BN Bank setter ned renta på boliglån med 0,25 prosentpoeng. Rentekuttet gjelder for alle, uansett alder, utdanning eller yrke. BN Bank topper nå rentepallen med en beste boliglånsrente på 2,60 prosent.

Pressemelding BN Bank ASA 15.05.2015

- I BN Bank gjør vi ikke forskjell på folk. Vi ønsker ikke at enkelte kunder skal subsidiere «gullrente» for andre kunder. Ingen kunder i BN Bank har lavere rente enn den som står i prislisten vår, og når vi nå endrer renten gjør vi det for alle, uavhengig av alder, utdanning eller yrke – og uten at folk trenger å kontakte oss for å prute. Alle våre boliglånskunder får nå et rentekutt på 0,25 prosentpoeng, sier BN Bank-sjef Gunnar Hovland.

BN Banks beste nominelle rente blir på rekordlave 2,60 prosent, noe som sender BN Bank til topps på rentepallen. Effektiv rente blir 2,66 prosent.

- Vi gir våre boliglånskunder en real 17. mai-gave, sier Hovland.

Ferdig prutet

I dialog med kunder, og via medieoppslag, opplever BN Bank at den reelle renten på lån hos de største konkurrenter i en del tilfeller ligger under det banken tilbyr i dag. For å være konkurransedyktig, også mot prutebankenes «gullrenter», velger BN Bank derfor å sette ned renten nå, selv om Norges Bank ikke satte ned styringsrenten i maimøtet.

- Pruting er ineffektivt og stjeler tid både for kunde og bank. Vi driver effektivt, og renten vår er ferdig prutet. Til gjengjeld kan vi love alle våre kunder lave renter, også over tid, sier Hovland.

- Man pruter ikke med Bjørn Kjos og Norwegian heller når man skal kjøpe flybilletter, legger BN Bank-sjefen til.

Kunderush

Rentekuttet er det andre BN Bank gjør i år, 5. januar satte banken ned renta med 0,35 prosentpoeng, noe som bidro til et rush av lånekunder. På få uker tredoblet antall lånesøknader seg.

- Det er tydelig at stadig flere merker seg at vi tilbyr en av landets aller beste lånerenter, sier Hovland. Banken har som ambisjon om å være på den norske rentepallen til enhver tid, noe både Finansportalen, og en større artikkel i VG 30. april, bekrefter at banken er.

Umiddelbar virkning

For nye lån gjelder rentebetingelsene fra mandag 19. mai. For eksisterende lånekunder blir nye rentebetingelser gjeldende fra 20. juli 2015. For å tilpasse seg markedet endrer BN Bank også rentene på innskudd med 0 til 0,35 prosentpoeng. Innskuddsrentene gjelder fra 20. juli for både nye og eksisterende kunder.