Ofte stilte spørsmål

På denne siden vil du finne svar på spørsmål om det du måtte lure på om bankens produkter og tjenester. 

Innlogging

Du logger inn fra bnbank.no via knappen øverst oppe til høyre eller så kan du logge deg inn her. Velg mellom BankID på app eller kodebrikke, og følg instruksjonene. Har du problemer med å logge inn kan du finne hjelp her.

  1. Får du en feilmelding?
    Skriv inn feilmeldingen du får til vår chatbot Ida (du finner den nederst til høyre på siden), så kan hun hjelpe deg videre.

  2. Problemer med BankID?
    Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, kodebrikken eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
    Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så gjelder det feil med BankID.
    Har du glemt passordet ditt kan du benytte vår selvbetjente passordbestilling ved innlogging. Trykk «Glemt passord» etter du har tastet fødsels- og personnummer og trykket «Neste».
    Har du blokkert din BankID, ta kontakt med banken som har utstedt din BankID.

  3. Kodebrikke
    Denne metoden benyttes kun dersom du har kodebrikke utstedt av BN Bank og ikke har aktivert BankID. Har du glemt passordet ditt kan du benytte vår selvbetjente passordbestilling ved innlogging. Hvis du har mistet kodebrikken din eller den er tom for strøm, bestill ny kodebrikke.

  4. Oppdater nettleseren
    Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
    Firefox - last ned Firefox
    InternetExplorer - last ned Internet Explorer
    Google Chrome - last ned Google Chrome  
    Opera - last ned Opera
    Edge/Internet Explorer - Installert på maskinen din hvis du bruker Windows
    Safari er anbefalt nettleser på Mac OS - last ned Safari

    Tips: Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.

Her er noen av de vanligste feilmeldingene som kan oppstå og beskrivelse av løsning. 

BID - 1439: Feilkoden betyr at din kodebrikke er sperret.

Løsning: Ta kontakt med oss på tlf. 73 89 20 00 for å få åpnet din BankID på nytt.

BID - 1433: Problemet forsvinner normalt når du lukker nettleser og forsøker å logge inn på nytt. Det kan også forekomme hvis du bruker en snarvei/favoritt til nettsiden. Vær oppmerksom på at du ikke forveksler engangskode og personlig passord. 

BID 2032, 2034, 20a1, 20b0, 20c1, 2030 og 2031: Disse feilmeldingene oppstår når det er noe feil med nettleseren eller dårlig internettforbindelse. 

Løsning: Oppdater nettleseren din, eventuelt bytt nettleser. En annen løsning kan være å restarte din nettverksrouter.

BID - 2033: Kan oppstå ved dårlig internettforbindelse eller treg PC eller Mac. 

Løsning: Sjekk først at du har internettforbindelse. Hvis ikke, kan du prøve å starte routeren på nytt. Virker nettet som det skal, prøv en annen nettleser eller start maskinen/mobilen på nytt. 

BID - 20C1: Betyr at det er kommunikasjonsfeil mot BankID. Vent noen minutter og prøv igjen.

BID - 5000: Feilen skyldes kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken. 

Løsning: Lukk nettleseren og prøv igjen om noen minutter.
Kontakt vårt kundesenter på tlf. 73 89 20 00 om problemet vedvarer. 

BID - 5007: Feilen oppstår når det er noe galt med nettleseren din, eller at din BankID er sperret. 

Løsning: Prøv å bytt nettleser eller å nullstille innstillingene på nettleseren. Kontakt vårt kundesenter på tlf. 73 89 20 00 dersom problemet vedvarer. 

BID - C161: Feilmeldingen betyr at vi ikke klarer å finne en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt telefonnummer. Årsaken til dette kan være at du har fått nytt SIM-kort, eller foretatt endringer på ditt abonnement. 

Løsning: Bestill BankID på mobil på nytt her. 

BID - C30F: Din BankID på mobil er sperret.

Løsning: Du må logge deg inn i nettbanken og bestille BankID på mobil på nytt. 

BID - C325: Feilen kan skyldes en feil hos din mobiloperatør. De har alltid fokus på å rette slike feil raskt. Prøv igjen om en liten stund. 

Ved overføring av gamle apper til ny mobil er det ikke alltid at mobilbanken fungerer optimalt.

Hvis du opplever problemer kan det løses ved å avinstallere mobilbanken og laste den ned på nytt fra App Store/Google Play.

Du aktiverer så mobilbanken ved å benytte samme metode som ved innlogging i nettbanken.

 

Ditt brukernavn er ditt fødselsnummer (11 siffer).

Logger du inn som bedriftskunde, er brukernavnet organisasjonsnummeret med 00 foran (Eks: 00987654321).

Jeg får beskjeden «Pålogging ikke vellykket. Vennligst prøv igjen. Ved gjentatte feil kontakt kundesenter». Hva gjør jeg?

Dette skyldes feil brukernavn eller passord. Brukernavnet er ditt fødselsnummer (11 siffer). Logger du inn som bedriftskunde, er brukernavnet organisasjonsnummeret med 00 foran. (Eks: 00987654321)

Nytt personlig passord kan du bestille ved å klikke på «glemt passord» når du logger inn i nettbanken.  

BankID og BankID-app

Den enkleste måten å bli kunde er med BankID. Men du er selvfølgelig velkommen til å bli kunde hos oss selv om du ikke har det. Ring oss på telefon 73 89 20 00 og vi hjelper deg med å opprette kundeforholdet.

For å få BankID må du være riktig legitimert (pass med RFID) og ha norsk fødsels- og personnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank.

Oppfyller du kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID ved å gå til >Meny >BankID >Bestill.

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken.

Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, bestill kodebrikke her.

PS! Er man under 18 år må foreldre bestille BankID til den mindreårige. Les mer og bestill BankID her

Fra 1. september 2022 ble det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil, og fra 1. september 2024 vil tjenesten ikke lenger tilbys. Det anbefales å laste ned Bank ID-appen.

BankID på mobil fases ut - last ned BankID-appen i stedet.

BankID på mobil skal gradvis fases ut til fordel for den nye BankID-appen, som skal gi en enklere og tryggere BankID-hverdag. 

Fra 1. september 2022 vil det derfor ikke lenger være mulig å bestille eller fornye BankID på mobil.

Er din BankID blokkert må du ringe oss på telefon 73892000 eller sende oss en melding via nettbank/mobilbank. Åpningstid på telefon er 09.00 – 15.00 alle hverdager.

BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.

Les mer om BankID-appen og last ned på våre sider her.

Du kan få utfyllende informasjon om BankID-appen på BankID sine nettsider.

For å kunne benytte BankID-app, må man ha en aktiv BankID-avtale i BN Bank. I nettbanken kan du se status på din BankID-avtale (Meny -> BankID). Om status på din BankID er utløpt, kan du selv bestille BankID i nettbanken. Om statusen er blokkert eller sperret, må du ta kontakt med oss på telefon 73892000 eller via nettbank/mobilbank. Det samme gjelder om du ikke har BankID i BN Bank, men ønsker dette – ta kontakt med oss.

BankID-app laster du ned i App Store eller Google Play. Her kan du se hvordan du aktiverer BankID-app.

 

Dette gjelder kun dersom du aktiverer med BankID eller BankID på mobil, velger du derimot å aktivere med koder fra banken slipper du ventetid og aktiverer appen på få minutter - vi anbefaler dette.

Når du aktiverer BankID App med BankID eller BankID på mobil første gang er det lagt inn ventetid (karens) i prosessen. Du starter aktiveringen, men må vente i 1 time før du kan fullføre prosessen. Du ser nedtellingen på skjermen, men du kan også velge å bli varslet når det er klart for å gå videre. 

 

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID. 

Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra BN Bank. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.

App er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Mobilbank og nettbank

Mobilbanken er en app som gjør at du som kunde raskt og enkelt kan logge inn, betale regninger, få oversikt over saldo og administrere bankforholdet ditt fra mobiltelefonen. Du velger selv om du vil logge inn med personlig kode eller om du ønsker å bruke ansiktsgjenkjenning/FingerID. Appen er tilgjengelig for iOS og Android.

Med mobilbanken:

Mobilbanken finner du i Appstore for iPhone og Google Play for Android

Du kan enkelt logge inn i mobilbanken med ansiktsgjenkjenning, TouchID eller personlig kode. Ønsker du å endre innloggingsmetode må du slette appen, for så å laste den ned og aktivere på nytt. 

Etter at du har lastet ned mobilbanken følger du instruksene i appen for aktivering. Du må ha BankID på mobil, BankID eller kodebrikke og passord tilgjengelig ved aktivering. Etter at du har identifisert deg med en av de tre metodene vil du motta en aktiveringskode på SMS. 

Du logger inn fra bnbank.no via knappen øverst oppe til høyre eller så kan du logge deg inn her. Velg mellom BankID på app eller kodebrikke, og følg instruksjonene. Har du problemer med å logge inn kan du finne hjelp her.

Etter innlogging kan du enkelt:

  1. Administrere og få full oversikt over kontoer og kontobevegelser, lån og avtaler
  2. Bestille bankkort og finne PIN-kode
  3. Opprette og lage egne navn på kontoer
  4. Bestille SMS-varsling
  5. Aktivere mobilbank
  6. Aktivere BankID
  7. Flytte avtalegiroer fra annen bank
  8. Chatte sikkert med våre kundekonsulenter

Standard beløpsgrense i nettbanken er kr 1 000 000. Dette er per måned og gjelder for alle dine kontoer. Denne grensen kan du endre selv (maks kr 5 000 000), ved å velge: > Meny > Innstillinger > Beløpsgrenser.

Ønsker du høyere beløpsgrense kan du sende oss melding i nettbanken eller varsle oss via chat.

PS: Om beløpsgrensen endres, gjelder den først fra og med neste innlogging.

 

 

Du kan opprette SMS-varsling både via mobil- og nettbank.

  • I mobilbanken:
    Velg > Innstillinger >SMS-varsling i menyen.

  • I nettbanken:
    Velg >SMS-varsling i menyen.

Du kan få SMS-varsel om 

  • Lønn har kommet på konto
  • Du mangler dekning og betalinger ikke utføres
  • Saldo kommer under et viss beløp
  • Hva du har disponibelt på en fast dag
  • Du får innbetalinger over et gitt beløp

Slik bytter du bank

Du blir kunde ved å følge linken Bli kunde.  Deretter logger du inn i nettbanken. Under menyvalget >Avslutte konto i annen bank, fyller du ut bankbytteskjema. Resten av jobben gjør vi for deg. Kontoene avsluttes og innestående saldo overføres hit, samtidig som vi flytter dine AvtaleGiroer. eFaktura følger ditt personnummer, så disse vil automatisk følge med. 

Her finner du en gjør-det-selv-veiledning til hva du må gjøre for at bankbyttet skal gå fortest mulig.

Har du BankID fra en annen bank, kan du bli kunde umiddelbart hos oss i BN Bank. Når du har blitt kunde kan du opprette flere kontoer i nettbanken. Det er ingen begrensninger på hvor mange kontoer du kan ha. 

Bestill også bankkortet ditt i nettbanken. Bankkortet mottar du innen 7 virkedager.

Overfør pengene dine fra din nåværende bank til dine nye kontoer hos oss. Vent gjerne til at du har fått det nye bankkortet fra oss før du flytter pengene dine, slik at du ikke blir stående uten betalingsmulighet under bankbyttet.

Gi også beskjed til arbeidsgiver, NAV og andre om det nye kontonummeret ditt i BN Bank. Når du har fått ditt nye bankkort må du også oppdatere apper og andre tjenester med ny betalingsinformasjon. Det gjelder for eksempel Vipps, Netflix, Spotify og lignende.

eFaktura:

  • Du trenger ikke gjøre noe med eFaktura da de er knyttet til ditt fødsels-og personnummer og vil følge deg automatisk.

AvtaleGiro:

  • Logg inn i nettbanken og gå til menyvalg Betaling > AvtaleGiro Flytting.
  • Velg hvilken av dine kontoer i BN Bank som skal belastes ved betaling av AvtaleGiro, og trykk «Start flytting».
  • Du blir bedt om å logge inn med BankID enda en gang for å bekrefte at du gir banken fullmakt til å innhente opplysninger om dine AvtaleGiroer i norske banker.
  • Du får listet alle dine avtaler, og velger om du vil flytte enkelte avtaler, eller samtlige.
  • AvtaleGiroene flyttes umiddelbart til BN Bank, og AvtaleGiro-transaksjoner som ligger til forfall vil også overføres til BN Bank, og belastes din konto på forfallsdato.

Ønsker du å bytte bank og i tillegg avslutte kontoer i en annen bank kan du benytte bankbytteskjema her.

Dette må være på plass før du sender inn bankbytteskjema

  • Du må ha mottatt ditt nye bankkort
  • Du må ha endret lønnskontonummer hos arbeidsgiver eller NAV
  • Du må være legitimert med pass

Er du ikke legitimert med pass, må du ringe oss på 73 89 20 00 eller sende oss en e-post på post@bnbank.no, så sender vi deg kodebrikke og en rekommandert forsendelse (PUM) for å innhente kopi av ditt pass. Når du har aktivert BankID i nettbanken, kan du bestille avslutning av kontoer i annen bank fra menyen i nettbanken din.

Har du AvtaleGiro knyttet til konto(er) som du har bedt om skal avsluttes, eller betalinger til forfall med KID, så flytter vi også disse for deg og legger det opp på nytt i BN Bank.

Det koster ingenting å opprette konto hos oss, og vår nett- og mobilbank er gebyrfri i bruk. Du kan opprette brukskonto her.

Når du har blitt kunde kan du opprette flere kontoer i nettbanken. Kanskje trenger du en regningskonto, en vedlikeholdskonto eller en feriekonto? Dette fikser du enkelt selv under >Meny >Åpne konto, og det er ingen begrensninger på hvor mange kontoer du kan ha. 

Du kan også søke om kredittkort og opprette sparekontoer.

Logg inn i nettbanken

  • Noter deg nytt kontonummer i BN Bank og overfør fra tidligere bank til konto i BN Bank.
  • Har du en BSU-konto i annen bank, kan du enkelt flytte BSU-kontoen til BN Bank.
  • Send e-post til arbeidsgiver og gi dem kontonummeret ditt.
  • Dersom du får utbetalinger fra NAV eller andre, kan du enkelt endre kontonummer når du er innlogget på sidene deres.

Mer om lønnskonto finner du her.

  • Vi anbefaler at du har fått BankID og bankkort hos oss før du avslutter konto i gammel bank
  • Når det er på plass, logger du deg inn i nettbanken og går til Meny > Andre tjenester > Avslutte konto i annen bank
  • Fyll ut skjemaet og vi tar oss av resten!
  • Innskudd i gammel bank blir overført til din konto i BN Bank
  • Avtalegiroer og eventuelle andre faste betalingoppdrag blir flyttet

Last ned mobilbanken for enkelt å kunne følge med på din økonomi uansett hvor du er.

Bankkort

Er du eksisterende kunde kan du enkelt bestille bankkort i nettbank eller mobilbank. Velg Meny>kort>bestill bankkort. Nye kunder kan bestille bankkort her. 

Vi tar ingen gebyr verken ved bruk av kort i Norge eller utlandet. Dette gjelder også uttak i minibank. Kortet har kun et årsgebyr på kr 275,- Se vår prisliste for fullstendig oversikt. Vi gjør oppmerksom på at enkelte minibankleverandører kan ta egne gebyr i forbindelse med uttak.

Barnekort utstedes fra 8 år og ungdomskort fra 13 år. Mer informasjon om barnekort finner du her. Ordinært bankkort tilbys fra fylte 18 år.

Barne-og ungdomskort er gratis. Bankkort for personer over 18 år har et årsgebyr på kr 275,- per kort. Årsgebyret belastes ca. 4 måneder etter kortbestillingen. Vi tar ingen gebyr verken ved bruk av bankkort i Norge eller i utlandet. Dette gjelder også uttak i minibank. Du kan se vår prisliste for oversikt. Vi gjør oppmerksom på at enkelte minibankleverandører kan ta egne gebyr i forbindelse med uttak.

Du vil motta kortet innen 7-10 dager etter bestilling. 

PIN-kode til barnekort 8-12 år kan hentes i Mine kort-appen.

Kortet aktiveres automatisk når du bruker det i en betalingsterminal og taster PIN-kode. Du kan også aktivere kortet i mobil- og nettbank ved å gå til Meny > Mine kort. Trykk da på kortet og velg > Aktiver kort

Om du har mistet ditt gamle kort, koster det 100 kroner å få et nytt. Er det imidlertid slik at ditt gamle kort ikke lengre fungerer, sender vi deg selvfølgelig et nytt kort uten noen ekstra kostnader.

Du kan sperre kortet ditt enkelt via mobilbanken, nettbanken eller ved å ringe oss. Vi gjør oppmerksom på at barnekort 8-12 år kan sperres via Mine kort-appen.

Via mobilbank:

  1. Logg inn i din mobilbank
  2. Velg menyen øverst til venstre, deretter >Kort og >Sperre kort
  3. Velg hvilket kort som skal sperres

Via nettbank: 

  1.  Logg inn i nettbanken.
  2. Velg >Meny oppe til venstre og deretter >Mine kort.
  3. Klikk på plusstegnet på kortet det gjelder og deretter >Sperr kort.

Telefon:

Du kan ringe oss på telefon 73 89 20 00 for å sperre ditt bankkort, hele døgnet.

Kontakt oss via chat eller melding i innlogget nettbank, så hjelper vi deg med å åpne ditt bankkort. Barnekort 8-12 år kan sperres og åpnes i Mine kort-appen.

Det er ingen gebyrer ved varekjøp og uttak i minibank i utlandet, verken på debetkort eller kredittkort. Man betaler imidlertid et valutapåslag på 2 % av kjøpesummen ved bruk av kortene i utlandet, dette er helt vanlig i alle banker.

Vanligvis kan du hver 7. dag ta ut 9.900 kroner i Norge og 20.000 kroner i utlandet med ditt bankkort. I tillegg kan du ta ut inntil 20.000 kroner hver 7.dag på kredittkortet ditt - hvis du har stor nok kredittgrense. Om du tar ut på en onsdag vil du altså ikke ha anledning til å ta ut igjen neste onsdag.

Du kan også ta ut kontanter i de fleste butikker. Husk at det kan være andre begrensninger i kortet ditt.

CVC «Card Security Code». CVC er kortets sikkerhetskode og er de tre siste tallene på baksiden av debet-/kredittkortet ditt.

På våre VISA-kort er kortnummeret på baksiden av kortet, listet opp i 4 rader og 4 tall. Det er totalt 16 siffer i et kortnummer. På kredittkortet finner du kortnummeret langs magnetstripen på baksiden av kortet.

Kortets sikkerhetskode, også kjent som CVC, er de tre siste tallene på baksiden av debet-/kredittkortet ditt.

Du vil motta ungdomskortet i løpet av 7-10 dager, litt avhengig av postgangen.

Ungdomskortet er for ungdom mellom 13 og 17 år. Kortet er tilknyttet en gebyrfri brukskonto med en beløpsgrense på 5000,- i uka, og kan brukes til app- og netthandel.

Du kan endre regionsperren både i nettbanken og mobilbanken.

Nettbank: Klikk på >Meny >Kort og velg regionsperre. 

Mobilbank: Velg  >Meny > Kort og velg regionsperre

Regionsperren er viktig fordi den reduserer risikoen for at kortet ditt belastes i en region du ikke befinner deg i. 

Hovedforskjellen er hvor pengene kommer fra. Med et bankkort trekkes pengene direkte fra din konto og du bruker penger du allerede har. Med et kredittkort har du en tilgjengelig kreditt på en fastsatt sum, og pengene du bruker er penger du låner fra banken. Du vil hver måned få en faktura med oversikt over hvor mye du har brukt, og så lenge du betaler fakturaen innen forfallsdato medfører det ingen ekstra kostnader. Et kredittkort må du søke om å få, og du vil få en kredittramme basert på inntekt og betjeningsevne.

Les mer om forskjellen og fordelene til hver av kortene her.

Det er flere måter å betale med kort på. Den enkleste er å legge kortet direkte på betalingsterminalen, også kalt tæpping. Er beløpet over kr. 500,- må du taste PIN-koden etterpå. Du kan også stikke kortet inn i betalingsterminalen og betale med chip og PIN-kode. I tillegg kan du benytte kortet til å handle på nett og i ulike apper.

Saldo på kontoen tilknyttet ditt bankkort finner du enkelt i din nett- og mobilbank. De som har barnekort 8-12 år kan enkelt sjekke saldo i Mine kort-appen.

Kredittkort

Hovedforskjellen er hvor pengene kommer fra. Med et bankkort trekkes pengene direkte fra din konto og du bruker penger du allerede har. Med et kredittkort har du en tilgjengelig kreditt på en fastsatt sum, og pengene du bruker er penger du låner fra banken. Du vil hver måned få en faktura med oversikt over hvor mye du har brukt, og så lenge du betaler fakturaen innen forfallsdato medfører det ingen ekstra kostnader. Et kredittkort må du søke om å få, og du vil få en kredittramme basert på inntekt og betjeningsevne.

Les mer om forskjellen og fordelene til hver av kortene her.

Via mobilbank:

  1. Logg inn i din mobilbank
  2. Klikk på kredittkortet i kontooversikten, deretter >Flere valg
  3. Velg >Sperre kort

Via nettbank:

  1. Logg inn i nettbanken
  2. Klikk på plusstegnet til høyre for kredittkortet i oversikten, deretter >Flere valg
  3. Velg >Sperre kort

Telefon:
Du kan ringe oss på telefon 73 89 20 00 for å sperre ditt kredittkort, hele døgnet.

 

Har du betalt minst 50 % av reisens transportkostnader med ditt BN Bank Mastercard har du reise- og avbestillingsforsikring inkludert.

Se vilkår for reiseforsikring kredittkort.
Nye vilkår fra 01.01.2025.

Vårt kredittkort er utstedt av Sparebank 1. Du finner mer informasjon om situasjonen rundt avbestilling, reiseforsikring og Korona-viruset her.  

Skal du melde inn hendelse, gjør det ved å fylle ut dette skjemaet.

Har du spørsmål knyttet til reise- og avbestillingsforsikringen kan du ta kontakt med Fremtind forsikring (forsikringsselskapene til Sparebank 1 og DNB har fusjonert) på telefon 915 02 300.

På våre VISA-kort er kortnummeret på baksiden av kortet, listet opp i 4 rader og 4 tall. Det er totalt 16 siffer i et kortnummer. På kredittkortet finner du kortnummeret langs magnetstripen på baksiden av kortet.

CVC «Card Security Code». CVC er kortets sikkerhetskode og er de tre siste tallene på baksiden av debet-/kredittkortet ditt.

Finn ditt kredittkort i nett- eller mobilbank, velg >Flere valg og >Vis PIN-kode

Konto

Gi beskjed til din arbeidsgiver om at du har fått nytt kontonummer, så får de oppdatert dette i sitt system. 

Ny kunde

  1. Utleier blir kunde her
  2. Utleier bestiller depositumskonto i nettbanken og signerer avtalen med BankID.
  3. Leietaker mottar e-post med link for elektronisk signering med BankID.
  4. Depositumskonto blir synlig i nettbanken til begge parter.
  5. Leietaker betaler inn depositumsbeløpet.

Eksisterende kunde

  1. Utleier bestiller depositumskonto i nettbanken og signerer avtalen med BankID.
  2. Leietaker mottar e-post med link for elektronisk signering med BankID.
  3. Depositumskonto blir synlig i nettbanken til begge parter.
  4. Leietaker betaler inn depositumsbeløpet.

Les mer om depositumskonto

Dersom leietaker skal ha hele beløpet kan utleier frigi dette i nettbanken sin ved å trykke på depositumskontoen og velge «Frigi». Beløpet blir da tilgjengelig for leietaker. Merk at denne funksjonen ikke er tilgjengelig dersom banken har opprettet kontoen manuelt. 

Skal depositumsbeløpet fordeles, eller banken har opprettet kontoen manuelt, benytt dette skjemaet: Oppgjør depositumskonto

 

Utleier fremmer krav

Krav kan kun fremmes etter at leieforholdet er avsluttet. Utleier må først fremme kravet til leietaker, helst skriftlig. Dersom leietaker ikke er enig i utleiers krav, kan leietaker gå til sak ved å kontakte Husleietvistutvalget. 

Gjelder utleiers krav skyldig husleie, kan utleier kontakte banken, som på visse vilkår kan utbetale denne fra depositumskontoen. Det er en forutsetning at depositumkonto og husleiekonto er i samme bank for at utleier skal kunne fremme krav om dekning for ubetalt husleie direkte til bank, ref. Husleieloven § 3-5 og punkt 6 i kontoavtalen.

• Husleien må ha blitt innbetalt til utleiers konto i BN Bank.
• Leieavtalen må dokumentere at husleie skal innbetales på utleiers konto i BN Bank.
• Utleier må dokumentere overfor banken hva som er start- og sluttdato for leietakers betalingsplikt.

Dersom disse punktene oppfylles fremmer banken utleiers krav overfor leietaker per brev. Banken utbetaler skyldig leie til utleier dersom leietaker innen fem uker ikke dokumenterer å ha reist søksmål mot utleier.


Leietaker fremmer krav

Krav om frigivelse av depositum kan kun fremmes etter at leieforholdet er avsluttet. Leietaker må først fremme kravet til utleier, helst skriftlig. Dersom utleier ikke er enig i leietakers krav, kan utleier gå til sak ved å kontakte Husleietvistutvalget. 

Etter at leietaker har fremmet sitt krav til utleier uten å komme til enighet kan leietaker sende sitt krav mot utleier til banken. Banken fremmer da leietakers krav til utleier per brev. Banken frigir depositumet til leietaker dersom utleier innen fem uker ikke dokumenterer å ha reist søksmål mot leietaker

 

Hvis du tidligere har opprettet depositumskonto via Huseierne ble det automatisk opprettet en husleiekonto i nettbanken. Vi anbefaler at konto i BN Bank benyttes for innbetaling av husleie.

Både utleier og leietaker må signere avtalen før kontoen blir opprettet. Kontoen vil ikke være tilgjengelig i nettbank før begge har signert.

Ja, det er praktisk og enkelt å endre navn på kontoer.

  • Logg inn i nettbanken
  • Velg ønsket konto og velg Kontoinnstillinger
  • Legg inn Egendefinert kontonavn og lagre

Vi har ingen begrensninger på antall kontoer, men det kan være greit å holde antallet på et oversiktlig nivå.

Regningskonto er en konto hvor du setter av penger til faste utgifter som for eksempel telefoni, strøm, forsikring, abonnementer, kommunale avgifter og barnehage/SFO.

Regningskonto opprettes enkelt i mobil- eller nettbank, og er umiddelbart klar til bruk. Med regningsbetaling fra en slik konto vil man få god oversikt over sine totale utgifter.

Vilkårene på regningskonto og brukskonto er like, men regningskonto skal være den kontoen du knytter til avtalegiro og eFaktura slik at alle regningsutgifter samlet går fra en konto. Dette for best mulig oversikt, samtidig minimerer man muligheten for forsinkede betalinger. 

Brukskonto benyttes i tilknytning til bankkort til hverdagsutgifter som for eksempel mat, klær og opplevelser. 

Betalingstjenester

Med AvtaleGiro slipper du å tenke på å betale regningene dine. Fra du oppretter avtalen tar det inntil 1-2 dager før den er aktiv. Alt du trenger å tenke på er at du har dekning på belastningskonto og at maksbeløpet på regningen ikke overstiges.

  1. Tilbud i nettbanken
    Aksepter når du får tilbud om AvtaleGiro etter å betalt en faktura i nettbanken. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen. Mottar du faktura per post før avtalen er aktiv må denne betales manuelt.

  2. Opprett selv i nettbanken:
    Dersom du ikke har mottatt tilbud i nettbanken kan du enkelt opprette avtalen selv. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler >Søk etter tilbyder, og legg inn ny avtale ved å søke opp mottaker. KID-nummer må registreres. Dette finner du på mottatt faktura.

  3. På bedriftens nettside:
    Flere bedrifter tilbyr elektronisk signering av AvtaleGiro på egne nettsider. Avtalen signerer du med BankID.

Finn flere spørsmål og svar om AvtaleGiro her.

Den vanligste årsaken er at beløpsgrensen du har satt på din AvtaleGiro er for lav. En annen årsak kan være at det ikke var dekning på konto ved forfallsdato.

Beløpsgrensen endrer du i nettbanken ved å gå til >Meny >Betalingsavtaler. Her trykker du på den aktuelle avtalen og velger «Vis detaljer/endre avtale». Husk å ta hensyn til at beløp som skal betales kan variere, og at priser justeres med jevne mellomrom. Det kan derfor være lurt å sette grensen noe høyere enn det du betaler akkurat i dag. Da unngår du at AvtaleGiroen stoppes på grunn av for lav beløpsgrense.

Gå til > Meny > Betalingsavtaler. Trykk på den aktuelle avtalen og velg «Slett».

Gå til >Meny >Betalingsavtaler. Trykk på den aktuelle avtalen og velg «Vis detaljer/endre avtale». 

  • Logg inn i nettbanken og gå til menyvalg Betaling > Flytt AvtaleGiro fra annen bank.
  • Velg hvilken av dine kontoer i BN Bank som skal belastes ved betaling av AvtaleGiro, og trykk «Start flytting».
  • Du blir bedt om å logge inn med BankID enda en gang for å bekrefte at du gir banken fullmakt til å innhente opplysninger om dine AvtaleGiroer i norske banker.
  • Du får listet alle dine avtaler, og velger om du vil flytte enkelte avtaler, eller samtlige.
  • AvtaleGiroene flyttes umiddelbart til BN Bank, og AvtaleGiro-transaksjoner som ligger til forfall vil også overføres til BN Bank, og belastes din konto på forfallsdato.

Logg inn i nettbanken. Klikk på menyvalget >Betaling > eFaktura/AvtaleGiro. Under «Motta regninger elektronisk» klikker du «Inngå avtale». Her inngår du avtalen som gjør at alle dine regninger sendes automatisk og elektronisk dersom din leverandør tilbyr eFaktura. Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som gjerne følger med en papirfaktura i posten. Du kan også reservere deg mot å motta eFaktura fra de leverandørene du ønsker.

Finn flere spørsmål og svar om eFaktura her.

Det er gratis å opprette eFaktura i nettbanken.

De finner du i nettbanken ved å gå til menyvalget Post/Arkiv > eFakturaarkiv.

Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobil-/nettbank når du bytter bank

  • Logg inn i mobil- eller nettbanken og velg «Betal»
  • Fyll inn kontonummer eller velg kjent betalingsmottaker, eventuelt KID-nummer, beløp og forfallsdato
  • Godkjenn betalingen med BankID eller FaceID avhengig av om du betaler fra nett- eller mobilbank.

Klikk på menyvalget >Betaling > eFaktura/AvtaleGiro. Velg fanen «Reservasjoner», og lenken «Reserver deg mot fremtidige eFakturaregninger». Da listes alle du har betalt eFaktura til, klikk på den mottakeren du ønsker å slette og bekreft reservasjon. Du kan også reservere deg mot eFaktura fra en mottaker ved å søke i fritekstfeltet. 

eFaktura-referanse er et nummer som kjennetegner regningen eller fakturaen fra en bedrift.

Med eFakturaen får du regningen rett i mobil- eller nettbank, og du slipper å legge inn fakturadetaljene. Betalingen skjer ikke før du har godkjent denne.

Med Avtalegiro sendes regningen rett inn i mobil- og nettbank, og banken betaler regningen for deg uten at du trenger å godkjenne denne på forhånd.

Bankene har fem oppgjør seg i mellom hver dag. Her er tidspunktene for når overføringene går:

  • Betaler du før 00.15 er pengene hos mottaker ca 06.00
  • Betaler du før 08.45 er pengene hos mottaker ca 09.45
  • Betaler du før 10.00 er pengene hos mottaker ca 11.45
  • Betaler du før 11.45 er pengene hos mottaker ca 14.00
  • Betaler du før 13.45 er pengene hos mottaker ca 16.00

Les mer om overføring mellom banker her.

Skal du betale eller overføre penger til utlandet?

Her ser du hvor lang tid det tar før mottaker i utlandet får pengene på konto.

Det er gratis å vippse penger til venner på beløp inntil 5 000 kroner. Vippser du mer enn 5 000 kroner, koster det 1 % av beløpet. Det er gratis å vippse til lag, foreninger og bedrifter, uansett beløp.

Alle med norsk mobiltelefon-nummer og et fødselsnummer eller D-nummer kan opprette Vipps. BankID er også et krav for å kunne benytte Vipps.

Under 15 år kan overføre inntil 25 000 kroner per 365 dager.

Over 15 år kan overføre 650 000 kroner per 365 dager.

Når du skal vippse til en forening må bankkortet ditt være registrert i appen. Du kan søke opp foreningen, laget eller bedriftens navn. Tast inn beløpet du ønsker å vippse, og trykk på «betal».

  1. Last ned Vipps fra App Store - iPhone, eller Google Play - Android
  2. Legg inn kort- og kontonummeret ditt
  3. Send eller be om penger i Vipps

I Norge trådte det i kraft et nytt direktiv den 14. september 2019. Dette kalles PSD2 og er et nytt betalingstjenestedirektiv som regulerer betalingsformidling i EU og EØS. Det stilles nå strengere krav til signering ved betalinger og direktivet har også som formål å forebygge svindel ved at det stilles en del nye krav til sikkerhet. Du vil derfor oppleve at du må signere for flere betalinger enn tidligere.

De viktigste kravene i PSD2 er allerede tatt inn i det norske lovverket. 

Med PSD2 skal det legges til rette for økt konkurranse i markedet for betalingstjenester. Betaling skal gjøres enklere, billigere og mer effektivt. I tillegg skal det sikre at alle land har samme regelverk. 

Google Pay er en enkel måte å betale på. Det fysiske kortet ditt er byttet ut med en smarttelefon, nettbrett eller annen støttet enhet, for eksempel smartklokke. 

Last ned Google Wallet  i Google Play Store og legg til kortet ditt i appen, så er du klar - enkelt og greit

Google Pay-appen har nå skiftet navn til Google Wallet. Hensikten med endringen er å gjøre det enklere å lagre og bruke kort og billetter.

Google Wallet er en sikker og privat digital lommebok som gir deg rask tilgang til betalingskort, billetter, nøkler og legitimasjoner du lagrer i den.

Med Google Pay kan du enkelt betale for kjøp på nettet og i apper og når du betaler ved berøring på steder der Google Pay godtas.

Du kan benytte Google Pay på telefoner, nettbrett og andre støttede enheter med Android operativsystem.

Du kan legge til både debetkort og kredittkort fra BN Bank. Har du ikke kort fra BN Bank, se våre kortsider her.

Betalinger med Google Pay er gebyrfrie og koster ingenting å bruke for deg som er kunde i BN Bank.

 

Ja, BN Bank har foretatt en grundig sikkerhetsvurdering før Google Pay blir ble inkludert som ny betalingsløsning i banken, og Google Pay oppfyller alle krav til sikkerhet i BN Bank.

1. Trykk på et betalingskort.

2. Trykk på Transaksjonsdetaljer øverst til høyre.

Google Pay kan brukes i alle butikker og på alle betalingsterminaler hvor kontaktløs betaling aksepteres. I tillegg er det mange apper og nettsteder som har lagt til rette for betaling via Google Pay.

I butikkene kan du se etter viftesymbolet som viser at du kan betale kontaktløst. I apper og på nettsteder kan du se etter 'Buy with Google Pay'-knappen.

Du må være 16 år eller eldre for å kunne bruke Google Pay. Hvis du er 16 eller 17 år gammel, må du få tillatelse av en forelder eller foresatt til å bruke Google Pay og godta vilkårene

Samsung Pay er en enkel måte å betale på. Det fysiske kortet ditt er byttet ut med en smarttelefon eller smartklokke fra Samsung.

Last ned Samsung Wallet/Pay i Google Play Store og legg til kortet ditt i appen, så er du klar – enkelt og greit. 

Samsung Pay kan brukes i alle butikker og på alle betalingsterminaler hvor kontaktløs betaling aksepteres. Det fungerer på samme måte som å bruke kontaktløs betaling med bankkort. Det er med andre ord ikke noe problem om du har glemt bankkortet hjemme. 

Når du handler på nett og i apper, er det mange som støtter Samsung Pay som betalingsmetode. Da slipper du å legge inn kortinformasjon manuelt. Det gjøre betalingsprosessen smidig og sikker. I apper og på nettsteder kan du se etter «Buy with Samsung Pay»-knappen.

 

Du trenger en Samsung mobil eller klokke for å bruke Samsung Pay. Du må i tillegg ha Samsung Wallet installert og et bankkort lagt inn i Samsung Pay for å kunne gjennomføre en betaling. 

Du kan legge til ditt bankkort fra BN Bank i Samsung Wallet og betale med Samsung Pay.

Betalinger med Samsung Pay er gebyrfrie og koster ingenting for deg som er kunde i BN Bank. 

Du må ha fylt 16 år for å kunne bruke Samsung Pay.

Ja det er trygt å bruke Samsung Pay. Hverken kortnummer, utløpsdato eller CVV2-kode blir delt når du betaler med Samsung Pay. Betalingsinformasjonen din lagres kryptert på telefonen din og er beskyttet av en PIN-kode eller biometrisk autentisering (som ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk). 

BN Bank følger det norske regelverket, og det er lagt ned forbud fra Lotteri- og stiftelsestilsynet mot å overføre til og fra kontoer i utlandet som er knyttet opp mot pengespill og gambling, dette omfatter også poker. Kommer det gevinster fra slike kontoer, så blir disse stoppet og returnert til avsender. Du kan lese mer om dette og finne mer informasjon på Lotteri- og stiftelsestilsynets egne sider. Her kan du også lese om Lotteri- og stiftelsestilsynets tiltak for å redusere faren for spilleproblemer og spillavhengighet.

  • Bruk av kontaktløs betaling anses som like sikkert som bruk av chip og PIN-kode. I tillegg gir det en ekstra trygghet ved at færre personer kan se din PIN-kode, ettersom den benyttes sjeldnere.
  • For å gjennomføre en kontaktløs betaling må kortet holdes helt inntil kortleseren. Ved større beløp kreves det likevel at du taster inn din PIN-kode. Dessuten må du periodisk angi PIN-koden for å bekrefte at du er kortets rettsmessige eier.

Du kan sette inn penger i alle Meny-butikker, Kiwi-butikker, de fleste Spar-butikkene og enkelte Joker-butikker.

Du kan ta ut maksimalt 10.000 kroner i løpet av 7 dager.

Du kan sette inn inntil 20.000 kroner i løpet av 7 dager.

For privatkunder er innskudd gratis, mens det koster 10 kroner per uttak.

For bedriftskunder koster innskudd 75 kroner, men det koster 10 kroner per uttak.

Tæpping betyr å betale kontaktløs med bankkort eller mobil. Du holder kortet eller mobilen inntil kortterminalen for å gjennomføre betalingen.

Iphone: Dobbelttrykk på sideknappen, lås opp mobilen med FaceID, og hold mobilen inntil kortterminalen.

Android: Lås opp mobilen med fingeravtrykk, FaceID eller PIN-kode, og hold mobilen inntil kortterminalen. Tæpp!

Nei, for å tæppe med Vipps må man ha et BankAxept-kort fra en bank som støtter tæpping med Vipps og være over 15 år.

BankAxept er et debetkortsystem som tillater betalinger direkte fra bankkontoer.  

  • Åpne Vipps
  • Trykk på "Meg" nederst til høyre
  • Trykk på "Skru på lynrask tæpping"
  • Du er nå i innstillinger. Trykk på "Standardapp for kontaktløse kortlesere"
  • Velg "Vipps"

Vipps bruker BankAxept-systemet, som er Norges nasjonale betalingssystem. Apple og Google Pay bruker internasjonale betalingsnettverk som Visa og Mastercard. 

Det er ikke mulig å bruke Vipps tæpping med smartklokke.

Vipps tæpping fungerer så godt som i alle butikker i Norge. I god tid før sommeren 2025 vil det også være mulig å tæppe med Vipps i hele verden.

Betaling til utlandet

Betaling til en mottaker i utlandet gjennomføres fra nettbanken ved å velge >Meny >Betale til utlandet

Finn mer informasjon om betaling til utland her

For overføring mellom land i EU/EØS og enkelte andre europeiske land, må avsender ha mottakers IBAN (International Bank Account Number). 

I tillegg til IBAN må mottakerbanken identifiseres med BIC/SWIFT. Dersom du skal motta penger fra utlandet er BN Banks BIC/SWIFT KBNONO22. 

Du finner ditt IBAN-nummer under Detaljer på hver konto i nettbanken, eller du kan benytte vår IBAN-kalkulator her.

Europa

Vanlig betaling:   2-5 virkedager
Hastebetaling:    Normalt samme virkedag

Andre land

Vanlig betaling:   2-5 virkedager
Hastebetaling:    1-2 virkedager (kan ta lenger tid avhengig av landet du skal betale til)

 

Finn ditt IBAN-nummer (International Bank Account Number)

For pengeoverførsler mellom land i EU/EØS og enkelte andre europeiske land, må avsender ha mottakers IBAN (International Bank Account Number).

I tillegg til IBAN må mottakerbanken identifiseres med BIC/SWIFT. Dersom du skal motta penger fra utlandet er BN Banks BIC/SWIFT KBNONO22

Du finner ditt IBAN-nummer under «Detaljer» på hver konto i nettbanken, eller du kan benytte vår IBAN-kalkulator her: 

Finn ditt IBAN her

BN Banks BIC/SWIFT er KBNONO22

Fra 31. oktober 2016 er det et krav om at euro-betalinger sendes til bank i henhold til internasjonal standard for betalingsformat. Kunder med økonomisystem som utveksler betalingsfiler med bank i dag, vil måtte bytte filformatet de bruker i dag til den nye standarden: ISO 20022. Les mer om ISO 20022 hos Swift.

VAT (Value Added Tax) nummeret er nummeret i momsregisteret i Storbritannia. I Norge tilsvarer det «organisasjonsnummer».

Valutakursene som oppgis i nettbanken er kun å anse som en indikasjon på valutakurs. Endelig kurs vil bli satt når betalingen til utlandet er utført, eller når innbetalingen fra utlandet blir godskrevet konto. Kursene i valutamarkedet endres kontinuerlig innenfor korte tidsrom. I visse situasjoner, for eksempel i urolige finansmarkeder, vil det være store svingninger i valutakursene. 

Valutakurser hos Norges Bank.

Du kan betale i følgende valutasorter: SEK, DKK, EUR, USD, THB, CHF, PLN, GBP og NOK. Dersom mottakerkontoen er i en annen valuta vil mottakerbanken veksle beløpet. Da kan du velge å sende pengene i NOK eller EUR/USD.

I 2010 trådde det i kraft nye forskrifter mot pengespill, og allerede i desember 2008 ble Lov om endringer i pengespill- og lotterilovgivningen vedtatt av Stortinget. Loven innebærer forbud både ved spill på internett og ved bruk av kortet i betalingsterminal til spill i utlandet.

Bakgrunnen for forskriften er at man ønsker å sikre et regulert og kontrollert tilbud av pengespill og gambling, blant annet gjennom å begrense tilgangen til pengespill som ikke har norsk tillatelse. Det har etter 1. juni 2010 vært forbudt for banker å formidle betaling av innsats og gevinst i pengespill som ikke har tillatelse i Norge.

Vi gjør oppmerksom på at Norsk Tipping og Norsk Rikstoto ikke er påvirket av det ovennevnte forbudet. 

BN Bank følger det norske regelverket, og det er lagt ned forbud fra Lotteri- og stiftelsestilsynet mot å overføre til og fra kontoer i utlandet som er knyttet opp mot pengespill og gambling, dette omfatter også poker. Kommer det gevinster fra slike kontoer, så blir disse stoppet og returnert til avsender. Du kan lese mer om dette og finne mer informasjon på Lotteri- og stiftelsestilsynets egne sider. Her kan du også lese om Lotteri- og stiftelsestilsynets tiltak for å redusere faren for spilleproblemer og spillavhengighet.

Lån

Du kan ikke låne mer enn 5 ganger inntekten din. Dette gjelder totalt lån inklusive studielån og forbrukslån. Du skal kunne betjene en renteoppgang på lånet på 3 prosentpoeng.

Flere forhold ved din økonomi har betydning for hvor stort boliglån du kan få. Inntekter, utgifter og egenkapital er blant de faktorene som vurderes.  

Utlånsforskriften (tidligere Boliglånsforskriften) sier at du kan få maks 5 ganger inntekten din i samlet lån (boliglån + øvrige lån). Hvor mye du har i studielån har med andre ord betydning for hvor mye du kan få i boliglån. 

Er dere to som kjøper bolig sammen, er det den samlede inntekten som legges til grunn. Leieinntekter tas også med beregningen dersom du kjøper bolig med utleiedel. 

Når det gjelder utgifter ser vi på hvilke andre lån du har, husholdning- og boutgifter, transportkostnader, antall barn og annet forbruk. Vi tar også høyde for at du skal kunne tåle en renteøkning på inntil 3 prosentpoeng.

Test lånekalkulatoren for å se hvor mye du kan låne.
Test boliglånskalkulatoren for å se hvor mye lånet vil koste i måneden.

Du kan låne maksimalt 5 ganger brutto årsinntekt. Eksempel: Har du en årslønn på 450 000 kroner, kan du låne maksimalt 5 x 450 000 kroner = 2 250 000 kroner.

Hovedregelen er at bankene kan låne ut maksimalt 85 % av kjøpesummen. Når du skal kjøpe bolig betyr det altså at du må ha 15 % egenkapital. I tillegg til dette må du betale omkostningene ved kjøpet. Hvor mye dette beløper seg til, avhenger av hvilken type bolig du kjøper. 

  • Selveier: Du må betale 2,5 % av kjøpesummen i dokumentavgift til staten. Du må også betale et  lite gebyr for tinglysing av skjøte og for tinglysing av bankens sikkerhet.
  • Borettslag: Her er omkostningene er betydelig lavere, ca. 5000 kroner.

Les mer om de ulike leilighetstypene her.

Det er flere måter å få egenkapital på. Å spare penger i en BSU-konto (boligsparing for ungdom) er et godt alternativ for å spare opp egenkapital. Har du nådd det maksimale innskuddet du kan sette på konto i løpet av ett år, eller er over 34 år, kan du spare på sparekonto eller spare på en høyrentekonto.

Et annet alternativ er å få hjelp fra familie. Det kan være ved å tilby et privat lån eller forskudd på arv. Hvis foreldrene dine har mulighet, kan de være med på å spleise på boligen du skal kjøpe. Da trenger du ikke like mye egenkapital, men får likevel kjøpt drømmeboligen. Vær oppmerksom på at foreldrene dine da må skatte av gevinsten ved et eventuelt salg.

Man kan også ha en kausjonist. Det betyr at banken tar sikkerhet i boligen til kausjonistene, som en ekstra sikkerhet for lånet.

Har du egen bolig i dag kan egenkapital opparbeides ved at du nedbetaler gjeld på boligen, samt at verdien på boligen øker og gevinsten realiseres ved salg.

Hvis du vil regne på hvor mye egenkapital du må ha eller spare opp for å kjøpe bolig, kan du enkelt gange kjøpesummen med 15 prosent. Hvis du skal kjøpe bolig for 3 millioner, blir regnestykket slik: 3 000 000 x 15 % = 450 000 kroner.

På forespørsel fra deg kan vi utarbeide et tilbud på fastrente på ditt boliglån. Prisen endrer seg dag for dag og er videre avhengig av en individuell vurdering, så ta kontakt med oss på 73 89 20 00 dersom du ønsker en prat om fastrente.

En lånetermin består av avdrag og renter. Renter er kostnaden du betaler til banken for å ha lånet, avdraget er nedbetaling av selve lånet.

Effektiv rente er det du faktisk betaler for lånet eller rammelånet, og er den totale kostnaden av nominell rente på boliglånet + eventuelt etableringsgebyr og termingebyr. Renter beregnes og legges til saldoen den siste dagen i hver måned. Du betaler kun renter av det beløpet som til enhver tid har blitt benyttet. 

Les mer om effektiv rente her.

Til rammelånsiden.

Til boliglånssiden.

Egenkapital er penger du selv har spart eller fått, som du selv skal bruke på boligkjøpet. 

En kausjonist er en person (som oftest foreldre) som gir en garanti til banken om å betale lånet ditt hvis du selv ikke klarer det. Den vanligste formen for kausjon er realkausjon, som vil si at banken får tilleggssikkerhet i kausjonistens bolig.

Kausjon kan ofte være en god løsning for unge som skal kjøpe bolig for første gang. Det er likevel slik at foreldre bør tenke godt gjennom ansvaret sitt før de inngår en kausjonsavtale, det kan få konsekvenser dersom de ønsker å endre på eget låneforhold.

Les mer om realkausjon hos Finansportalen.

Nominell rente er pålydende rente fra vår prisliste og som du ofte får oppgitt når du ber om et tilbud. Effektiv rente beregnes på grunnlag av nominell rente, nedbetalingstid, etableringskostnad og termingebyr. Effektiv rente er det du faktisk betaler. Les mer om nominell rente og effektiv rente her.

Som hovedregel kan vi ikke låne ut mer enn 85 % av kjøpesummen når du får boliglån. Det betyr at du må ha 15 % egenkapital når du skal kjøpe bolig. Har du derimot pant i annen eiendom som tilleggssikkerhet kan dette tas med i beregningsgrunnlaget og kravet om egenkapital kan fravikes. Da kan du potensielt låne inntil 100 % av kjøpesummen med tilleggssikkerhet i for eksempel foreldres bolig.

Du kan gjøre de fleste endringene på ditt lån i nett- og mobilbank (velg Lån < Endre på lån), eller via vår hjemmeside. Du kan blant annet kan du endre belastningskonto, søke om avdragsfrihet, endre løpetid eller endre dato for belastning. Skjema for endring av lån finner du her.

Her kan du søke om økning av ditt boliglån.

Du kan endre forfallsdato ved å logge inn i nettbanken og velge Lån < Endre på lån.

Du kan endre trekkonto ved å logge inn i nettbanken og velge Lån < Endre på lån.

Hvis du har problemer med å betjene lånet ditt kan avdragsfrihet være en løsning. Med avdragsfrihet betaler du kun renter på lånet i en periode mens avdragene blir satt på vent.

Du kan søke om avdragsfrihet på ditt boliglån her

Alternativt kan du logge inn i nettbanken og sende oss en melding ved å velge > Meny > Send melding. Skriv da kort om hvorfor du har behov for avdragsfrihet og hvor lenge du har behov for avdragsfrihet, så ser vi på saken og kommer tilbake til deg. 

 

Får du innvilget søknaden kan du velge mellom elektronisk signering av lånedokumenter med BankID, eller så får du lånedokumentene i posten, signerer og returnerer de til oss.

Omkostninger er alle kostnadene ved kjøp av bolig som kommer i tillegg til kjøpesummen.

Omkostninger avhenger av boligens eierform og salgssum. Kjøper du en selveid enebolig, tomannsbolig eller selveierleilighet må man betale en dokumentavgift på 2,5 prosent av kjøpesummen.

Når du har sendt inn lånesøknaden vil du bli kontaktet av en rådgiver i løpet av 1-2 virkedager for gjennomgang av søknaden og eventuelle spørsmål.

Som ved kjøp av primærbolig stiller banken krav om 15 prosent egenkapital hvis du trenger lån for kjøp av sekundærbolig. 

For å få avdragsfrihet må du vanligvis oppfylle visse kriterier som vurderes av banken, som for eksempel tilstrekkelig inntekt, god kredittvurdering og generell betalingsevne. I tillegg kan ikke resterende lånebeløp utgjøre mer enn 60 prosent av boligverdien.

Varigheten på avdragsfrihet på boliglån kan variere, men vanligvis kan man få det i opptil 5 år hvis lånet er 60 % av boligverdi eller mindre.

Når man har avdragsfrihet på boliglånet, betaler man kun renter i den angitte perioden og utsetter nedbetalingen av selve lånet.

Det er mulig å ha avdragsfritt lån med fastrente, men det vil være begrensninger og betingelser knyttet til dette - ta kontakt med oss dersom dette er aktuelt.

Avdragsfrihet innebærer at man midlertidig unngår å betale avdrag på lånet, og i stedet kun betaler renter i en gitt periode. Dette gir kortsiktig økonomisk lettelse, men total kostnad på lånet vil øke siden nedbetalingen utsettes.

Vanligvis er realkausjonister ikke pålagt å signere ved søknad om avdragsfrihet. Dette er en avtale mellom låntakeren og banken, hvor betingelsene for betalingsutsettelse av lånet diskuteres og avtales. 

Realkausjonistene er ansvarlige for å betale lånet hvis låntakeren ikke klarer det, men deres signaturer er ikke nødvendig for å søke om avdragsfrihet. Det er likevel ryddig å orientere eventuelle realkausjonister om det blir søkt om et avdragsfritt lån. Ta kontakt med oss dersom du lurer på noe rundt dette.

Det finnes ingen regler for når en budrunde kan starte, men ingen bud skal ha kortere akseptfrist enn til kl 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. 

Som oftest starter en budrunde dagen etter siste visning. Har det vært visning en onsdag, kommer ofte det første budet torsdag morgen med akseptfrist kl 12. 

Dette er den tidsperioden som en person eller virksomhet har til å akseptere et bud eller en avtale som er blitt presentert for dem. Ved bud på boliger settes akseptfrist ofte til kl 12 neste dag. Går budrunden utover dette tidspunktet bør ha 30 minutters akseptfrist.

Det finnes ingen fasitsvar for hvor lenge en budrunde varer. 
Første budfrist etter siste visning er kl 12 påfølgende dag. Kommer det inn bud morgenen etter visning vet man at dette og eventuelt flere bud må stå frem til klokken 12. Er budrunden ikke avgjort innen klokken 12, bør budene som kommer etter dette ikke ha kortere akseptfrist enn 30 minutter.

Hovedforskjellen mellom annuitetslån og serielån er at annuitetslån har et fast månedlig beløp som består av både renter og avdrag, mens serielån har et variabelt månedlig beløp der renten regnes på grunnlag av det resterende lånet.

En medlåntaker er en person som tar opp et lån sammen med en hovedlåntaker. Medlåntakeren er solidarisk ansvarlig for å betjene lånet sammen med hovedlåntakeren helt til lånet er nedbetalt.

Dette er et gebyr som må betales for offentlig registrering av eiendomsoverdragelser. Tinglysingsgebyret er på kroner 500 i 2024. Dersom du kun flytter lånet mellom banker uten å endre lånebeløp eller pant er tinglysingsgebyret på 200 kroner.

Sett i lys av eiendom kan hjemmel forklares som den som tinglyser og eier en fast eiendom. Da har man såkalt grunnbokshjemmel til eiendommen.

For 2024 er avgiften til staten på 2,5 % av markedsverdien for eiendommen. Det finnes unntak fra regelen om 2,5 % av markedsverdi, blant annet ved kjøp av borettslagsandel, ved kjøp av nybolig, ved arv eller ved overføring av felleseie mellom ektefeller.

Ved overføring av eiendom til arvinger i forbindelse med dødsfall er man etter loven fritatt for avgiften. 

I utgangspunktet kan man ikke trekke fra dokumentavgift på skatten. 
Hvor du selger en bolig som er utleid og dermed skattepliktig kan dokumentavgiften føres som fradrag. Tinglysingsgebyr og dokumentavgift legges til kjøpsprisen, og vil redusere gevinst ved senere salg. Denne gevinsten ved salg kan reduseres med ulike fradrag. Du kan da trekke fra meglerhonorar, annonser og dokumentavgift ved kjøp.

Du kan låne opptil 85 % av boligens verdi, slik som ved primærbolig. Husk at din samlede gjeld ikke kan overstige fem ganger årlig inntekt før skatt.

Her gjelder det samme som for primærbolig, du må ha minimum 15 % egenkapital.

Boliglån

Hvor mye lånet koster vil avhenge av blant annet renten på lånet ditt, andre kostnader som etablerings-, termin- depot- og tinglysningsgebyrer, hvor lang nedbetalingstid du ønsker på lånet og om du velger annuitetslån eller serielån. For å se hvor mye lånet vil koste kan du teste boliglånskalkulatoren her.

Utlånsforskriften gir regler for hvor mye banken kan låne ut til kundene sine: Du kan ikke låne mer enn 5 ganger brutto årsinntekt. I tillegg må du ha minimum 15 prosent egenkapital og du skal kunne betjene en renteoppgang på lånet på 3 prosentpoeng. Ved å søke finansieringsbevis har du en bekreftelse på hvor mye du kan låne når du skal kjøpe bolig.

Les om de andre faktorerene som bestemmer hvor høyt boliglån du kan få her.

Du kan låne maksimalt 5 ganger brutto årsinntekt. Eksempel: Har du en årslønn på 450 000 kroner, kan du låne maksimalt 5 x 450 000 kroner = 2 250 000 kroner.

Du kan enkelt søke om boliglån her. Besvar konkrete spørsmål knyttet til din økonomi og ønsket lån, og vi behandler din lånesøknad innen to virkedager.

Lurer du på hva som må til for å få boliglån? Her er de viktigste faktorene som påvirker muligheten din.

Her er noen avslagsårsaker som enkelte kan oppleve:

Du kan oppleve at du får avslag på din søknad om lån selv om du har råd til å betale de månedskostnadene et boliglån vil gi deg i dag. Dette skyldes at vi må legge til grunn at du både kan betale på lånet om rentene skulle øke tre prosentpoeng fra dagens nivå, og at vi i tillegg må legge til grunn et standard forbruksnivå for din husholdning. 

Du kan få avslag på lån selv om du ut fra dagens inntektsnivå kan betjene lånet, men vi vurderer din fremtidige inntekt som usikker. Kanskje har du fått tilbud om en mye høyere lønn, men med prøvetid? Eller kanskje du har begynt å jobbe for et helt nystartet firma, eller et firma med usikker økonomi hvor du også selv er medeier?

Du kan få avslag på lån selv om du har store nok verdier i bolig eller hytte. Dette kan skyldes at det er usikkerhet knyttet til betjening av lånet, eller at takst og verdivurderinger du har på eiendommen er høyere enn bankens vurdering av verdiene.

Du kan få avslag på mellomfinansiering ved boligkjøp selv om boligen du kjøper har samme verdi som den du skal selge. Dette kan for eksempel skyldes at det er usikkerhet rundt salgssummen på boligen du skal selge, eller omkostninger knyttet til kjøp og salg. Noen ganger har det også vært endringer i betalingshistorikk eller inntekter som gjør at det vurderes mer risikofylt å gi lån før dagens bolig er solgt. 

Du kan få avslag dersom du ønsker å benytte pengene til et spesielt formål som for eksempel overføring til ukjente i utlandet, eller ønsker å låne med pant i andres bolig. Banken vurderer formål med opplåningene, og kan i enkelte tilfeller avstå fra å gi lån dersom vi ser at det er risiko for at pengene kan gå til potensielt uetiske eller ulovlige formål. 

Du kan få avslag dersom du ikke kan eller vil dokumentere hvor du har skaffet egenkapital til boligkjøpet fra, eller dersom du har inntekter du har unndradd fra beskatning. Banken har en plikt til å vurdere dokumentasjon av kilder til egenkapital, og vil aldri legge til grunn inntekter fra skatteunndragelse.

Ta kontakt med oss for nærmere forklaring dersom du ønsker det, eller les om de viktigste faktorene som påvirker muligheten din til å få boliglån her.

Det er det samme som kontonummeret på boliglånet ditt.

Alle boliger som skal selges skal ha gyldig energiattest i følge Energimerkeforskriften fa 1. juli 2010.

Er boligen din registrert i Enovas offentlige register finner du energimerkingen din på https://www.enova.no/energimerking/, det gjør du også hvis du ønsker å energimerke boligen din.

Det er en enkel og rask prosess å søke om å flytte boliglånet ditt til oss, og det tar bare ca. 10 minutter av din tid. Følg stegene under.

  1. Start lånesøknaden din her. Du må identifisere deg med BankID.
  2. Legg inn informasjon om deg selv og eventuell medlåntaker.
  3. Send inn søknad og bli kontaktet av e kunderådgiver i løpet av 1-2 virkedager.

Takker du ja til tilbudet, fikser vi resten med din gamle bank.

Er du boliglånskunde hos oss i dag og ønsker å låne mer så kan du enkelt søke om opplåning her.

Opplåning innenfor eksisterende pant: Etableringsgebyr kr 1 000,- 

Opplåning med ny tinglysing av pant: Etableringsgebyr kr 1 500,- + tinglysingsgebyr (mellom kr 200 - 500 kroner).

Tinglysingsgebyr er avhengig av eierform.

Vi ønsker selvfølgelig at du skal være fornøyd med oss. Med fornøydgaranti på boliglånet får du som ny lånekunde penger tilbake dersom det er noe i boliglånsprosessen du ikke er fornøyd med. Ta kontakt med oss innen seks måneder fra du ble kunde, og vi gir deg inntil 1.000 kroner tilbake.

Finansieringsbevis

Et finansieringsbevis er en bekreftelse på hvor mye du kan låne hos oss når du skal kjøpe bolig.

Du må være kunde i BN Bank for å få finansieringsbevis hos oss. Du søker enkelt om finansieringbevis i nett- eller mobilbank. Er du ikke kunde i BN Bank, kan du bli kunde her. Når du har søkt finansieringsbevis får du raskt svar og det er gyldig i tre måneder.

Det tar normalt 1-2 virkedager før man får finansieringsbeviset. Våre kunderådgivere er behjelpelig dersom det haster å få finansieringsbevis.

Finansieringsbeviset er gyldig i tre måneder.

Flere forhold ved din økonomi har betydning for hvor stort boliglån du kan få. Inntekter, utgifter og egenkapital er blant de faktorene som vurderes.  

Utlånsforskriften (tidligere Boliglånsforskriften) sier at du kan få maks 5 ganger inntekten din i samlet lån (boliglån + øvrige lån). Hvor mye du har i studielån har med andre ord betydning for hvor mye du kan få i boliglån. 

Er dere to som kjøper bolig sammen, er det den samlede inntekten som legges til grunn. Leieinntekter tas også med beregningen dersom du kjøper bolig med utleiedel. 

Når det gjelder utgifter ser vi på hvilke andre lån du har, husholdning- og boutgifter, transportkostnader, antall barn og annet forbruk. Vi tar også høyde for at du skal kunne tåle en renteøkning på inntil 3 prosentpoeng.

Test lånekalkulatoren for å se hvor mye du kan låne.
Test boliglånskalkulatoren for å se hvor mye lånet vil koste i måneden.

Hovedregelen er at bankene kan låne ut maksimalt 85 % av kjøpesummen. Når du skal kjøpe bolig betyr det altså at du må ha 15 % egenkapital. I tillegg til dette må du betale omkostningene ved kjøpet. Hvor mye dette beløper seg til, avhenger av hvilken type bolig du kjøper. 

  • Selveier: Du må betale 2,5 % av kjøpesummen i dokumentavgift til staten. Du må også betale et  lite gebyr for tinglysing av skjøte og for tinglysing av bankens sikkerhet.
  • Borettslag: Her er omkostningene er betydelig lavere, ca. 5000 kroner.

Les mer om de ulike leilighetstypene her.

SeniorLån

Alle par eller enslige over 60 år som eier sin egen bolig/leilighet med sentral beliggenhet, kan søke om SeniorLån. Inntekt spiller ingen rolle, det er boligens verdi som er viktig. Boligen bør være helt eller nesten gjeldfri.

Med SeniorLån kan du frigjøre deler av sparepengene dine som er bundet opp i boligen. Du trenger ikke betale renter eller avdrag så lenge du bor i boligen. Rentene legges til lånet månedlig.

Du kan få lånet utbetalt som et engangsbeløp eller månedlige utbetalinger, alternativt som en kombinasjon.

Hvor mye du kan låne med SeniorLån avhenger av din alder, samt boligens verdi og beliggenhet.

  1. Ring oss på 22 82 56 00 eller legg igjen kontaktinfo på vårt seniorlån kontaktskjema, så tar vi en prat om hvordan SeniorLån fungerer og hvilke muligheter som finnes.

  2. Vi lager et foreløpig eksempel med ønsket lånesum og sender til deg i posten, sammen søknadsskjema, ytterligere informasjon og frankert svarkonvolutt.

  3. Ny takst – Når det gjelder SeniorLån krever vi alltid oppdatert takst på boligen. Dersom du bor i leilighet må vi ha en såkalt E-takst fra eiendomsmegler. Dersom du bor i enebolig eller tomannsbolig/rekkehus krever vi verdi/lånetakst utført av sertifisert takstmann. BN Bank er gjerne behjelpelig med å skaffe takstmann hvis du ikke ønsker å ordne dette selv. Dersom du nettopp har kjøpt bolig trengs ikke ny takst. Da forholder vi oss til kjøpesummen.

  4. Søknadsskjema og ny takst sendes til BN Bank i den tilsendte svarkonvolutten, eller pr epost.

  5. Vi lager så lånedokumenter som sendes deg i posten for signering.

  6. Etter at vi har mottatt signerte dokumenter i retur, sendes pantedokumentet til tinglysning, og lånet kan utbetales etter ca. 10 dager. Vi ordner samtidig alt med avslutning av ditt eksisterende boliglån.

Pengene du får utbetalt velger du selv hvordan du vil bruke. Noen ønsker å pusse opp, nedbetale gjeld eller gi forskudd på arv, mens andre bare ønsker mer å rutte med.

Renten til SeniorLån er noe høyere enn for vanlige boliglån. Dette er for at det skal være mulig å garantere livsvarig rett til å bli boende i boligen, uten at du skal betale renter eller avdrag. Kostnader til takst, etablering og tinglysing kommer til fratrekk ved utbetaling av lånet.

Du beholder eierskapet til boligen og den lengstlevende ekte­fellen er sikret å bo der livet ut. For ektefeller med særkullsbarn og enkelte andre familieforhold, kan spesielle regler gjelde. Da må det inngås særskilte avtaler mellom partene. Vi anbefaler å søke juridisk bistand i slike tilfeller.

Når det gjelder SeniorLån krever vi alltid oppdatert takst på boligen. Dersom du bor i leilighet må vi ha en såkalt E-takst fra eiendomsmegler. Dersom du bor i enebolig eller tomannsbolig/rekkehus krever vi verdi/lånetakst utført av sertifisert takstmann. BN Bank er gjerne behjelpelig med å skaffe takstmann hvis du ikke ønsker å ordne dette selv. Dersom du nettopp har kjøpt bolig trengs ikke ny takst. Da forholder vi oss til kjøpesummen.

Dersom det skulle vise seg at boligens verdi ikke dekker lånet ved forfall er det BN Bank som dekker tapet.

Rentene legges til lånet månedlig. Lånet, inklusive renter, tilbakebetales ved flytting eller død.

Det er selvsagt mulig å betale renter på SeniorLånet og gjøre andre innbetalinger om du ønsker det.Dette gjøres ved å betale direkte inn på lånets kontonummer.

Mange bruker deler av SeniorLånet til å slette den gamle gjelden. Det gir mer å rutte med ved at dere slipper de månedlige utgiftene. Er gjelden større enn det er mulig å dekke med SeniorLån, må vi diskutere andre løsninger.

Du kan når som helst foreta innbetalinger eller avslutte låneforholdet.

Banken garanterer din rett til å bo i boligen frem til du enten dør eller flytter permanent på sykehjem. For ektepar gjelder garantien for lengstlevende. (Gjenlevende ektefelle eller registrert partner må ha rett til å sitte i uskiftet bo for å kunne bli boende). Når begge er borte eller har permanent opphold på sykehjem, må boligen selges (normalt innen ett år) og lånet innfris. Dersom boligens verdi er høyere enn lånesaldo, får arvingene differansen. Dersom lånet er høyere enn verdien på boligen, dekker banken tapet. Arvingene kan således ikke arve gjeld. Les med om hva som skjer med bankforholdet ved dødsfall her.

Seniorlån egner seg ikke for lånefinansiering av fondskjøp. Renten på et seniorlån er høyere enn for ordinære lån på grunn av trygghetsgarantien. Denne lånerenten sammenlignet med forventet avkastning på aksjefond etter forvaltningshonorarer gir dårlig avkastning målt mot risiko.

Finanstilsynet ber bankene ta hensyn til at inntektene reduseres både ved pensjonsalderen og når en av ektefellene dør. Dette må bankene vurdere når de innvilger rammelån, både i forhold til betjeningsevne og løpetid. Også den økonomiske utviklingen i samfunnet innebærer risiko, som høyere renter eller fallende boligverdi. Sviktende betjeningsevne kan i verste fall føre til at man må fraflytte boligen. For pensjonister som har behov for å spe på en mager pensjon, vil som regel et seniorlån passe bedre.

Les mer i nyhetssaken på dn.no.

Rammelån

Rammelån kalles også fleksilån eller boligkreditt, og er et lån hvor du sammen med banken blir enig om en ramme for hvor mye du kan låne. Innenfor den avtalte lånerammen har du full handlefrihet og du betaler kun renter av det du faktisk benytter, samt en provisjon på lånerammen med 0,0167 % per måned, altså 0,05 % per kvartal. Det du har ubenyttet kan du når som helst benytte deg av. Det gis inntil 60 % av boligens panteverdi, men ingen nedbetalingsplan

Det er du selv som legger opp når og hvor mye du ønsker å betale på lånet, og har mulighet til å ta ut penger igjen ved behov. Slik har du alltid penger tilgjengelig til uforutsette utgifter og små eller store investeringer, for eksempel oppussing, hytte eller bil. Med rammelån kan du låne opp til dette innenfor den tilgjengelige rammen, uten å måtte ta kontakt med banken.

Til rammelånsiden.

Rammelån er priset høyere fordi det er dyrere for banken å drifte et rammelån enn et ordinært nedbetalingslån. For at du skal ha mulighet til å ta ut mer av rammelånet til enhver tid, må banken holde disse pengene tilgjengelig for deg. Dette er en kostnad for banken.

Til rammelån.

Du kan betale inn på rammelån når du vil og fritt velge å ikke betale avdrag i en periode, så lenge lånesaldoen ikke overstiger den innvilgede rammen. Dersom du velger å ikke betale renter, må du huske at rentene legges til lånesaldoen hver måned. Hvor mye og hvor ofte du betaler inn bestemmer du selv. Du betaler inn på rammelån ved å gjøre en overføring fra kontoen din til rammelån.

Tips: Mange velger å opprette en fast månedlig betaling i nettbanken sånn at man betaler det samme beløpet hver måned. Du sikrer da at det betales ned som et ordinært boliglån, men står fritt til å endre betalingen etter eget ønske.

Til rammelån.

Du betaler renter på det du faktisk har brukt, samt en provisjon på lånerammen med 0,05 % per kvartal, totalt 0,20 % per år. Rentene akkumuleres og bokføres hver måned.

Eks.: Har du tatt opp et rammelån på kr 2.000.000 og har saldo på kr 1.000.000 betaler du gjeldende rentesats på saldo kr 1.000.000 samt en månedlig provisjon på ca 0,0167 % av kredittrammen på kr 2.000.000.

Les mer om boliglånsrenter her.

Ja, dette gjør du enkelt i nettbanken under > Betaling/overføring > Ny fast overføring egne konti. 

Til rammelån.

Via nettbanken eller mobilbanken kan du overføre penger direkte fra rammelån til dine eller andres kontoer. Det er også mulig å betale regninger direkte fra rammelånet.

Til rammelån.

Billån

Du kan søke om Billån for alle kjøretøy som er registrert som personbil eller varebil.

Du kan låne hele kjøpesummen dersom alt ligger til rette for det. Flere faktorer er avgjørende, blant annet inntekt, og om du har gjeld fra før.

Nei, er du registrert med betalingsanmerkninger vil du ikke få innvilget lån.

Som utgangspunkt skal du registrere all gjeld du har. Dersom det eventuelt er flere låntakere, registrerer du din andel.

Nei, du kan få svar med én gang søknaden er levert. Dette forutsetter at du ikke har betalingsanmerkninger eller for høy gjeld i forhold til inntekt. Du får uansett tilbakemelding i løpet av påfølgende arbeidsdag, også om det er behov for mer informasjon fra deg.

Har du fått innvilget lån, må lånedokumenter signeres før henting eller omregistrering av kjøretøyet. Så snart SpareBank 1 Finans har mottatt disse, samt kjøpekontrakt og vognkort i kjøpers navn blir lånet utbetalt direkte til selger eller bilforhandler.

Billån gis med inntil 10 års nedbetalingstid. Ved kjøp av bruktbil må lånet være nedbetalt innen bilen er 13 år gammel.

Dette du gjør du enklest ved å opprette AvtaleGiro underveis i søknadsprosessen.

Ja, du kan refinansiere billånet, men på grunn av at det er et salgspantlån gjelder visse begrensninger. Det nye lånet må ha samme lånetaker(e), lånebeløp, innfrielsesdato og pant som ditt eksisterende. Fyll ut kontaktskjema for refinansiering av billån, så blir du kontaktet innen neste virkedag for utarbeidelse av tilbud.

Ja, du kan når som helst betale inn ekstra på lånet. Merk at det da er viktig at du oppgir riktig referanse ved innbetaling. Ta kontakt med SpareBank 1 Finans for å få avtalt fast endring i nedbetalingsplan.

Renter må betales som normalt, men du kan søke om avdragsfri måned. Dette er under forutsetningen om at de siste 6 månedene er betalt til riktig tid. Får du problemer med å betale lånet slik det er avtalt, ønsker vi at du tar kontakt med SpareBank 1 Finans så snart som mulig for å finne en løsning.

Dette er en forsikring som betjener billånet hvis du skulle bli syk, arbeidsledig eller permitert.
I tillegg innfris lånesaldo inntil 600 000 kr ved død eller kritisk sykdom.
Les mer om betalingsforsikring hos SpareBank 1 Finans.

Ja, men bilen må da kjøpes via en tredjepart i Norge som står for import, avgifter og registrering. Denne parten anses da som selger, og vil være den som får utbetalt lånet. Direkteimport finansieres ikke.

Har du spørsmål om billån, kan du kontakte SpareBank 1 Finans på telefon 07301 eller e-post: privat@sb1finans.no.

Refinansiere forbruksgjeld

Refinansiering betyr at man tar opp et nytt lån for å betale ned eller erstatte eksisterende gjeld. Formålet kan være å oppnå bedre betingelser, som for eksempel lavere rente, bedre tilbakebetalingsvilkår eller mer praktisk tilbakebetalingsplan. Refinansiering kan også samle flere mindre lån til ett større lån, noe som gir lavere utgifter og bedre oversikt.

Forbrukslån er et lån som gis uten at det stilles sikkerhet i eiendeler som for eksempel hus, bil eller båt. Et usikret lån har høyere renteutgifter enn et lån der det stilles sikkerhet, og det lønner seg derfor å betale ned slike lån raskt. Her kan du lese mer om ulike lånetyper.

Det er kjapt og enkelt å søke om å refinansiere lånet ditt. Om du ønsker å refinansiere billånet, forbrukslånet eller boliglånet benytter du enkle skjemaer der du oppgir nødvendig informasjon om hvem du er, og samtykker til at banken kan innhente informasjon fra Altinn. På denne måten blir søknadsprosessen enklere for deg som kunde, og banken får den informasjon som er nødvendig for å gi deg et lånetilbud.

Når du har søkt om refinansieringslån innhenter vi innsikt fra gjeldsregisteret, og får da oversikt over dine usikrede lån. Ut fra dette kan vi sammen gjøre en vurdering om det lønner seg for deg å samle din usikrede gjeld i et refinansieringslån hos oss.

Det kan være ulike årsaker til at man får avslag på refinansering av forbruksgjeld, men det vanligste årsaken er for høy gjeldsgrad. Det betyr at man har mye gjeld sett opp mot hvor mye inntekt man har. Andre årsaker kan være at man har betalingsanmerkninger eller dårlig betalingshistorikk i banken man søker hos. 

Når du skal flytte boliglånet ditt, er det noen gebyrer du bør være oppmerksom på. 

Etableringsgebyr: Gebyret er på 1500 kroner.

Tinglysningsgebyr til Staten: 

  • For fast eiendom er gebyret kr 540,- (ved flytting av boliglån er det kr 200,-)
  • For borettslag er gebyret kr 440,- (ved flytting av boliglån er det kr 200,-)
    * innenfor samme låneramme, samme pantsetter og samme panteobjekt. 

For å betale ned gjeld raskt anbefaler vi at du:

  • Lager deg en plan for gjelden din: Få oversikt over det du skylder, og beløpene som betales på dine lån per måned. Deretter bestemmer du deg for hvilken gjeld du vil prioritere å nedbetale først. Det er naturlig å kvitte seg med den dyreste gjelden først. Unngå å ta opp mer gjeld i en periode der du har fokus på å bli kvitt gjeld, dette vil bare føre til at gjelden din øker. 
  • Sett opp et budsjett slik at du får full oversikt, og kan redusere utgiftene dine i hverdagen. Besparelsene du gjør kan du benytte for å betale ned gjeld.
  • Vær tålmodig! Å betale ned gjeld tar tid, derfor er det viktig å ikke gi opp selv om tidsperspektivet føles langt noen ganger. 

Med et omstartslån samles ofte forbruksgjelden med pant i bolig, og i mange tilfeller slås usikret gjeld og boliglån også sammen i ett lån. Omstartslån kan ha lang nedbetalingstid, og selv om månedsbeløpet kan være lavere enn du betaler i dag, så må du også ta hensyn til hvor raskt du nedbetaler gjelden og hvilke totale kostnader det er med lånet før forbruksgjelden er nedbetalt.

Refinansieringslån hos oss handler om å flytte eksisterende forbrukslån i et nytt usikret lån. Du får samlet gjeld for å få bedre oversikt over egen økonomi, og stiller ikke pant i boligen din.

Sparing

En sparekonto har høyere rente enn brukskonto. Ofte blir sparekontoen brukt til å overføre penger du ikke planlegger å bruke med det første - typisk kortsiktig sparing.

Du kan opprette inntil 9 sparekontoer.

Du logger inn i nettbanken og oppretter enkelt sparekonto under menypunktet > Åpne ny konto. I mobilbanken går du inn på menyen og velger > Konto og avtaler deretter > Opprett konto

Hos oss er det fritt antall uttak på sparekontoen.

Det varierer og kommer an på hvor mye du har mulighet til å spare. Det er anbefalt å ha én til tre månedslønninger på bufferkontoen.

Du får rente fra første krone du setter inn. Renten beregnes daglig, og utbetales årlig. Oversikt finner du i kontoutskriften.

3,40 % rente fra første krone ved sparebeløp over 100.000 kroner. 1,70 % rente for beløp under 100.000 kroner.

Ved å bruke vår sparekalkulator kan du sjekke forventet sparebeløp.

Du må ikke betale skatt av sparepengene dine, men du må betale skatt av renter du tjener på sparekontoen. Banken rapporterer inn renteinntektene dine til Skatteetaten, og i dag er skatten på renter 22 %. 

Det er verdt å nevne at hvis du er formuende og har totale verdier som overskrider grensen for å betale formuesskatt, så inngår innskuddet ditt i denne verdiberegningen.

En bufferkonto er en konto med penger som er satt til siden i tilfelle det skjer noe uforutsett, som for eksempel at vaskemaskinen som går i stykker eller at bilen må på verksted. 
Er du lånekunde i BN Bank kan du få en egen bufferkonto med høy rente fra første krone.

En familie med inntekt på 1 million, med eget hus og 2 biler bør ha en bufferkonto på mellom 50.000 og 100.000 kroner.

En singel person med inntekt på 500.000 kroner, som ikke eier hus eller bil, bør ha en bufferkonto på ca. 30.000 kroner.

En sparekonto med høy rente og 24 gebyrfrie uttak per år. Kontoen har ingen bindingstid.

Høyrentekonto er en sparekonto med høy rente og med begrenset antall uttak (24 uttak i året). Kontoen har ingen binding og kan opprettes av deg som er over 18 år og har norsk fødsels-og personnummer eller D-nummer. 

Alle over 18 år som har norsk fødsels-og personnummer eller D-nummer.

  • 4,75 % rente fra første krone for beløp mellom 500.000 - 20.000.000
  • 0,20 % rente for eventuelt beløp som overstiger 20.000.000
  • Sparebeløp under kr 500.000 gir 1,50 % rente 

Hos oss må du ikke ha et minsteinnskudd for å kunne opprette en høyrentekonto. 

Hvis du er ny kunde, oppretter du konto her. Er du kunde fra før oppretter du konto i nettbanken eller under >Konto og avtaler >Opprett konto i mobilbanken.

Hos oss får du 24 gebyrfrie uttak i året. For uttak over dette påløper det et gebyr på 1 %.

Opptjente renter blir utbetalt når bindingstiden er over. Pengene utbetales til samme konto som pengene trekkes fra ved oppstart.

Fastrenteinnskudd gir deg vår beste innskuddsrente, og som regel høyere enn forventet flytende rente i samme periode. Det gjør at du kan få bedre avkastning på sparepengene dine.

Les mer om fordeler med fastrenteinnskudd her.

Renten på fastrenteinnskudd følger utviklingen i markedet, og kan dermed endres på kort tid.

Kontoen sperres både for innskudd og uttak i bindingsperioden. Har du imidlertid behov for å gjøre en utbetaling i perioden, vil du bli belastet for et gebyr på 3 % p.a.

Når avtaletiden går ut, blir pengene tilgjengelig igjen. Du kan deretter velge om du skal fortsette å spare eller bruke dem på noe annet.

Bør jeg betale ned lån eller spare? Få tips her!

Hvis du ønsker å fortsette med fastrenteinnskudd, må du bestille en ny avtale.

Du kan spare inntil 27.500 kroner hvert år, og 300.000 kroner totalt. Det tar minst 11 år å spare opp maksbeløpet. Husk at du ikke kan spare lenger enn til og med det året du fyller 33 år, så du må senest starte sparingen det året du fyller 22 år for å nå maksbeløpet på 300.000 kroner.

  • Kjøp av ny fast bolig til eget bruk (f.eks. kjøp av selveierbolig, andels-/aksje-/obligasjonsleilighet). Dersom du ikke benytter sparebeløpet når du kjøper din første bolig beholder du kontoen, men du mister retten til skattefradrag.
  • Kjøpesum for nødvendig tomt.
  • Betaling av renter og avdrag på lån på eksisterende bolig, nødvendig aksje, andel eller obligasjon. Forutsetningen er at boligen mv. er anskaffet etter at BSU-kontrakt er inngått. Det gjøres oppmerksom på at kontoen ikke kan benyttes som trekkonto for lånet, men at kontoen i sin helhet kan benyttes til innbetaling på boliglån knyttet til eksisterende bolig. Dette vil da betraktes som en ekstraordinær innbetaling og da går hele innbetalingen som betaling av avdrag (og ikke renter, med mindre lånet er i restanse).
  • Anskaffelse av garasje.
  • Påkostninger og vedlikehold av egen bolig. NB! Etter uttak vil du ikke lenger kunne spare på din BSU-konto, dersom uttaket er større enn årets oppsparte midler. 

Les om flere bruksområder til BSU.

Oppsparte midler er ikke bundet til bolig før ved årsskiftet. Tar du ut mer enn det du har spart siste år, opphører muligheten for videre sparing.

Du kan spare i BSU til og med det året du fyller 33. 

Hvis du skal avslutte kontoen kan du logge inn i nettbanken og sende oss en melding. Vi trenger å vite konto - eller lånenummeret som pengene skal overføres til, og hva pengene skal brukes til. Husk at du ikke kan åpne en ny BSU-konto etter at du har avsluttet den du har.

  • Ordinære innskuddskontoer (brukskonto, sparekonto osv) har årlig kapitalisering av renter. Det vil si at opptjente renter blir lagt til kontoen slik at de er disponible på kontoen din rett etter årsskiftet.
  • For fastrenteinnskudd er det slik at rentene blir lagt til kontoen din først etter utløp av bindingstiden.

Banken rapporterer dine innskudd og opptjente renter per 31.12 til Skatteetaten. Dette gjelder uavhengig av om det er en ordinær konto (brukskonto, sparekonto osv) eller en fastrentekonto.

Sekundærbolig og utleie

Boliger man eier utover den man bor i selv regnes som sekundærbolig. Unntaket er fritidsbolig og hytter, dette regnes ikke som sekundærbolig.

Kort forklart er primærbolig boligen du eier og bor i, mens sekundærbolig er en bolig du eier, men ikke bor i (foruten hytte og fritidsbolig).

En fritidsbolig er en hytte, et feriehus eller en leilighet for fritidsformål. Boliger som verken er primærbolig, hytte eller fritidseiendom, betegnes som sekundærbolig.

Her gjelder det samme som for primærbolig, du må ha minimum 15 % egenkapital.

Du kan låne opptil 85 % av boligens verdi, slik som ved primærbolig. Husk at din samlede gjeld ikke kan overstige fem ganger årlig inntekt før skatt.

For sekundærboliger vil formuesverdien settes til 100 prosent av boligverdien fra og med 2023. Av skattemeldingen vil du se dine eiendeler samlet, samt din samlede gjeld. Ut fra dette ser du om du vil bli formuesbeskattet, og hvor stor andel sekundærboligen utgjør for en eventuell formuesskatt.

Ja, det er fullt mulig å ha en sekundærbolig uten å ha en primærbolig. Primærbolig er den boligen som du bruker som din faste bolig. Det er ingen krav om at man må ha en primærbolig for å kunne ha en sekundærbolig, men det kan være en fordel å ha en primærbolig som man bor i fast for å ha et sted å bo når man ikke er i sekundærboligen.

Det avhenger av flere faktorer, men skattesatsen i år er 22 % av årlig netto leieinntekt.

Forskudd på arv

Forskudd på arv er når en arving mottar en del av sin forventede arv før arvelateren dør.

Arv refererer til eiendeler, eiendom eller verdier som blir overført til noen etter en persons død.

Mengden forskudd på arv avhenger av individuelle omstendigheter og kan variere. I Norge finnes det ingen satt beløpsgrense for hvor mye man kan få i forskudd på arv. 

Beløpet man kan gi som forskudd på arv kan også variere og avhenger av flere faktorer, inkludert lovgivningen i landet og eventuelle begrensninger som er satt i arvelaterens testamente. I Norge finnes ingen satt beløpsgrense for hvor mye man kan gi i forskudd på arv. Man kan som et utgangspunkt gi så mye eller så lite som man ønsker. Dette inkluderer fast eiendom eller løsøre.

Som mottaker av gave skal du ikke betale skatt av gaven. Hvis du mottar gave til en verdi på over 100 000 kroner, skal dette imidlertid legges inn i skattemeldingen. Selv om beløpet ligger i skattemeldingen, skal du ikke betale skatt på gaven.

Penger kan gis som gave ved å overføre dem til mottakerens bankkonto, ved å gi en sjekk eller kontanter, eller ved å bruke digitale betalingsplattformer.

Ja, det er forskjell på arv og gave. Arv er overføring av eiendeler etter en persons død i henhold til arveloven, mens gave er en frivillig overføring av eiendeler fra en person til en annen i løpet av livet, uten å være forpliktet til det av loven.

Reklamasjon og svindel

Dersom du har gjennomført et kjøp ved bruk av et bankkort eller en kontobetaling via en tredjepart, og selgeren ikke oppfyller sine forpliktelser, har du muligheten til å sende inn en reklamasjon. 

Den samme prosessen gjelder også hvis du oppdager transaksjoner på kontoen din som du ikke gjenkjenner eller hvis du blir belastet flere ganger for samme vare eller tjeneste.

Det er viktig å først prøve å løse eventuelle problemer med selgeren før du går videre med en reklamasjon for en transaksjon. Husk å legge ved dokumentasjon som beviser at du har forsøkt å komme til en løsning med selgeren. Dette vil bidra til at vi kan håndtere din reklamasjonssak raskere.

Tiden det tar å behandle en reklamasjonssak kan variere. For å sikre en så rask behandling som mulig, oppfordrer vi deg til å gi grundige svar på alle spørsmål som stilles i reklamasjonsskjemaet. I tillegg anbefaler vi at du laster opp dokumentasjon som viser at du har gjort forsøk på å løse problemet med brukerstedet.

  • Bruk av kontaktløs betaling anses som like sikkert som bruk av chip og PIN-kode. I tillegg gir det en ekstra trygghet ved at færre personer kan se din PIN-kode, ettersom den benyttes sjeldnere.
  • For å gjennomføre en kontaktløs betaling må kortet holdes helt inntil kortleseren. Ved større beløp kreves det likevel at du taster inn din PIN-kode. Dessuten må du periodisk angi PIN-koden for å bekrefte at du er kortets rettsmessige eier.

Annet

For å avslutte kontoer i BN Bank kan du fylle ut skjemaet på denne siden. Dette skjemaet gjelder for privatkunder i BN Bank. I tilfeller hvor alle kontoer i kundeforholdet avsluttes, vil kundeforholdet avsluttes i sin helhet, dette inkluderer Bank ID utstedt av BN Bank. Etter innsending må du logge inn i signeringsportalen vår med Bank ID å bekrefte oppdraget. Når vi mottar signert oppdrag vil vi behandle forespørselen. Behandlingstid må påregnes.

Du kan også avslutte kontoer ved å logge inn i nettbanken og gå til menypunktet >Kontoer >Min oversikt og velge avslutt kontoer (ligger under kontoversikten). 

Formue er alt du eier av verdi, som penger, hus, bil og aksjer. Bruttoformue er den totale verdien av eiendelene dine før gjeld trekkes fra, mens nettoformue er det som gjenstår etter at gjelden er trukket. Formuesskatt beregnes basert på nettoformuen.

Fylkesmannen har plikt til å sørge for at noen ivaretar dine interesser dersom du blir ute av stand til å gjøre det selv. Med en fremtidsfullmakt gir du i stedet selv en fullmektig anledning til å ivareta disse interessene. Én eller flere personer kan da representere deg og ta stilling til og dekke behovene dine dersom du en gang i fremtiden blir så syk at du ikke klarer dette selv. Ordningen er gratis og du kan selv skrive den. Ønsker du hjelp av en advokat må du derimot betale for arbeidet.

Du kan lese mer om fremtidsfullmakt her.

Skattemeldingen må leveres innen 30. april hvert år. Hvis du har et enkeltpersonforetak, må du levere senest 31. mai, og det må gjøres på nett.

Skattesatsen varierer avhengig av inntekten din. Her er noen generelle retningslinjer:

Inntektsskatt: Den generelle skattesatsen på lønn og andre inntekter er 22 %.

Trygdeavgift: I tillegg til inntektsskatten betaler lønnstakere en trygdeavgift på 8,2 %, noe som gir en total skattesats på 30,2 % for de fleste arbeidstakere.

Trinnskatt: Det er også en progressiv trinnskatt som øker med inntekten. For 2024 er trinnene som følger:

Trinn 1: 1,7 % for inntekter mellom 190.350 og 267.900 NOK.

Trinn 2: 4,0 % for inntekter mellom 267.900 og 643.800 NOK.

Trinn 3: 13,2 % for inntekter mellom 643.800 og 969.200 NOK.

Trinn 4: 16,2 % for inntekter over 969.200 NOK.

Formuesskatt: Det er også en formuesskatt på nettoformue over et visst beløp, med en sats på 0,85 %.

Disse satsene kan variere noe avhengig av individuelle forhold og eventuelle fradrag. For en mer nøyaktig beregning kan du bruke Skatteetatens skattekalkulator.

Skattemeldingen sendes ut i mars/april hvert år til alle som mottar lønn, pensjon eller uføretrygd.

De fleste vil få skatteoppgjøret i perioden fra april til juni, mens noen må vente til høsten. Alle vil ha mottatt oppgjøret innen 1. desember.

bankforhold ved dødsfall finner du nyttig informasjon omkring hva som skjer og hva som må gjøres. 

Et dødsbo er alt av formue og gjeld som avdøde etterlater seg. Dødsboet består også av innbo, løsøre, rettigheter og forpliktelser.

Hvis du har redusert inntekt, kan vi hjelpe deg ved å se på ulike alternativer som refinansiering, endring av nedbetalingsplan, avdragsfrihet eller andre løsninger for å tilpasse lånet til din økonomiske situasjon. Det er viktig å ta kontakt med oss for å diskutere mulighetene som er tilgjengelig for deg.

Ja, du kan utpeke flere fullmektiger i en fremtidsfullmakt. Du kan enten gi dem ansvar for ulike områder (for eksempel én person til økonomiske forhold, og en annen til personlige avgjørelser), eller be dem samarbeide. Dersom de skal samarbeide, kan det være lurt å inkludere retningslinjer for hvordan avgjørelser skal tas.

En fremtidsfullmakt skal ikke sendes inn før den trer i kraft. Dokumentet kan oppbevares trygt hjemme, hos fullmektigen, eller hos en advokat. Når den trer i kraft, må fullmektigen sende fremtidsfullmakten til Statsforvalteren for stadfesting, som sikrer at fullmakten er gyldig før den tas i bruk.

En fremtidsfullmakt trer først i kraft når du ikke lenger kan ivareta dine egne interesser. En vanlig fullmakt gjelder fra det øyeblikket du signerer den, uavhengig av helsetilstand.

Ja, så lenge du er i stand til å handle på egen hånd, kan du endre eller tilbakekalle en fremtidsfullmakt.

Fullmektigen kan være en nær slektning, venn eller annen person du stoler på. Personen må være minst 18 år og samtykke til å ta på seg ansvaret.

Uten en fremtidsfullmakt vil Statsforvalteren utpeke en verge til å ivareta dine interesser.