I disse dager lanseres mCASH, Norges første betalingsløsning for mobil i større skala. Som første norske bank løfter BN Bank løsningen ut i markedet.

Pressemelding BN Bank ASA 03.03.2014

BN Bank har i flere år jobbet med å finne en god løsning for mobilbetaling til sine kunder. Med mCASH realiseres nå denne målsetningen og bidrar til å gjøre bankhverdagen enda mer enkel, effektiv og forutsigbar.

Hva er mCASH

mCASH er en ny løsning for mobilbetaling som gir forbrukere tilgang til en helt ny betalingshverdag. Med appen installert kan kunder bruke telefonen til å betale både på nett og i butikker. I tillegg kan penger overføres til andre privatpersoner uten annen informasjon enn telefonnummer.

Hvorfor mobilbetaling

BN Banks kundeløfter er å være enkel, effektiv og forutsigbar for kunder som ønsker banktjenester tilgjengelige, uavhengig av om de bruker nett, brett eller mobil.

- Antall nedlastninger av mobilbank det siste året viser at kundene ønsker å gjøre mer via mobilen. Derfor var mobilbetaling et naturlig tilskudd til bankens tjenester, og en innovasjon i tråd med løftene vi har gitt kundene, sier administrerende direktør i BN Bank, Gunnar Hovland.

Appen gjør mobilbetaling mulig, svært enkelt og gir tilgang til en ny betalingshverdag, spesielt i forbindelse med netthandel og overføringer mellom privatpersoner.

BN Bank først

Lignende løsninger har blitt lansert både i Sverige og Danmark av andre banker, men i Norge er BN Bank den eneste. Som partner med mCASH er det den første banken som har lagt til rette for norske bankkunder. Med kundeforhold hos både BN Bank og mCASH kan brukskontoer, og etter hvert kredittkonto, enkelt kobles opp til appen. For kundene betyr dette oversikt over både forbruk og saldo, samt gebyrfrie overføringer eller betalinger.

Banken har også lagt til rette for forbrukere med kundeforhold i andre banker med produktet mKONTO som kan opprettes direkte fra appen. Denne fungerer på samme måte som andre brukskontoer i BN Bank, men er direkte rettet mot mCASH-kunder uten en eksisterende relasjon til banken.

Godt tatt imot

Mottakelsen etter «silent launch» for iPhone har så langt vært svært bra, og versjonen for Android-telefoner er også like rundt hjørnet. Da blir mCASH tilgjengelig for alle med en populær smarttelefon.

BN Banks rolle

Foruten tilrettelegging for direkte oppkobling med bankkonto har BN Bank også vært involvert i sikkerhetsløsningene omkring mCASH.

- For oss som bank er sikkerhet udiskutabelt. Derfor har BN Bank vært involvert i kvalitetssikring underveis i prosessen. Alt skal være på plass for å gjøre kjøpsopplevelsen trygg, sier Hovland.

BN Bank har vurdert ulike tilbydere av mobile betalingsløsninger. Motivasjonen har vært å kunne tilby kundene en trygg og innovativ løsning for mobilbetaling. Valget falt på mCASH, noe som banken per i dag mener var en riktig beslutning. BN Bank er først ute med en løsning som lanseres i større skala og anerkjennes av forbrukermyndighetene.

Fruktbart samarbeid

- Uten mCASH ville dette ikke vært mulig, men betalingsløsningen ville heller ikke vært realisert uten BN Bank. Vi har bygd løsningen og BN Bank har lagt til rette for direkte trekk fra konto som den første banken i Norge. Begge parter vinner på samarbeid og sammen revolusjonerer vi betaling, sier Daniel Döderlein, Gründer, CEO og styreleder i mCASH.

mCASH legger til grunn at mange nordmenn vil fatte interesse for og ta i bruk betalingsløsningen. Dette fordi den er enkel både for kunde og brukersteder.