Slik blir du bedriftskunde

For deg med organisasjonsnummer

Hvis du allerede har et enkeltpersonforetak eller en bedrift med organisasjonsnummer, kan du enkelt registrere deg som bedriftskunde her.

For deg som skal starte aksjeselskap

Har du bestemt deg for å starte et aksjeselskap (AS), må du opprette aksjekapitalkonto og få bekreftet innbetalt aksjekapital. Vi hjelper deg gjennom hele prosessen og sørger for at du oppfyller kravene som er nødvendig for å etablere et aksjeselskap på en trygg måte.

Hvilken bedrift skal jeg starte?

Skal du starte bedrift, men usikker på om du skal velge enkeltpersonsforetak eller aksjeselskap?

Hva er aksjekapital?

Når du skal starte et nytt selskap, krever aksjeloven at du innbetaler minimum 30 000 kroner som aksjekapital. Beløpet fungerer som en sikkerhet for aksjeselskapets kreditorer, og må holdes på en konto som er utilgjengelig for uttak før selskapet er offisielt registrert.

Hva er organisasjonsnummer?

Et organisasjonsnummer er et ni-sifret nummer som identifiserer bedriften din, og som kreves for å kunne opprette en bedriftskonto. Har du ikke det i dag, kan du søke om organisasjonsnummer i Enhetsregisteret i Brønnøysundregistrene.

Hva får du som bedriftskunde hos BN Bank?

Så snart du har registrert bedriften din, får du tilgang til en gebyrfri bedriftspakke. Den består blant annet av: 

Ønsker du en enklere og mer oversiktlig regnskapshverdag, kan du i tillegg koble regnskapssystemet til nettbedriften din!

Vi er der når du skal ta viktige avgjørelser og hjelper deg med smarte og enkle tjenester.

Ofte stilte spørsmål

Eksempler på små bedrifter BN Bank passer for:

  • Enkeltpersonforetak
  • Frie yrker: advokat, lege, tannlege, kiropraktor, fysioterapeut, kirurg m.m
  • Holdingselskaper
  • Investeringsselskaper
  • Utleieselskaper
  • Konsulenter/IT-selskaper
  • Håndverkere
  • Sameier/Borettslag
  • Idrettslag
  • Lag/foreninger

I tillegg tilbyr vi konto for selskap under stiftelse

 

BN Bank tilbyr dessverre ikke kundeforhold til følgende bedrifter:

  • Store selskaper med behov for avanserte betalingstjenester/integrasjonsløsninger, rådgivning og oppfølging
  • Bedrifter med behov for:
    • Garanti/løyvegaranti
    • Lån/finansiering
    • VPS konto

Hos oss koster det ingenting å være bedriftskunde. Dette får du gebyrfritt :

  • Driftskonto
  • Skattetrekkskonto
  • Plasseringskonto 
  • Kapitalkonto
  • Bankkort – ikke gebyr ved bruk
  • Nettbank/nettbedrift – ingen gebyr ved regningsbetaling, avtalegiro, overføring m.m.

For tilleggsytelser som betalingstjenester se prisliste på vår hjemmeside.

  1. En reell rettighetshaver er en enkeltperson som kontrollerer en virksomhet gjennom eierandeler eller stemmeandeler, enten alene eller sammen med andre.
  2. Når denne personen har mer enn 25 % eierandel eller stemmeandel, regnes de som en reell rettighetshaver.
  3. I tillegg anses en person som har makten til å utnevne eller avsette minst halvparten av medlemmene i virksomhetens styrende organer som en reell rettighetshaver.
  4. Eierskapet kan være direkte eller indirekte gjennom andre selskap.
  5. Informasjon om virksomhetens reelle rettighetshavere finner man vanligvis i dokumenter som stiftelsesdokumenter, aksjeeierbøker eller aksjonæravtaler.
  6. Andre avtaler kan også ha betydning for å identifisere reelle rettighetshavere.
  7. Styret har ansvaret for å sikre at virksomheten oppbevarer og senere registrerer opplysninger om hvem de reelle rettighetshaverne er.

 

Du kan enkelt bestille bedriftskort her.

Omtrent én måned før kortets utløpsdato vil du automatisk få tilsendt nytt kort.

Er bankkortet ditt kommet på avveie, logg inn i appen Mine kort og sperr kortet umiddelbart.

Når kortet er bestilt, vil det ta 7-10 dager før du mottar kortet i din postkasse. Det er veldig viktig at postkassen er godt merket med riktig navn.

Det er flere måter å betale med kortet på. Den enkleste er å legge kortet direkte på betalingsterminalen, også kalt tæpping. Er beløpet over kr. 500,- må du taste PIN-koden etterpå. Du kan også stikke kortet inn i betalingsterminalen og betale med chip og PIN-kode. I tillegg kan du benytte kortet til å handle på nett og i ulike apper. 

Det er ingen gebyrer ved varekjøp og uttak i minibank i utlandet. Man betaler imidlertid et valutapåslag på 2 % av kjøpesummen eller kontantuttaket ved bruk av kortene i utlandet, dette er helt vanlig i alle banker. 

Administrator av nettbanken kan legge til og fjerne brukere ved behov. Du trenger derfor ikke ta kontakt med banken for å legge til eller fjerne brukere.

Du logger inn via logginn-knappen øverst oppe til høyre. Velg mellom BankID, BankID på mobil eller kodebrikke/kodekort, og følg instruksjonene.