Sommer er høysesong for fakturasvindel, noe også mange små og mellomstore bedrifter opplever oftere da enn ellers i året. Beløpene som faktureres er ofte på noen få tusen. Derfor er det heller ikke alltid at det oppdages eller at bedriftene ser det som nødvendig å rapportere det. Sannsynligvis også fordi de forventer at saken henlegges.
Råd for å unngå svindel
Trusselbildet endrer seg, og metodene blir mer avanserte – men med riktige tiltak står bedriften din godt rustet mot digitale angrep.
- Ikke aksepter et tilbud du ikke har fullstendig oversikt over.
Noe av det som bør få varsellampene til å lyse: Ukjent produkt eller bedriftsnavn, navnelikhet med andre etablerte bedrifter/merkevarer, ingen dokumentasjon på inngått avtale eller en kunderelasjon som ikke virker reell. - Få et skriftlig tilbud.
Har selgeren det travelt med å få inngått avtalen bør du holde tilbake. Få tilbudet oversendt i skriftlig format slik at du kan dokumentere det som er solgt inn, pluss gjøre vurderingen av tilbudet i ro og mak. - Gå grundig gjennom avtalevilkår.
Stikkordet her er «les». Les og få oversikt over pris, bindingstid, betaling og hva som skjer ved eventuell avslutning av avtalen. Og husk å alltid lese det som står med liten skrift. Ta også en ekstra sjekk om det du har bestilt eller avtalt samsvarer med det du faktureres for. - Vær skeptisk til masete selger.
«Dette er et ekstra godt tilbud vi har i en begrenset periode» og tilsvarende setninger betyr at du må være litt ekstra på vakt. Ikke bli presset til å ta en rask avgjørelse. Som næringsdrivende har du ikke den generelle angreretten som forbrukere har. - Send reklamasjon ved feil.
Og gjør det raskt. - Ikke betal vekk problemet.
Selv om fakturaen er liten, så vil du ved å betale bidra til å opprettholde denne typen svindel. Dette igjen gjør at flere næringsdrivende blir utsatt for det. - Bruk totrinnskontroll ved større transaksjoner.
Det reduserer risikoen for feil og svindel. - Ikke la «inkasso» skremme deg.
Kan du dokumentere at du har klaget ved feil, mangler eller urettmessige krav, og det er hold i klagen, kan ikke inkassofirma innkreve. Ved tvilstilfeller må kravet gå via ordinære domstoler.
Avslutningsvis er det viktig å huske at et kritisk blikk og gode rutiner er det beste forsvarsverket mot fakturasvindel – spesielt i ferietiden. Selv små beløp kan ha stor betydning i det lange løp, både for din bedrift og for å bekjempe organiserte svindelnettverk. Ved å ta svindel på alvor og handle ved mistanke, bidrar du til å gjøre næringslivet tryggere for alle. Så ta deg tid, vær årvåken – og ta grep der det trengs.