Når du vil at vi skal hjelpe deg med bankbytte
1. Det viktigste først - bli kunde
- Etabler nytt kundeforhold i BN Bank ved å benytte BankID fra nåværende bank. Da får du tilgang til nettbank og en brukskonto umiddelbart.
- Hvis du har lån i nåværende bank kan du søke om å flytte lånet ditt til BN Bank her.
2. Opprett avtaler og aktiver mobilbank og BankID
Vi hjelper deg gjerne med bankbytte, men først er det noen ting du må gjennomføre selv:
- Last ned mobilbanken:
Har du iPhone laster du ned mobilbanken vår i AppStore. Har du android-telefon kan du laste den ned i Google Play. Du får raskt og enkelt tilgang til saldo, regningsbetaling og mye annet. - eFaktura:
Automatisk opprettelse av eFaktura gjøres ved å logge inn i nettbanken. Klikk på Meny >Betale >Betalingsavtaler og velg «Gå til avtalen for å motta regninger elektronisk». Her inngår du avtalen som gjør at alle dine regninger sendes automatisk og elektronisk dersom din leverandør tilbyr eFaktura. Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som gjerne følger med en papirfaktura i posten. Du kan også reservere deg mot eFaktura fra de leverandørene du ønsker. - Flere kontoer:
Opprett flere kontoer, som matkonto, regningskonto, sparekonto og bufferkonto. Dette gjøres under Meny >Kontoer >Opprett ny konto, og du kan gi de nye kontoene egendefinerte navn i det kontoene opprettes. Du kan også legge til en disponent under Meny >Kontoer >Disponenter. - Nytt bankkort:
Du kan enkelt bestille bankkort i nett- eller mobilbank. Velg >Meny >Kort >Bestill bankkort. Kortet kommer i posten etter cirka en uke. (Tips! Husk at postkassen må være tydelig merket med ditt navn) - Kredittkort:
Vi anbefaler deg å bruke kredittkort når du handler på nettet og når du er på reise. Du har alltid full oversikt i vår nett- og mobilbank. Med kredittkortet har du også penger i bakhånd til gode tilbud eller utforutsette utgifter. Kredittkort kan du enkelt søke om når du er etablert i din nye nettbank, og du kan lese mer om kredittkort her. - Produkter for resten av familien:
Vi har gode produkter som passer for hele familien. Du kan enkelt bestille konto, samt eventuelt bankkort og BankID for barn og ungdommer under 18 her. - Opprett ny BankID:
For å få BankID må du være riktig legitimert og ha norsk fødselsnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank.
Når du oppfyller kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID ved å gå til Meny >BankID >Bestill.
Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken. Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, bestill kodebrikke her. - Opprett fast sparing og faste overføringer:
Vi kan bistå med flytting av faste betalingsoppdrag, men hvis du har faste overføringer, fast sparing eller lignende må dette opprettes av deg.
3. Gi oss fullmakt til bankbytte
- Når du har fått bankkort og aktivert BankID kan du bestille avslutning av kontoer i annen bank fra menyen i nettbanken din.
Vi kontakter da nåværende bank og avslutter de kontoer du har listet i bestillingen og flytter innskudd til konto i BN Bank. Hvis du har AvtaleGiro tilknyttet noen av kontoene som skal avsluttes, eller betalinger til forfall med KID, så flytter vi også disse for deg og legger det opp på nytt i BN Bank (det vil gå noen få dager fra AvtaleGiro er avsluttet til vi har fått aktivert det for deg her, så skulle du være uheldig å få tilsendt en papirfaktura i dette korte tidsrommet så må den betales på vanlig vis, også er AvtaleGiro helt på plass igjen fra og med neste krav). - Har du BSU så kan denne flyttes til BN Bank ved å legge inn bestilling på BSU med flytting her.
4. Informer om nytt kontonummer
- Gi beskjed til arbeidsgiver, NAV og andre om ditt nye kontonummer i BN Bank.
- Apper og andre nettjenester må oppdateres med ny betalingsinformasjon nå som du får nytt kort.
- Husk å legge inn nytt kontonummer og kortnummer i Vipps.