Sommer er høysesong for fakturasvindel, noe også mange små og mellomstore bedrifter opplever oftere da enn ellers i året. Beløpene som faktureres er ofte på noen få tusen. Derfor er det heller ikke alltid at det oppdages eller at bedriftene ser det som nødvendig å rapportere det. Sannsynligvis også fordi de forventer at saken henlegges.

Råd for å unngå svindel

Trusselbildet endrer seg, og metodene blir mer avanserte – men med riktige tiltak står bedriften din godt rustet mot digitale angrep.

  1. Ikke aksepter et tilbud du ikke har fullstendig oversikt over.
    Noe av det som bør få varsellampene til å lyse: Ukjent produkt eller bedriftsnavn, navnelikhet med andre etablerte bedrifter/merkevarer, ingen dokumentasjon på inngått avtale eller en kunderelasjon som ikke virker reell.

  2. Få et skriftlig tilbud.
    Har selgeren det travelt med å få inngått avtalen bør du holde tilbake. Få tilbudet oversendt i skriftlig format slik at du kan dokumentere det som er solgt inn, pluss gjøre vurderingen av tilbudet i ro og mak.

  3. Gå grundig gjennom avtalevilkår.
    Stikkordet her er «les». Les og få oversikt over pris, bindingstid, betaling og hva som skjer ved eventuell avslutning av avtalen. Og husk å alltid lese det som står med liten skrift. Ta også en ekstra sjekk om det du har bestilt eller avtalt samsvarer med det du faktureres for.

  4. Vær skeptisk til masete selger.
    «Dette er et ekstra godt tilbud vi har i en begrenset periode» og tilsvarende setninger betyr at du må være litt ekstra på vakt. Ikke bli presset til å ta en rask avgjørelse. Som næringsdrivende har du ikke den generelle angreretten som forbrukere har.

  5. Send reklamasjon ved feil.
    Og gjør det raskt.

  6. Ikke betal vekk problemet.
    Selv om fakturaen er liten, så vil du ved å betale bidra til å opprettholde denne typen svindel. Dette igjen gjør at flere næringsdrivende blir utsatt for det.

  7. Bruk totrinnskontroll ved større transaksjoner. 
    Det reduserer risikoen for feil og svindel.

  8. Ikke la «inkasso» skremme deg.
    Kan du dokumentere at du har klaget ved feil, mangler eller urettmessige krav, og det er hold i klagen, kan ikke inkassofirma innkreve. Ved tvilstilfeller må kravet gå via ordinære domstoler. 

Avslutningsvis er det viktig å huske at et kritisk blikk og gode rutiner er det beste forsvarsverket mot fakturasvindel – spesielt i ferietiden. Selv små beløp kan ha stor betydning i det lange løp, både for din bedrift og for å bekjempe organiserte svindelnettverk. Ved å ta svindel på alvor og handle ved mistanke, bidrar du til å gjøre næringslivet tryggere for alle. Så ta deg tid, vær årvåken – og ta grep der det trengs.