene skal brukes til. Husk at du ikke kan åpne en ny BSU-konto etter at du har avsluttet den du har.