Alltid kodebrikken i lomma

Økt sikkerhet mot svindel

Brukervennlig løsning

Hvorfor BankID-app?

  • BankID-appen vil gi en enklere og raskere brukeropplevelse.
  • Nye reguleringer fra EU krever at løsningen moderniseres. BankID-appen kan enkelt tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.
  • Mens dagens BankID på mobil kreves både data- og telefonforbindelse på mobilen, krever appen kun dataforbindelse. Det vil gi en enda mer stabil tjeneste.
  • Appen gjør oss bedre rustet til å henge med i fremtidens teknologiutvikling.

Hva skjer med BankID på mobil?

Fra 1. september vil det ikke lenger være mulig å bestille BankID på mobil, men eksisterende brukere vil kunne benytte tjenesten en stund fremover. Det vil uansett bety at kunder som mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort, ikke kan aktivere BankID på mobil på nytt, men må velge BankID-app som alternativ.

Det er fordelaktig å ta i bruk BankID-appen så snart som mulig og gjerne mens du fortsatt har bankID på mobil, det gjør aktiveringen enda enklere.

Ung jente sjekker konto på mobiltelefon

Last ned BankID-app

1. Last ned og åpne appen fra App Store eller Google Play. Du må ha BankID fra BN Bank for å kunne aktivere appen.

2. Start aktiveringen av appen. Du har 3 valg for aktivering av appen:
- Bank ID fra BN Bank.
- BankID på mobil fra BN Bank (fases ut om kort tid).
- Koder fra banken på SMS og E-post.

Vi anbefaler å aktivere med koder fra banken, da dette er en langt raskere vei til mål enn de to andre metodene.

3. Slå på varslinger for appen. Tillater du det dette får du en snarvei inn i appen hver gang du skal bruke BankID.

4. Appen er klar til å brukes. Vi anbefaler at du tester appen etter at du har aktivert den.

Din digitale kodebrikke

  • Med BankID-appen får du en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID.
  • Du vil motta et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen, i stedet for at du skal taste inn engangskode.
  • Når du har godkjent i appen går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.
  • Du har som oftest mobilen med deg, ingen grunn til å lete i skuffer og jakker etter den fysiske kodebrikken lenger

Ofte stilte spørsmål

BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.

Les mer om BankID-appen og last ned på våre sider her.

Du kan få utfyllende informasjon om BankID-appen på https://www.bankid.no/privat/bankid-app/.

For å kunne benytte BankID-app, må man ha en aktiv BankID-avtale i BN Bank. I nettbanken kan du se status på din BankID-avtale (Meny -> BankID). Om status på din BankID er utløpt, kan du selv bestille BankID i nettbanken. Om statusen er blokkert eller sperret, må du ta kontakt med oss på telefon 73892000 eller via nettbank/mobilbank. Det samme gjelder om du ikke har BankID i BN Bank, men ønsker dette – ta kontakt med oss.

BankID-app laster du ned i App store eller Google Play. Her kan du se hvordan du aktiverer BankID-app.

 

App er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Dette gjelder kun dersom du aktiverer med BankID eller BankID på mobil, velger du derimot å aktivere med koder fra banken slipper du ventetid og aktiverer appen på få minutter - vi anbefaler dette.

Når du aktiverer BankID App med BankID eller BankID på mobil første gang er det lagt inn ventetid (karens) i prosessen. Du starter aktiveringen, men må vente i 1 time før du kan fullføre prosessen. Du ser nedtellingen på skjermen, men du kan også velge å bli varslet når det er klart for å gå videre. 

 

Er din BankID blokkert må du ringe oss på telefon 73892000 eller sende oss en melding via nettbank/mobilbank. Åpningstid på telefon er 09.00 – 15.00 alle hverdager.

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID. 

Fra og med 01.09.22 er det ikke mulig å bestille eller reåpne BankID på mobil. Om du allerede har en aktiv BankID på mobil-avtale, vil denne fungere helt til sertifikatet utløper. Utløpsdatoen finner du ved å gå til «Meny» og «BankID» i nettbanken. Om du bytter SIM-kort eller er uheldig og sperrer din BankID på mobil, vil det ikke være mulig bestille BankID på mobil på nytt, da må du ta i bruk BankID-appen.