BN Bank ble en av vekstvinnerne i det norske boliglånsmarkedet i2015.

Pressemelding BN Bank ASA 26.01.2016

Store kostnader knyttet til avviklingen av bedriftsmarked, og verdiendringer på finansielleinstrumenter, bidro imidlertid til nedgang i resultatet.

BN Bank lyktes i 2015 svært godt med boliglånssatsingen, og hadde en boliglånsvekst på 14 prosent –noe som er langt mer enn den generelle veksten blant norske banker. BN Bank ble dermed en avvekstvinnerne i det norske boliglånsmarkedet i fjor. BN Bank hadde ved årsskiftet lånt ut rundt 20milliarder kroner til boliglånskunder.

- Vi rendyrker oss som en personmarkedsbank, og satser knallhardt på å vinne nye boliglånskunder.Derfor er det veldig gledelig å se at vi klarte god vekst i 2015. Vi går også offensivt til verks for åfortsette veksten i 2016, og kuttet før helga vår beste boliglånsrente til 2,15 prosent. Det er historisklavt, og har ført til stor kundepågang de siste dagene, sier administrerende direktør Gunnar Hovland iBN Bank.

Til sammen har BN Bank kuttet boliglånsrenta fem ganger det siste året, og ble i 2015 også roset avForbrukerrådet for å ha satt fart på boliglånskonkurransen.

Avviklet satsing på Næringseiendom

Styret i BN Bank besluttet i august å avvikle satsingen på næringseiendom. Beslutningen hadde sinbakgrunn i særnorske kapitaldekningskrav. Etter beslutningen, og frem til årsskiftet, er forvaltetbedriftsmarkedsportefølje redusert med 5,2 milliarder kroner.

BN Bank-konsernet oppnådde per 31. desember 2015 et resultat etter skatt på 125 millioner kroner(281 millioner kroner i 2014). Lavere rentenetto, reduserte provisjonsinntekter, negative urealiserteverdiendringer på finansielle instrumenter og økte kostnader i forbindelse med avviklingen avbedriftsmarkedsvirksomheten, er hovedforklaringene til reduksjonen.

Kjernevirksomheten, resultatet av person- og bedriftsmarkedsaktivitetene, viser derfor en nedgang iresultat etter skatt på 151 millioner kroner, fra 282 millioner kroner per 4. kvartal 2015 til 131millioner kroner i samme periode 2015.

Driftskostnader i 2015 utgjorde 273 millioner kroner (224 millioner kroner). Kostnadene inkludereren avsetning på 38 millioner kroner for restruktureringstiltak knyttet til styrets beslutning om åavvikle bedriftsmarkedsporteføljen.

Netto tap på utlån og garantier utgjorde 0,03 prosent av samlet portefølje i 2015 – eller 19 millionerkroner (37 millioner kroner).

Misligholdet per utgangen av 4. kvartal 2015 utgjorde 1,41 prosent av brutto utlån i konsernet oggarantiporteføljen (1,49 prosent). I forvaltet portefølje (inkl. overført volum til SpareBank 1Næringskreditt AS og SpareBank 1 Boligkreditt AS) er misligholdet 0,76 prosent (0,82 prosent).

Kapitaldekning, kjernekapitaldekning og ren kjernekapital var hhv 22,7, 19,0 og 17,2 prosent per 31.desember 2015 mot henholdsvis 19,7, 16,4 og 14,9 prosent per 31. desember 2014.

Se vedlagte kvartalsrapport for ytterligere kommentarer til resultat og balanseutvikling.