AvtaleGiro

Hva er AvtaleGiro?

Med AvtaleGiro blir regningen automatisk belastet din konto. Du trenger ikke å godkjenne regningen først. På denne måten slipper du å huske på forfallsdatoer og vil unngå purringer.

Fordeler med AvtaleGiro

  • Automatisk registrering av regninger.
  • Du slipper å skrive inn disse KID- og kontonummer for hver betaling.
  • Vi garanterer at regningene blir betalt til rett tid og med korrekt beløp.
  • Du finner regningene i betalingsoversikten omtrent en måned før beløpet trekkes. Dette gir deg full kontroll og oversikt over regningene dine.
  • Du kan enkelt endre eller avbryte en betaling etter behov.

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

  • Aksepter når du får tilbud om AvtaleGiro etter å betalt en faktura i nettbanken. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen. Du må regne med 1-2 virkedager før avtalen er aktiv. Mottar du faktura per post før avtalen er aktiv må denne betales manuelt. 
  • Dersom du ikke har mottatt tilbud i nettbanken kan du enkelt opprette avtalen selv. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler >Søk etter tilbyder. KID-nummer må registreres. Dette finner du på mottatt faktura. 
  • Flere bedrifter tilbyr elektronisk signering av AvtaleGiro på egne nettsider. Avtalen signerer du med BankID.
  • En rekke bedrifter du betaler til vil sende deg tilbud om AvtaleGiro i posten. Fyll ut svarkupongen og send den i retur.

Ofte stilte spørsmål

  • Logg inn i nettbanken og gå til menyvalg Betaling > Flytt AvtaleGiro fra annen bank.
  • Velg hvilken av dine kontoer i BN Bank som skal belastes ved betaling av AvtaleGiro, og trykk «Start flytting».
  • Du blir bedt om å logge inn med BankID enda en gang for å bekrefte at du gir banken fullmakt til å innhente opplysninger om dine AvtaleGiroer i norske banker.
  • Du får listet alle dine avtaler, og velger om du vil flytte enkelte avtaler, eller samtlige.
  • AvtaleGiroene flyttes umiddelbart til BN Bank, og AvtaleGiro-transaksjoner som ligger til forfall vil også overføres til BN Bank, og belastes din konto på forfallsdato.

Den vanligste årsaken er at beløpsgrensen du har satt på din AvtaleGiro er for lav. En annen årsak kan være at det ikke var dekning på konto ved forfallsdato.

Beløpsgrensen endrer du i nettbanken ved å gå til >Meny >Betalingsavtaler. Her trykker du på den aktuelle avtalen og velger «Vis detaljer/endre avtale». Husk å ta hensyn til at beløp som skal betales kan variere, og at priser justeres med jevne mellomrom. Det kan derfor være lurt å sette grensen noe høyere enn det du betaler akkurat i dag. Da unngår du at AvtaleGiroen stoppes på grunn av for lav beløpsgrense.

Gå til > Meny > Betalingsavtaler. Trykk på den aktuelle avtalen og velg «Slett».

Gå til >Meny >Betalingsavtaler. Trykk på den aktuelle avtalen og velg «Vis detaljer/endre avtale». 

Dame sitter på kjøkkenbordet og jobber på datamaskin, til illustrasjon for avtalegiro

Kombiner AvtaleGiro og eFaktura

Du kan kombinere eFaktura og AvtaleGiro dersom bedriften tilbyr dette.

Din konto belastes automatisk på forfallsdato, samtidig som du får fakturavedlegget i nettbanken. Fakturavedlegget finner du i forfallsoversikten, samt i eFaktura-arkivet.