Betalingsløsninger

Her finner du alt du trenger for å ha oversikt over din økonomi. Enten du skal handle i butikk med kort, mobilen eller klokken, betale regninger i nettbanken, motta innbetalinger eller overføre penger. 

 

AvtaleGiro

AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Ved forfall trekkes regningsbeløpene direkte fra konto, samtidig som du har full oversikt og kontroll i nettbanken.

eFaktura

Med eFaktura får du regningene rett i nettbanken, ferdig utfylt med KID-nummer og det hele. Alle eFakturaer må godkjennes av deg før de belastes konto.

Mobilbank

Alt du trenger av tjenester, mens du er på farten. Med mobilbanken vår får du full oversikt over regninger til forfall. Betal regninger enkelt.

Betale til utlandet

Velg ordinær betaling eller hastebetaling. Overføringen skjer via SWIFT, et elektronisk nettverk som benyttes av de fleste banker verden over.

Google Pay

Betal med mobilen din i butikker, apper og på nettsteder. Google Pay gjør det enkelt og raskt å betale og fungerer på Android-enheter.

Samsung Pay

Betal med din Samsung-telefon i butikker, apper og på nettsteder. Med Samsung Pay kan du betale raskt og enkelt å betale med din Samsung telefon eller klokke.

Ikonet til Vipps

Betale med Vipps

Med Vipps på mobilen slipper du KID eller lange kontonummer. Vennebetalinger, eFaktura og regninger utføres på sekundet, direkte fra konto til konto.

Garmin Pay

Koble bankkortet ditt mot Garminklokken din, og du er klar for å betale kontaktløst. Du har samme beløpsgrenser som på kortet ditt, og det er like sikkert.

Brevgiro

Brevgiro er et produkt for betaling av alle typer regninger og passer for deg som ikke har nettbank eller mobilbank. Med brevgiro kan du enkelt overføre penger og betale regninger ved å sende giroblanketter per post.

Nyhet

Tæpp med Vipps

Vipps tæpping gjør det enkelt å betale med mobilen på butikken - uten å åpne Vipps-appen. 

Illustrasjon av at noen benytter Vipps tæpping

Ofte stilte spørsmål

Bankene har fem oppgjør seg i mellom hver dag. Her er tidspunktene for når overføringene går:

  • Betaler du før 00.15 er pengene hos mottaker ca 06.00
  • Betaler du før 08.45 er pengene hos mottaker ca 09.45
  • Betaler du før 10.00 er pengene hos mottaker ca 11.45
  • Betaler du før 11.45 er pengene hos mottaker ca 14.00
  • Betaler du før 13.45 er pengene hos mottaker ca 16.00

Les mer om overføring mellom banker her.

Skal du betale eller overføre penger til utlandet?

Her ser du hvor lang tid det tar før mottaker i utlandet får pengene på konto.

Med AvtaleGiro slipper du å tenke på å betale regningene dine. Fra du oppretter avtalen tar det inntil 1-2 dager før den er aktiv. Alt du trenger å tenke på er at du har dekning på belastningskonto og at maksbeløpet på regningen ikke overstiges.

  1. Tilbud i nettbanken
    Aksepter når du får tilbud om AvtaleGiro etter å betalt en faktura i nettbanken. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen. Mottar du faktura per post før avtalen er aktiv må denne betales manuelt.

  2. Opprett selv i nettbanken:
    Dersom du ikke har mottatt tilbud i nettbanken kan du enkelt opprette avtalen selv. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler >Søk etter tilbyder, og legg inn ny avtale ved å søke opp mottaker. KID-nummer må registreres. Dette finner du på mottatt faktura.

  3. På bedriftens nettside:
    Flere bedrifter tilbyr elektronisk signering av AvtaleGiro på egne nettsider. Avtalen signerer du med BankID.

Finn flere spørsmål og svar om AvtaleGiro her.

Logg inn i nettbanken. Klikk på menyvalget >Betaling > eFaktura/AvtaleGiro. Under «Motta regninger elektronisk» klikker du «Inngå avtale». Her inngår du avtalen som gjør at alle dine regninger sendes automatisk og elektronisk dersom din leverandør tilbyr eFaktura. Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som gjerne følger med en papirfaktura i posten. Du kan også reservere deg mot å motta eFaktura fra de leverandørene du ønsker.

Finn flere spørsmål og svar om eFaktura her.

Beløpsgrensen endrer du i nettbanken ved å gå til >Meny >Betalingsavtaler. Her trykker du på den aktuelle avtalen og velger «Vis detaljer/endre avtale». Husk å ta hensyn til at beløp som skal betales kan variere, og at priser justeres med jevne mellomrom. Det kan derfor være lurt å sette grensen noe høyere enn det du betaler akkurat i dag. Da unngår du at AvtaleGiroen stoppes på grunn av for lav beløpsgrense.

Finn ditt IBAN-nummer (International Bank Account Number)

For pengeoverførsler mellom land i EU/EØS og enkelte andre europeiske land, må avsender ha mottakers IBAN (International Bank Account Number).

I tillegg til IBAN må mottakerbanken identifiseres med BIC/SWIFT. Dersom du skal motta penger fra utlandet er BN Banks BIC/SWIFT KBNONO22

Du finner ditt IBAN-nummer under «Detaljer» på hver konto i nettbanken, eller du kan benytte vår IBAN-kalkulator her: 

Finn ditt IBAN her

BN Banks BIC/SWIFT er KBNONO22

Kontanttjenester i butikk

Med kontanttjenester i butikk kan du sette inn penger eller ta ut kontanter raskt og sikkert i butikker i Norge. En praktisk løsning som forenkler din økonomiske hverdag.

Kunde bruker tjenesten KIB for å sette inn kontanter

Overføring mellom banker

Lurer du på hvor lang tid det tar før en betaling blir registrert, eller hvor lang tid det tar før mottaker har fått pengene? Les om tidsfrister for overføring og om hva som skal til for at pengene skal komme til mottaker samme dag som du sender dem.