Hva er BankID?

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon som man bruker til å bekrefte hvem du er, sikker identifisering og signering.

Du kan logge deg på de fleste offentlige nettsider (blant annet Altinn eller Skatteetaten). Du kan bruke BankID hos alle bankene du har et kundeforhold i.

Hvordan få BankID?

For å få BankID og BankID på mobil må du være over 13 år og riktig legitimert og ha norsk fødsels- og personnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank. Oppfyller du kravene kan du logge deg inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID/BankID på mobil ved å gå til >Meny >BankID >Bestill. 

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken.

Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank så kan du bestille en kodebrikke her.

Dame bruker mobilbank på mobilen

Hvordan bruke BankID?

Du kan bruke BankID til mer enn innlogging og betaling av regninger i nettbanken!

  • Få tilgang til og sende private dokumenter på offentlige nettsider. Blant annet NAV, Altinn, Lånekassen og Skatteetaten
  • Signere dokumenter
  • Bestille Koronasertifikat (se mer info hos FHI her)
  • Bestilling og avtaleinngåelse av forsikringer
  • Bytte av teleoperatør
  • Adresseendring på posten.no
  • Bytte av strømleverandør
  • Handle på nett

For en fullstendig oversikt, se BankID Norges egne hjemmesider.

BankID policy og avtalevilkår

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver infrastrukturen for utstedelse av elektroniske identiteter.

BankID
BankID på mobil


The Public Key Infrastructure Disclosure Statement (PDS) beskriver avtalevilkårene i forenklede versjoner.

BankID
BankID på mobil

Ofte stilte spørsmål om BankID

Den enkleste måten å bli kunde er med BankID. Men du er selvfølgelig velkommen til å bli kunde hos oss selv om du ikke har det. Ring oss på telefon 73 89 20 00 og vi hjelper deg med å opprette kundeforholdet.

For å få BankID og BankID på mobil må du være riktig legitimert og ha norsk fødsels- og personnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank.

Oppfyller du kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID/BankID på mobil ved å gå til >Meny >BankID >Bestill.

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken.

Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, bestill kodebrikke her.

PS! Er man under 18 år må foreldre bestille BankID/BankID på mobil til den mindreårige. Les mer og bestill BankID/BankID på mobil her

Er din BankID blokkert må du ringe oss på tlf. 73 89 20 00 på hverdager mellom kl. 09.00 - 15.00 for å få åpnet den igjen.