Vanlige spørsmål om innlogging

c-question_red.svg   Jeg husker ikke passordet

Husker du ikke passordet kan du enkelt bestille nytt passord her. Dersom du får logget deg inn i nettbanken på annen måte (BankID på mobil eller kodebrikke uten BankID), kan du også skrive en melding til oss via nettbanken og be om nytt BankID-passord. Dette gjøres enten via chat i nettbanken (hverdager 08.00 - 16.00) eller ved å gå til Meny > Send melding.

 

c-question_red.svg   Sperret BankID / Kodebrikke

Får du logget inn i nettbanken med andre innloggingsmetoder, kan du åpne chatten (08-16) og be om å oppheve blokkeringen.
Om du ikke får til å logge inn, kan du ringe oss på tlf. 73 89 20 00 (09-15).

 

c-question_red.svg   Kodebrikken er tom for strøm

Du kan bestille ny kodebrikke ved å fylle inn skjemaet her: Bestill ny kodebrikke.

 

c-question_red.svg   Jeg har kodebrikke fra en annen bank

Da må du kontakte banken du har fått bankID fra, så kan de hjelpe deg.

c-question_red.svg   Jeg vet ikke hvordan det fungerer

Etter du har tastet fødsels- og personnummer, vil du få et varsel på telefonen din fra appen der du må åpne appen og bekrefte at det er du som prøver å logge inn. Etter du har gjort det, må du skrive inn ditt personlige passord.

 

c-question_red.svg   BankID-app er ikke et alternativ

Du må velge BankID (ikke bankID på mobil) som innloggingsmetode. Er det første gang du skal logge inn med appen, må du velge «bankID-app» etter du har tastet inn fødsels- og personnummer. Dette valget huskes til neste gang du skal logge inn.

 

c-question_red.svg   Jeg har ny telefon

Du kan enkelt overføre BankID-appen til din nye telefon. Først må du laste ned BankID-appen på din nye telefon. Du kan aktivere bankID-appen på din nye telefon med bankID-appen på din gamle telefon. Når du har gjort det, er appen klar på din nye telefon. 

Om du ikke har tilgang til din gamle telefon, kan appen aktiveres med bankID eller bankID på mobil.

c-question_red.svg   Jeg har ny telefon eller nytt SIM-kort

Hvis du har fått ny telefon eller et nytt SIM-kort må du logge inn i nettbanken og rebestille bankID på mobil. 

BankID på mobil aktiverer du enkelt i nettbanken ved å velge meny > BankID på mobil. Husk å logge inn med BankID fra BN Bank.

 

c-question_red.svg   Jeg har gjort en endring på mitt mobilabonnement

Hvis du har gjort en endring på ditt mobilabonnement må du logge deg inn i nettbanken og rebestille bankID på mobil. 

BankID på mobil aktiverer du enkelt i nettbanken ved å velge meny > BankID på mobil. Husk å logge inn med BankID fra BN Bank.

 

c-question_red.svg   Jeg får en feilkode

Da har du mest sannsynlig ikke en aktiv bankID på mobil-avtale. Årsaken til dette kan være at du har fått ny mobil, nytt SIM-kort, eller foretatt endringer på ditt abonnement.

BankID på mobil aktiverer du enkelt i nettbanken ved å velge meny > BankID på mobil. Husk å logge inn med BankID fra BN Bank.

c-question_red.svg   Jeg har glemt passordet mitt

Om du får logget inn med en annen innloggingsmetode kan du åpne chatten og be om et nytt passord der.

Får du ikke logget inn kan du ringe oss på tlf. 73 89 20 00 (09-15), så hjelper vi deg.

 

c-question_red.svg   Kodebrikken er sperret

Om du får logget inn i nettbanken, kan du åpne chatten og be om at vi opphever sperren.

Du kan også ringe oss på tlf. 73 89 20 00 (09-15), så hjelper vi deg.

 

c-question_red.svg   Kodebrikken er tom for strøm eller mistet

Du kan bestille en ny kodebrikke ved å følge linken her: Bestill ny kodebrikke.

c-question_red.svg   Hva gjør jeg om jeg får en feilmelding

De fleste feilmeldingene du får starter enten med C eller BID.
S
kriv inn feilmeldingen du får til vår chatbot Ida (du finner den nederst til høyre på siden), så kan hun hjelpe deg videre.

Her er noen av de vanligste feilmeldingene som kan oppstå og beskrivelse av løsning. 

BID - 1439: Feilkoden betyr at din kodebrikke er sperret.

Løsning: Ta kontakt med oss på tlf. 73 89 20 00 for å få åpnet din BankID på nytt.

BID - 1433: Problemet forsvinner normalt når du lukker nettleser og forsøker å logge inn på nytt. Det kan også forekomme hvis du bruker en snarvei/favoritt til nettsiden. Vær oppmerksom på at du ikke forveksler engangskode og personlig passord. 

BID 2032, 2034, 20a1, 20b0, 20c1, 2030 og 2031: Disse feilmeldingene oppstår når det er noe feil med nettleseren eller dårlig internettforbindelse. 

Løsning: Oppdater nettleseren din, eventuelt bytt nettleser. En annen løsning kan være å restarte din nettverksrouter.

BID - 2033: Kan oppstå ved dårlig internettforbindelse eller treg PC eller Mac. 

Løsning: Sjekk først at du har internettforbindelse. Hvis ikke, kan du prøve å starte routeren på nytt. Virker nettet som det skal, prøv en annen nettleser eller start maskinen/mobilen på nytt. 

 

BID - 20C1: Betyr at det er kommunikasjonsfeil mot BankID. Vent noen minutter og prøv igjen.

 

BID - 5000: Feilen skyldes kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken. 

Løsning: Lukk nettleseren og prøv igjen om noen minutter.
Kontakt vårt kundesenter på tlf. 73 89 20 00 om problemet vedvarer. 

BID - 5007: Feilen oppstår når det er noe galt med nettleseren din, eller at din BankID er sperret. 

Løsning: Prøv å bytt nettleser eller å nullstille innstillingene på nettleseren. Kontakt vårt kundesenter på tlf. 73 89 20 00 dersom problemet vedvarer. 

BID - C161: Feilmeldingen betyr at vi ikke klarer å finne en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt telefonnummer. Årsaken til dette kan være at du har fått nytt SIM-kort, eller foretatt endringer på ditt abonnement. 

Løsning: Bestill BankID på mobil på nytt her.

BID - C30F: Din BankID på mobil er sperret.

Løsning: Du må logge deg inn i nettbanken og bestille BankID på mobil på nytt. 

BID - C325: Feilen kan skyldes en feil hos din mobiloperatør. De har alltid fokus på å rette slike feil raskt. Prøv igjen om en liten stund. 

c-question_red.svg   Hvor kan jeg signere med BankID

Du kan signere dokumenter med bankID ved å følge lenken her: https://www.bnbank.no/signering