Du kan oppleve at banken stiller deg kontrollspørsmål, og ber deg tenke over om du kjenner de du overfører penger til, eller kjøper tjenester fra. Dette er en del av vår oppgave knyttet til jobben med å avverge forsøk på svindel. Ser vi mønstre som kan minne om svindel vi har sett tidligere, gjør vi ekstra kontroller. 

Mange av utfordringene er med svindel som foregår over lengre tid. De største sakene som har blitt avdekket har vært på flere millioner kroner. Ofrene fanges i en skam over det de har blitt involvert i, kombinert med en økende desperasjon hvor de gjør ting verre i forsøk på å rette opp og skaffe tilbake pengene de har tapt. 

I mange tilfeller klager kundene hvis banken gir avslag på lån eller pengeoverføringer. 

- Vi møter stadig oftere liten forståelse når vi forsøker å fortelle kunder at tilbudet de vil slå til på er for godt til å være sant, og når vi sier nei, sier privatøkonom Endre Jo Reite i BN Bank

Nye svindelmetoder

Når du betaler med kort på nett, så har du kanskje lagt merke til at det i stadig større grad etterspørres BankID. Dette har begrenset andelen svindelsaker hvor svindlere lurer til seg kortinformasjon og passord til betalinger, samtidig har de funnet nye metoder.

I mange av svindeltilfellene hvor offeret ikke har lagt inn selve betalingen selv ser vi et nytt mønster. Du lures til å laste ned et program som fanger tastetrykkene dine. Deretter blir du bedt om å logge inn i nettbanken under påskudd av at du må sjekke noe. Mens du sitter der overtar de kontroll på PC’n og legger umerkelig inn overføringer.

Mange har også et uforsiktig forhold til lenker og vedlegg på mobil, og glemmer at det de faktisk sitter med er en liten datamaskin. Ha derfor en sunn skepsis til alt av apper og tilbud. Får du varsel om virus på mobil eller PC må du ikke benytte mobil- eller nettbank før fagfolk har fått ryddet opp.

Noen ting du gjør lurt i å ha i bakhodet

  • Det finnes ingen callsenter hos Microsoft som ringer rundt for å rette ting på PC en din – legg på!

  • Du bør ikke sitte på åpne og ukjente nettverk og betale i nettbanken din, eller laste ned ukjente apper eller programmer for å scanne PC eller mobiltelefon for virus.

  • Bare skurker og kriminelle ringer fremmede med fantastiske investeringsforslag på kryptovaluta og aksjekjøp på telefonen – legg på!

  • Det finnes ingen ukjent arv, kunstsamling eller konto i utlandet som venter på din hjelp for å kunne flyttes over landegrensene - legg på, eller ikke svar!

Oppussingssvindel

En vanlig form for svindel er det vi kaller oppussingssvindel. Du oppsøkes av håndverkere som skal hjelpe deg med småjobber. Straks de starter finner de kritiske og alvorlige feil. Det haster, og de må ha mer og mer penger for å berge huset ditt. Tegn på at det er useriøse aktører:

  • Du blir oppsøkt av håndverkere på døra.
  • Firmaet er ikke medlem i mesterbrevordning eller håndverkerforeninger lokalt.
  • Du får ikke ordentlige tilbud og kontrakter.
  • Du får ikke regning i etterkant av at arbeidet er utført.

Spør alltid en uavhengig ekspert før du setter i gang større arbeider, og sky alle som krever forskudd eller ikke har ordentlige kontrakter. Du finner også informasjon om kontroll av bedrifter på handlehvitt.no, og spør gjerne oss i banken hvis du føler at du er utrygg på om du blir svindlet.

Si fra om du føler noe virker mistenkelig

Bruk banken

Vi kjenner hvordan svindlere opererer, og kan gi deg tips for å hjelpe deg med å avklare om din mistanke virker begrunnet. Banken har også muligheten og kunnskapen til å hjelpe deg med å vurdere faren, og å tipse riktige myndigheter om du føler at du er fanget i et uheldig mønster med noen som lokker eller truer deg til å betale dem penger.

Du når oss på telefon 73 89 20 00 eller post@bnbank.no.

Huskeregler for en tryggere digital hverdag

  • Gi aldri fra deg passord eller BankID-koder over telefon eller e-post.
  • Fremmede med gode tilbud er alltid svindlere.
  • Ikke send penger til noen du bare har møtt på nett eller telefon.
  • Hvis du har sendt penger og blir bedt om mer, ikke send mer. Stopp før tapet blir større.
  • Ta gjerne kontakt med oss for råd og veiledning, vi har sett alt før og har taushetsplikt.