- Nå er det på tide å reise igjen, sa Siv Johanne en dag hun kom hjem fra jobb.

Sammen med mannen Ole Martin er hun med jevne mellomrom rammet av «reisefeber». Nå kriblet det igjen. Men det var ikke nok med et par uker i Syden, eller ei langhelg i Praha. Denne gangen ble utgangspunktet et stort verdenskart på kjøkkenveggen, med knappenåler på alle stedene de vil oppleve. I ett år skal de være på tur.

Full kontroll

- Først flyr vi ned til Oslo hvor vi har avskjedsmiddag med familien. Herfra blir det fly til Tanzania og tog gjennom Afrika til Sør-Afrika, forteller Ole Martin.

De har også bestilt togbilletter til de kommer til India, men har foreløpig ikke fått alle billettene bekreftet.

- I verste fall får noen av oss sitte på togtaket slik som i Ghandi-filmen, ler Siv Johanne.

Sønnene på 18 og 26 år, og datteren på åtte år skal være med. Sammen har de lagt en god plan for det neste året. Familien har alltid vært glad i å reise, og det er ikke første gang de pakker koffertene og forlater Norge. Så langt i livet har paret også bodd og jobbet flere steder i verden. Men da har det alltid vært én fast bopel og ett sted å forholde seg til.

Leier ut

Hjemme i Dalkantveien på Strindheim i Trondheim er det ikke mye som minner om stress før turen. Familien virker å ha tenkt på alt, ikke minst på økonomien. For selv om hun skal ha permisjon fra jobben det neste året, og han ikke skal jobbe mer enn noen få timer i uka, er de ikke bekymret for pengene. Mens familien er på reisefot skal huset leies ut til studenter. Ferieleiligheten i Spania leies også ut.

- Inntektene herfra, sammen med et fleksibelt boliglån i BN Bank, gjør at det er ingen problemer med å få endene til å møtes, forteller Siv Johanne.

De har kombinert et ordinært boliglån med rammelån. Det betyr at de kan ta ut penger etter behov og betale inn på lånet igjen når det kommer penger inn.

Dårlig erfaring med tidligere bankforbindelse

Ole Martin jobber til daglig som informatiker i sitt eget IT-firma Enableit AS, og har vært innleid blant annet av Helsedirektoratet til utviklingen av E-resept. Kona underviser i økonomiske fag på videregående skole. Begge valgte å bytte til BN Bank etter dårlige erfaringer med sin forrige bankforbindelse.

- Selv om vi var totalkunder fikk vi dårligere vilkår enn andre, og fryktelig dårlig kundeservice, sukker Siv Johanne.

- Det var viktig å få oss som kunde, men da vi hadde blitt det virket det plutselig som vi ikke var så viktige for banken lenger. Vi opplevde ingen troverdighet fra dem. Selv om vi hadde vært gode kunder i mange år, fikk vi både lite oppfølging og informasjon om fordelene vi faktisk kunne få. Når vi da i tillegg fant ut at vi hadde mye høyere renter enn mange andre i samme situasjon, fikk vi rett og slett nok, fortsetter hun.

Det som virkelig fikk dem til å ta steget og bytte bank var salget av hytta. De ble sendt til en megler som ikke bare mislyktes i å få solgt hytta, men samtidig tok seg klekkelig betalt for forsøket. Etter å ha orientert seg på markedet, valgte familien Grønmo/Winnem nett- og telefonbaserte BN Bank. Og de har ikke angret seg.

Sparte titusener på å bytte bank

-Å bytte bank føles som en veldig stor ting, selv om det i bunn og grunn er enkelt. Du skal flytte lån, innskuddskonto, lønnskonto og skaffe deg nye bankkort. Egentlig er det bare å gjøre det, men du må være motivert til det, sier Ole Martin.

Noe Siv Johanne kan bekrefte.

- Vi tenker ikke med hjertet, men med hjernen.

I løpet av det halvannet året de har vært kunder i BN Bank har de regnet ut at de har spart minst 50 000 kroner totalt.

Pålitelig

Vi tenker ikke med hjertet, men med hjernen.

Siv Johanne Grønmo-Winnem

I sin tidligere bank var familien såkalt totalkunde, med det meste av bankprodukter og forsikring i samme bank. Da de valgte å flytte banktjenestene til BN Bank og holde forsikringene separat, ble regnestykket et helt annet.  

- Alle ønsker å ha det bra som kunde, men vi vil også ha det billigst mulig totalt, ler Ole Martin.

- Samtidig, behandles vi godt som kunder, er vi lojale, skyter Siv Johanne inn.

I BN Bank har de nå boliglån og private kontoer, og Ole Martin har også valgt å ha bedriftens skattetrekkskonto her.

Å være kunde i BN Bank opplever de som enkelt.

- Det er veldig greit å ha alt samlet på ett sted. Samtidig styrer kundeforholdet seg stort sett selv og det er enkelt å få gjort det vi trenger. Nettbanken er grei og oversiktlig, og vi fikk god hjelp den gangen vi skulle bytte bank. Alt som er enkelt for oss er bra, og ikke minst er det viktig at det er et pålitelig og bra produkt uten at det er for dyrt, sier Ole Martin.

Trygt på tur

Tryggheten og tilliten til banken blir ekstra viktig i året som nå kommer. Det meste av betalinger kommer til å skje med kort og da er det behov for at alt fungerer som det skal. Da er det vesentlig at bankkortet er gebyrfritt i bruk, regionsperren fungerer som den skal, og at det meste kan fikses mens de er på farten.

- Vi har jo så langt ikke hatt behov for å være i kontakt med banken, fordi vi kan gjøre det meste selv. Men det betyr mye å vite at dersom det skulle være noe kan vi ringe for å få hjelp, avslutter Siv Johanne.

Når dette leses er familien ute på sitt livs reise. Følg «BN Bank-familien» og reisen deres jorda rundt på deres egen blogg worldwidefamilytour.com.