Etter å ha holdt renta uendret flere måneder lenger enn storbankene, setter BN Bank opp boliglånsrenta med 0,20 prosentpoeng. Grunnen er økte innlånskostnader. Banken lanserer samtidig en ny høyrentekonto.

Pressemelding BN Bank ASA 09.01.2017

Mens både Nordea, DNB, Danske Bank og flere andre storbanker satte opp boliglånsrenta alt i høst, på grunn av stigende pengemarkedsrente, valgte BN Bank å la renta stå urørt av hensyn til kundene.
Pengemarkedsrenta er den renta bankene betaler for å låne inn penger. De siste ukene har denne nådd nye høyder, noe som har fått BN Bank til å beslutte å øke boliglånsrenta med 0,20 prosent.

Stolt

- BN Banks ambisjon er å være best i det lange løp for våre kunder. Selv om kostnadene våre for å låne inn penger har økt, ventet vi så lenge som mulig med å øke boliglånsrenta. Jeg er stolt over at vi har klart å holde den nede vesentlig lenger enn mange av våre konkurrenter, sier BN Bank-sjef Gunnar Hovland.

BN Banks beste boliglånsrente blir etter økningen 2,35 prosent.

Høyrentekonto

BN Bank lanserer nå også et nytt og attraktivt spareprodukt: Høyrentekonto med 1,5 prosents rente for innskudd over 500.000 kroner

- Det er viktig for oss å være en attraktiv bank for de mange som sparer penger. I forrige uke lansert vi Boligsparing for ungdom (BSU), med 3,2 prosent rente, og nå kommer vi med høyrentekonto. Flere attraktive innskuddsprodukter vil bli lansert fremover, sier Hovland.

BN Bank kom tidligere i høst med et fastrenteinnskudd-produkt, med 1,75 prosent rente om man binder pengene i ett år.

Kunderush

BN Bank er en av de norske bankene som har vokst mest på boliglån de to siste årene, med en årlig vekst på rundt 15 prosent. I høst har banken også opplevd stor pågang av kunder som ønsker å opprette brukskonto med bankkort som er gebyrfritt å bruke i både inn og utland. Det er også gebyrfritt for BN Bank-kunder å ta ut penger i minibanker, både i Norge og utlandet.

- Vi ser at stadig flere setter stor pris på våre gebyrfrie tjenester. Før jul satte vi stadig nye ukerekorder i etablering av brukskontoer med bankkort. En stor andel av de nye kundene kommer fra DNB, som innførte minibankgebyr og økte valutapåslaget for kundene sine, sier Hovland.

Renteendringen gjelder for både boliglån, boligkreditt og SeniorLån. For nye kunder vil renteøkningen gjelde fra tirsdag 10. januar 2017, for eksisterende kunder gjelder den fra fredag 10. mars 2017.