Fra fylte 13 år kan du få BankID - elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signatur på nett. Denne kan du blant annet bruke til å endre beløpsgrensen i Vipps og til å logge inn hos Lånekassen og flere andre offentlige nettsteder.

Har du først ordnet deg BankID kan du også enkelt laste ned BankID-appen.

Bestilling av BankID

For å få BankID må du legitimeres med pass, og ha konto og nettbank hos oss fra før. Dine foreldre/verger må starte bestillingsprosessen:

  1. Registrer opplysninger om både deg og dine foreldre/verger.
  2. Banken sender fullmakt elektronisk til dine foreldre/verger, som signerer med sin BankID.
  3. Etter noen dager får du en SMS hvor du blir bedt om å møte opp hos Posten, hvor de skal ta kopi av passet ditt. Posten sender dette til banken.
  4. Når vi har mottatt kopi av pass, og dine foreldre/verger har godkjent at du får BankID, sender vi deg en melding om at du kan logge inn i nettbanken og aktivere din BankID.

BankID-app - innlogging uten kodebrikke

Med BankID-appen får du en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID.

  • Du vil motta et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen, i stedet for at du skal taste inn engangskode.
  • Når du har godkjent i appen går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.
  • Du har som oftest mobilen med deg, ingen grunn til å lete i skuffer og jakker etter den fysiske kodebrikken lenger

BankID på mobil

BankID på mobil fases ut - last ned BankID-appen i stedet.

BankID på mobil skal gradvis fases ut til fordel for den nye BankID-appen, som skal gi en enklere og tryggere BankID-hverdag. 

Fra 1. september vil det derfor ikke lenger være mulig å bestille eller fornye BankID på mobil, men eksisterende brukere vil likevel kunne benytte tjenesten en stund fremover.