Hva er BankID?

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon som man bruker til å bekrefte hvem du er, sikker identifisering og signering.

Du kan logge deg på de fleste offentlige nettsider (blant annet Altinn eller Skatteetaten). Du kan bruke BankID hos alle bankene du har et kundeforhold i.

Hvordan få BankID?

For å få BankID og BankID-app må du være over 13 år og riktig legitimert og ha norsk fødsels- og personnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank. Oppfyller du kravene kan du logge deg inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID ved å gå til >Meny >BankID >Bestill. 

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken.

Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank så kan du bestille en kodebrikke her.

Dame bruker mobilbank på mobilen

Hvor kan jeg bruke BankID?

Du kan bruke BankID til mer enn innlogging og betaling av regninger i nettbanken!

  • Få tilgang til og sende private dokumenter på offentlige nettsider. Blant annet NAV, Altinn, Lånekassen og Skatteetaten
  • Signere dokumenter
  • Bestilling og avtaleinngåelse av forsikringer
  • Bytte av teleoperatør
  • Adresseendring på posten.no
  • Bytte av strømleverandør
  • Handle på nett

For mer informasjon om BankID, se BankID Norges egne hjemmesider.

BankID policy og avtalevilkår

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver infrastrukturen for utstedelse av elektroniske identiteter.

BankID
BankID på mobil
BankID brukersted


The Public Key Infrastructure Disclosure Statement (PDS) beskriver avtalevilkårene i forenklede versjoner.

BankID
BankID på mobil
BankID brukersted

Ofte stilte spørsmål om BankID

Den enkleste måten å bli kunde er med BankID. Men du er selvfølgelig velkommen til å bli kunde hos oss selv om du ikke har det. Ring oss på telefon 73 89 20 00 og vi hjelper deg med å opprette kundeforholdet.

For å få BankID må du være riktig legitimert og ha norsk fødsels- og personnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank.

Oppfyller du kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID ved å gå til >Meny >BankID >Bestill.

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken.

Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, bestill kodebrikke her.

PS! Er man under 18 år må foreldre bestille BankID til den mindreårige. Les mer og bestill BankID her

Er din BankID blokkert må du ringe oss på telefon 73892000 eller sende oss en melding via nettbank/mobilbank. Åpningstid på telefon er 09.00 – 15.00 alle hverdager.

BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.

Les mer om BankID-appen og last ned på våre sider her.

Du kan få utfyllende informasjon om BankID-appen på https://www.bankid.no/privat/bankid-app/.

For å kunne benytte BankID-app, må man ha en aktiv BankID-avtale i BN Bank. I nettbanken kan du se status på din BankID-avtale (Meny -> BankID). Om status på din BankID er utløpt, kan du selv bestille BankID i nettbanken. Om statusen er blokkert eller sperret, må du ta kontakt med oss på telefon 73892000 eller via nettbank/mobilbank. Det samme gjelder om du ikke har BankID i BN Bank, men ønsker dette – ta kontakt med oss.

BankID-app laster du ned i App Store eller Google Play. Her kan du se hvordan du aktiverer BankID-app.

 

Fra og med 01.09.22 er det ikke mulig å bestille eller reåpne BankID på mobil. Om du allerede har en aktiv BankID på mobil-avtale, vil denne fungere helt til sertifikatet utløper. Utløpsdatoen finner du ved å gå til «Meny» og «BankID» i nettbanken. Om du bytter SIM-kort eller er uheldig og sperrer din BankID på mobil, vil det ikke være mulig bestille BankID på mobil på nytt, da må du ta i bruk BankID-appen.