Vi hjelper deg med bankbytte

Når du vil at vi skal hjelpe deg med bankbytte

1. Det viktigste først - bli kunde

2. Opprett avtaler og aktiver mobilbank og BankID

Vi hjelper deg gjerne med bankbytte, men først er det noen ting du må gjennomføre selv:

  • Last ned mobilbanken:
    Har du iPhone laster du ned mobilbanken vår i AppStore. Har du android-telefon kan du laste den ned i Google Play. Du får raskt og enkelt tilgang til saldo, regningsbetaling og mye annet.

  • eFaktura:
    Automatisk opprettelse av eFaktura gjøres ved å logge inn i nettbanken. Klikk på Meny >Betale >Betalingsavtaler og velg «Gå til avtalen for å motta regninger elektronisk». Her inngår du avtalen som gjør at alle dine regninger sendes automatisk og elektronisk dersom din leverandør tilbyr eFaktura. Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som gjerne følger med en papirfaktura i posten. Du kan også reservere deg mot eFaktura fra de leverandørene du ønsker.

  • Flere kontoer:
    Opprett flere kontoer, som matkonto, regningskonto, sparekonto og bufferkonto. Dette gjøres under Meny >Kontoer >Opprett ny konto, og du kan gi de nye kontoene egendefinerte navn i det kontoene opprettes. Du kan også legge til en disponent under Meny >Kontoer >Disponenter.

  • Nytt bankkort:
    Du kan enkelt bestille bankkort i nett- eller mobilbank. Velg >Meny >Kort >Bestill bankkort. Kortet kommer i posten etter cirka en uke. (Tips! Husk at postkassen må være tydelig merket med ditt navn)

  • Kredittkort:
    Vi anbefaler deg å bruke kredittkort når du handler på nettet og når du er på reise. Du har alltid full oversikt i vår nett- og mobilbank. Med kredittkortet har du også penger i bakhånd til gode tilbud eller utforutsette utgifter. Kredittkort kan du enkelt søke om når du er etablert i din nye nettbank, og du kan lese mer om kredittkort her.

  • Produkter for resten av familien:
    Vi har gode produkter som passer for hele familien. Du kan enkelt bestille konto, samt eventuelt bankkort og BankID for barn og ungdommer under 18 her.

  • Opprett ny BankID:
    For å få BankID må du være riktig legitimert og ha norsk fødselsnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank. 
    Når du oppfyller kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID ved å gå til Meny >BankID >Bestill.
    Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken. Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, bestill kodebrikke her.

  • Opprett fast sparing og faste overføringer:
    Vi kan bistå med flytting av faste betalingsoppdrag, men hvis du har faste overføringer, fast sparing eller lignende må dette opprettes av deg.

3. Gi oss fullmakt til bankbytte

  • Når du har fått bankkort og aktivert BankID kan du bestille avslutning av kontoer i annen bank fra menyen i nettbanken din.

    Vi kontakter da nåværende bank og avslutter de kontoer du har listet i bestillingen og flytter innskudd til konto i BN Bank. Hvis du har AvtaleGiro tilknyttet noen av kontoene som skal avsluttes, eller betalinger til forfall med KID, så flytter vi også disse for deg og legger det opp på nytt i BN Bank (det vil gå noen få dager fra AvtaleGiro er avsluttet til vi har fått aktivert det for deg her, så skulle du være uheldig å få tilsendt en papirfaktura i dette korte tidsrommet så må den betales på vanlig vis, også er AvtaleGiro helt på plass igjen fra og med neste krav).

  • Har du BSU så kan denne flyttes til BN Bank ved å legge inn bestilling på BSU med flytting her.

4. Informer om nytt kontonummer

  • Gi beskjed til arbeidsgiver, NAV og andre om ditt nye kontonummer i BN Bank.
  • Apper og andre nettjenester må oppdateres med ny betalingsinformasjon nå som du får nytt kort.
  • Husk å legge inn nytt kontonummer og kortnummer i Vipps.