BN Bank setter ned renta for fjerde gang i år – og har kuttet mer enn Norges Bank har gjort i 2015.

Pressemelding BN Bank ASA 06.10.2015

BN Bank kutter nå rentene på lån med inntil 0.25 prosentpoeng. Boliglånsrenta kuttes med 0,15 prosentpoeng, mens renta på seniorlån kuttes med 0,25 prosentpoeng.Boliglånskuttet kommer i tillegg til rentekuttet på 0,15 prosentpoeng som ble varslet 24. august. Til sammen har BN Bank dermed kuttet boliglånsrenta med 0,30 prosentpoeng på seks uker. Det er mer enn Norges Bank kuttet styringsrenta med på septembermøtet (0,25 prosentpoeng).

BN Banks beste boliglånsrente er nå 2,30 prosent.

- Selv om vi kuttet boliglånsrenta i august, gjør vi det nå igjen. Dermed har vi kuttet mer enn Norges Bank gjorde på sitt rentemøte i september, sier BN Bank-sjef Gunnar Hovland.

Vokser raskt

Rentekuttet er BN Banks fjerde hittil i år, og gjør at BN Bank holder seg i tetsjiktet på rentetabellen, ifølge Finansportalen. Hittil i år har den telefon- og nettbaserte banken kuttet boliglånsrenta med 0,90 prosentpoeng – 0,15 prosentpoeng mer enn Norges Bank har kuttet styringsrenta.

- BN Bank har store ambisjoner om vekst, og har tradisjon for at kundene får lave renter over tid. Derfor er vi offensive i rentesettelsen, sier Hovland. I første halvår hadde banken en utlånsvekst på solide 7,5 prosent, og sikter mot fortsatt sterk vekst fremover.

For alle

Rentekuttet gjelder for alle kunder, som alltid når BN Bank kutter renta.

- Vi er ikke en bank som gjør forskjell på kunder ut fra alder, utdanning, yrke eller fagforeningsmedlemskap, slik mange andre banker gjør. I BN Bank er det betjeningsevne og sikkerhet som avgjør lånerenta, ikke hvor fin tittel du har på visittkortet, eller hvor god du er til å prate for deg, sier Hovland.

BN Bank setter samtidig ned rentesatsene på innskudd med inntil 0,35 prosentpoeng. For nye kunder vil de nye rentesatsene gjelde fra tirsdag. For eksisterende kunder trår de nye rentesatsene i kraft fra 7. desember.