Råd om nettsikkerhet og kortbruk

BN Bank er opptatt av at våre tjenester skal være trygge å bruke, men du har også selv et ansvar for å beskytte deg mot svindel. På denne siden har vi samlet gode råd for nettsikkerhet og tips om våre tjenester for ekstra sikkerhet rundt kortbruk. Vi anbefaler også å lese informasjonen som ligger på Økokrims sider.

 

Grunnleggende råd

  • Skift passord jevnlig og ikke bruk samme passord overalt
  • Sørg for at nettleseren du benytter alltid er oppdatert til siste og nyeste versjon.
  • Oppgi aldri personlige opplysninger, fødselsnummer, kontonummer, kortnummer, kredittkortnummer, brukeridentitet eller koder på henvendelse fra noen. Det gjelder uansett e-post (phishing), telefon eller direkte forespørsel. 
  • Dette gjelder også dersom noen utgir seg for å være banken, politiet eller andre. 
  • Vær skeptisk til e-post med lenker eller koblinger du bes klikke på for å oppdatere informasjon. Ring oss hvis du er usikker på en e-post fra banken. 
  • Handle trygt på nettet. Se om nettstedsadressen starter med https. 
  • Pass på å lære deg koder og passord utenatt og oppgi aldri disse til andre.
  • Logg alltid ut av nettbanken når du er ferdig med det du skal gjøre.

 Beskytt din PC

  • Bruk antivirusprogram og brannmur på din egen PC og sørg for at disse oppdateres jevnlig.
  • Ta sikkerhetskopi av innhold du ikke vil miste.
  • Ha alltid oppdaterte versjoner av programvare installert på din PC. Slike oppdateringer kommer regelmessig fra leverandører. 

Du finner flere gode råd om sikker databruk på www.nettvett.no.

Sikker netthandel med Verified by Visa

BN Bank tilbyr Verified by Visa som er en tjeneste som lar deg handle på internett ekstra trygt. Når du handler på nettet kan ikke mottaker vite at du faktisk er eieren av kortet. Med Verified by Visa må du oppgi et personlig passord når kjøp foretas, og dermed blir det bekreftet at du er Visa-kortets rettsmessige eier.

Første gang du handler med Verified by Visa blir du bedt om å aktivere tjenesten. Deretter vil du umiddelbart motta et passord som du må endre til ditt personlige passord.

For at du skal være sikker på at nettbutikken er ekte, må du ved første gangs aktivering registrere en personlig melding som bare du kjenner til. Eksempel på dette kan være "Per er min yngste sønn", "Anne og Geir er søsken" osv. Den personlige meldingen vil komme opp automatisk i samme bilde som du bekrefter handelen med ditt passord. Sjekk at den personlige meldingen dukker opp når du skal bekrefte handelen med ditt passord, da vet du at du handler på et ekte og godkjent Verified by Visa brukersted.

En annen viktig del av sikkerheten er at passordet sendes til riktig mobilnummer eller e-postadresse. Løsningen krever derfor at ditt mobilnummer og e-postadresse er registrert i bankens systemer. 

Ved å logge inn i nettbanken og velge Meny>Personopplysninger får du kontrollert og lagt inn korrekt mobilnummer og e-postadresse.

 

Så enkelt er det å handle trygt på internett

  • velg det du vil kjøpe i nettbutikken
  • gå til betalingssiden
  • skriv inn kortinformasjon som vanlig
  • nettstedet vil angi om det tilbyr Verifed by Visa
  • skriv inn ditt personlige passord
  • identiteten din er bekreftet
  • betalingen er gjennomført

Her kan du lese mer om Verified by Visa.

Regionsperre for ditt Bankkort

Regionsperre er en smart sikkerhetsordning for ditt bankkort som lar deg velge i hvilke deler av verden bankkortet skal kunne benyttes i. På den måten redusereres risikoen for svindel dersom uhellet er ute eller at du mister kortet.

Regionsperre oppretter du og styrer umiddelbart fra din mobilbank eller nettbank. Regionsperre gjelder ikke ved netthandel, kun ved fysisk bruk i betalingsterminaler og minibanker. Vi anbefaler derfor at du aktiverer tjenesten Verified by Visa for økt sikkerhet ved netthandel.