Slik bytter du bank selv

1. Det viktigste først - bli kunde

2. Opprett avtaler og aktiver mobilbank og BankID

  • Last ned mobilbanken:
    Har du iPhone laster du ned mobilbanken vår i AppStore. Har du android-telefon kan du laste den ned i Google Play. Du får raskt og enkelt tilgang til saldo, regningsbetaling og mye annet.

  • AvtaleGiro:
    Dette opprettes enkelt ved å logge inn i nettbanken og gå til Meny >Betale >Opprett AvtaleGiro. Skriv ned kontonummer og KID på de avtalene du har i dag og legg de opp i nettbanken. Avtalene vil være aktive i løpet av noen få dager, og tar da over for de du allerede har i nåværende bank (merk at hvis du har noen avtalegiroer som allerede er til forfall så vil ikke disse flyttes, kun fremtidige krav sendes til den nye AvtaleGiro-avtalen).

  • eFaktura:
    Automatisk opprettelse av eFaktura gjøres ved å logge inn i nettbanken. Klikk på Meny >Betale >Betalingsavtaler og velg «Gå til avtalen for å motta regninger elektronisk». Her inngår du avtalen som gjør at alle dine regninger sendes automatisk og elektronisk dersom din leverandør tilbyr eFaktura. Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som gjerne følger med en papirfaktura i posten. Du kan også reservere deg mot eFaktura fra de leverandørene du ønsker.

  • Flere kontoer:
    Opprett flere kontoer, som matkonto, regningskonto, sparekonto og bufferkonto. Dette gjøres under Meny >Kontoer >Opprett ny konto, og du kan gi de nye kontoene egendefinerte navn i det kontoene opprettes. Du kan også legge til en disponent under Meny >Kontoer >Disponenter.

  • Nytt bankkort:
    Du kan enkelt bestille bankkort i nett- eller mobilbank. Velg >Meny >Kort >Bestill bankkort. Kortet kommer i posten etter cirka en uke. (Tips! Husk at postkassen må være tydelig merket med ditt navn)

  • Kredittkort:
    Vi anbefaler deg å bruke kredittkort når du handler på nettet og når du er på reise. Du har alltid full oversikt i vår nett- og mobilbank. Med kredittkortet har du også penger i bakhånd til gode tilbud eller utforutsette utgifter. Kredittkort kan du enkelt søke om når du er etablert i din nye nettbank, og du kan lese mer om kredittkort her.

  • Opprett ny BankID:
    For å få BankID må du være riktig legitimert og ha norsk fødselsnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank. 
    Når du oppfyller kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID ved å gå til Meny >BankID >Bestill.
    Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken. Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, bestill kodebrikke her.

  • Produkter for resten av familien:
    Vi har gode produkter som passer for hele familien. Du kan enkelt bestille konto, samt eventuelt bankkort og BankID for barn og ungdommer under 18 år her.

3. Flytt pengene over til BN Bank

  • Overfør innskudd fra nåværende bank til dine nye kontoer hos oss.
  • Vent gjerne til du har fått det nye bankkortet fra oss før du flytter innskudd til din nye brukskonto, slik at du ikke blir stående uten betalingsmulighet under bankbyttet.
  • Har du BSU-konto i annen bank så kan denne flyttes til BN Bank ved å legge inn bestilling på BSU-konto med flytting her.

4. Informer om nytt kontonummer

  • Gi beskjed til arbeidsgiver, NAV og andre om ditt nye kontonummer i BN Bank.
  • Apper og andre nettjenester må oppdateres med ny betalingsinformasjon nå som du får nytt kort.
  • Husk å legge inn nytt kontonummer og kortnummer i Vipps.

5. Avslutt i gammel bank

  • Når du er på plass i BN Bank og alt fungerer slik du vil at det skal kan du kontakte gammel bank og be om avslutning av kundeforhold.