Gebyrfri bruk i hele verden

Gebyrfrie uttak i utlandet

Full oversikt i nett- og mobilbank

Ofte stilte spørsmål om kredittkort

Et kredittkort gir deg muligheten til å utsette betalingen når du har kjøpt noe. Banken tar da ansvaret for å betale selgeren, mot at du betaler tilbake til banken på et senere tidspunkt.

Når du får et kredittkort innvilger banken deg en kredittgrense. Bruker du av kreditten kan det sammenlignes med et lån. I Norge skiller kredittkort seg imidlertid litt fra vanlige lån, da det er vanlig at de fleste kredittkort tilbyr inntil 45 dagers rentefri periode/betalingsutsettelse. På denne måten slipper du å betale mer enn varene koster så lenge du betaler innen fristen.

Et kredittkort er et kort der du bruker bankens penger og ikke dine egne. Du får inntil 45 dager kreditt før fakturaen forfaller til betaling og du kan velge om du vil betale tilbake hele det utestående beløpet eller dele opp i mindre avdrag. Siden det er innvilget en kreditt tilhørende kortet, påløper det renter dersom du ikke betaler hele fakturaen ved forfall.

Kredittkortet har ingen årsgebyr. Det er også gratis å bruke i butikk og gratis å ta ut penger i utlandet. Betaler du regningen ved forfall, påløper ingen ekstra kostnader. Utsetter du betalingen betaler du renter, eksempel: Effektiv rente 23,9 %, 15.000 kr, o/12 mnd, kredittkostnad 1.518 kr. Totalt kredittbeløp 16.518 kr.

Vi utsteder kun ett kredittkort per kunde. Men det er betjeningsevnen som avgjør om du eventuelt kan få kredittkort fra andre utstedere i tillegg.

PIN-koden følger deg som kunde i BN Bank, så har du andre kort fra oss vil kredittkortet ha den samme PIN-koden.

Du kan finne PIN-kode til kredittkortet i nett- og mobilbank ved å trykke på kortet fra hovedsiden og deretter velge >Flere valg >Flere valg >Vise PIN.

 

  • Du kan aktivere kortet i din nettbank/mobilbank, ved å trykke på kredittkortet > Flere valg
  • Kortet kan også aktiveres når du bruker det med chip & PIN-kode i en betalingsterminal.
  • For å aktivere kontaktløs betaling må du stikke kortet i terminalen og benytte chip og PIN-kode ved første fysiske betaling.

Et kort som ikke er aktivert vil ikke kunne benyttes til nettkjøp.

 

For å aktivere kontaktløs betaling må du stikke kortet i terminalen og benytte chip og PIN-kode ved første fysiske betaling.

Vi anbefaler å bruke kredittkort når du handler på internett og når du er på reise. Du har alltid full oversikt i vår nett- og mobilbank.

Via mobilbank:

  1. Logg inn i din mobilbank
  2. Klikk på kredittkortet i kontooversikten, deretter >Flere valg
  3. Under menyen flere valg på neste side velger du >Sperre kort

Via nettbank:

  1. Logg inn i nettbanken
  2. Klikk på plusstegnet til høyre for kredittkortet i oversikten, deretter >Flere valg
  3. Under menyen flere valg på neste side velger du >Sperre kort

Telefon:
Du kan ringe oss på +47 73 89 20 00 - i åpningstiden mellom kl 09.00-15.00 får du snakke med en kundekonsulent, utenfor åpningstiden får du tastevalg.

 

Nye kort sendes inaktive av sikkerhetsmessige årsaker. Dette betyr at kortet må aktiveres før det kan benyttes til nettkjøp. 

  • Du kan aktivere kortet i din nettbank/mobilbank, ved å trykke på kredittkortet > Flere valg
  • Kortet kan også aktiveres når du bruker det med chip & PIN-kode i en betalingsterminal.
  • For å aktivere kontaktløs betaling må du stikke kortet i terminalen og benytte chip og PIN-kode ved første fysiske betaling.

 

Når du skal reise til utlandet følger reise- og avbestillingsforsikring alltid med. Det er også gebyrfritt å ta ut kontanter i utlandet. Når du betaler med kredittkort i utlandet bør du alltid betale med lokal valuta, så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder også for bankkort.

Trykk på kredittkortet i nett- og mobilbank, velg >Flere valg. På neste skjermbilde kan du trykke >Flere valg igjen og du vil få opp en meny med endringer du kan gjøre på ditt kredittkort; endring av kredittgrense, forfallsdato, regionsperre, sperre kort og melde reklamasjon. 

Har du betalt minst 50 % av reisens transportkostnader med ditt BN Bank Mastercard har du reise- og avbestillingsforsikring inkludert.

Se vilkår for reiseforsikring kredittkort.

Vårt kredittkort er utstedt av Sparebank 1. Du finner mer informasjon om situasjonen rundt avbestilling, reiseforsikring og Korona-viruset her.  

Skal du melde inn hendelse, gjør det ved å fylle ut dette skjemaet.

Har du spørsmål knyttet til reise- og avbestillingsforsikringen kan du ta kontakt med Fremtind forsikring (forsikringsselskapene til Sparebank 1 og DNB har fusjonert) på telefon 915 02 300.

Hvis du har behov for å overføre fra kredittkortet til en av dine kontoer er dette en mulighet i nettbanken og mobilbanken. Midler du overfører fra kredittkortet vil være disponible på kontoen du overfører til umiddelbart. Merk at kostnad for overføring fra kredittkort til konto er 25,- + 1 % av overført beløp.

Nettbank

Fra hovedsiden i nettbanken din blar du deg ned til kredittkortet ditt og trykker på plusstegnet til høyre. Velg så «Overføre» og du blir ledet til side hvor du kun trenger å velge hvilken konto det skal overføres til samt beløp. Bekreft så overføringen med «Bekreft overføring» nederst.

Mobilbank

Fra hovedsiden i mobilbanken din blar du deg ned til kredittkortet ditt og velger dette. Velg så alternativet «Overfør fra kredittkort» og du blir ledet til en side hvor du kun trenger å velge hvilken konto det skal overføres til samt beløp. Bekreft så overføringen med «Bekreft overføring» nederst.

Du mottar månedlig faktura på kredittkortet.

Dersom du ønsker å foreta en ekstra innbetaling fra en konto i BN Bank kan du trykke på kortet i mobil-/nettbanken og velg «Ekstra innbetaling».

Ønsker du å betale inn til kredittkortet fra konto i annen bank finner du kontonummer og KID-nummer knyttet til ditt kredittkort i nettbanken under >Detaljer på kredittkortet.