Gebyrfri bruk i hele verden

Felles PIN-kode

Kontaktløs betaling

Kontaktløs betaling

Betal enkelt og greit, enten du sitter ved datamaskinen eller nettbrettet, eller om du er på farten og har en mobil eller smartklokke.

Du har uansett full oversikt over økonomien din og kontoene dine på mobil og nettbank - når og hvor det passer deg.

Ofte stilte spørsmål

Er du kunde i BN Bank kan du enkelt bestille bankkort i nettbanken vår. Er bankkortet ditt kommet på avveie/stjålet, må du sperre kortet og deretter kontakte oss via chat eller melding i innlogget nettbank så hjelper vi deg med å bestille et nytt bankkort. Èn måned før kortets utløpsdato vil du automatisk få tilsendt nytt kort. Kortet er gyldig i hele utløpsmåneden.

Fra ditt bankkort er bestilt vil det ta ca. 1 uke før du mottar kortet i din postkasse. Det er veldig viktig at du har merket postkassen med navnet ditt, slik at posten kommer riktig frem.

Hovedforskjellen er hvor pengene kommer fra. Med et bankkort trekkes pengene direkte fra din konto og du bruker penger du allerede har. Med et kredittkort har du en tilgjengelig kreditt på en fastsatt sum, og pengene du bruker er penger du låner fra banken. Du vil hver måned få en faktura med oversikt over hvor mye du har brukt, og så lenge du betaler fakturaen innen forfallsdato medfører det ingen ekstra kostnader. Et kredittkort må du søke om å få, og du vil få en kredittramme basert på inntekt og betjeningsevne.

Det er flere måter å betale med kort på. Den enkleste er å legge kortet direkte på betalingsterminalen, også kalt tæpping. Er beløpet over kr. 500,- må du taste PIN-koden etterpå. Du kan også stikke kortet inn i betalingsterminalen og betale med chip og PIN-kode. I tillegg kan du benytte kortet til å handle på nett og i ulike apper.

Det er ingen gebyrer ved varekjøp og uttak i minibank i utlandet, verken på debetkort eller kredittkort. Man betaler imidlertid et valutapåslag på 2 % av kjøpesummen ved bruk av kortene i utlandet, dette er helt vanlig i alle banker.

Saldo på kontoen tilknyttet ditt bankkort finner du enkelt i din nett- og mobilbank.

Kortet aktiveres automatisk når du bruker det med chip og PIN-kode i en betalingsterminal. Du kan også aktivere kortet i mobil- og nettbank ved å gå til Meny > Mine kort. Trykk da på kortet og velg > Aktiver kort

  • Logg inn i nettbanken
  • Velg Meny > Kort > Hente PIN-kode

Du kan sperre kortet ditt enkelt via mobilbanken, nettbanken eller ved å ringe oss.

Via mobilbank:

  1. Logg inn i din mobilbank
  2. Velg menyen øverst til venstre, deretter >Kort og >Sperre kort
  3. Velg hvilket kort som skal sperres

Via nettbank: 

  1.  Logg inn i nettbanken.
  2. Velg >Meny oppe til venstre og deretter >Mine kort.
  3. Klikk på plusstegnet på kortet det gjelder og deretter >Sperr kort.

Telefon:

Du kan ringe oss på +47 73 89 20 00 (i åpningstiden mellom kl 09.00-15.00 får du snakke med en kundekonsulent, utenfor åpningstiden får du tastevalg).

Via mobilbank:

  1. Logg inn i din mobilbank
  2. Klikk på kredittkortet i kontooversikten, deretter >Flere valg
  3. Under menyen flere valg på neste side velger du >Sperre kort

Via nettbank:

  1. Logg inn i nettbanken
  2. Klikk på plusstegnet til høyre for kredittkortet i oversikten, deretter >Flere valg
  3. Under menyen flere valg på neste side velger du >Sperre kort

Telefon:
Du kan ringe oss på +47 73 89 20 00 - i åpningstiden mellom kl 09.00-15.00 får du snakke med en kundekonsulent, utenfor åpningstiden får du tastevalg.

 

Kontakt oss via chat eller melding i innlogget nettbank, så hjelper vi deg med å åpne ditt bankkort.

Du kan endre regionsperren både i nettbanken og mobilbanken.

Nettbank: Klikk på >Meny >Kort og velg regionsperre. 

Mobilbank: Velg  >Meny > Kort og velg regionsperre

Regionsperren er viktig fordi den reduserer risikoen for at kortet ditt belastes i en region du ikke befinner deg i.