Slik handler du smart på Black Friday

Vi kan utvilsomt gjøre gode kjøp på denne dagen. Ved å handle smart kan vi spare store summer på å kjøpe varer vi uansett ville kjøpt, men nå til en redusert pris. Men samtidig er det lett å rives med av gode tilbud, og ende opp med å kjøpe ting man egentlig ikke trenger og dermed bruke mer penger enn planlagt. 

Her kommer derfor noen tips for å gjøre de riktige kjøpene: 

  1. Begynn forberedelsene allerede nå
    Vurder hva du virkelig har behov for og lag en handleliste. Og ikke minst – det aller vanskeligste, men viktigste: Hold deg til handlelisten.  
  2. Sammenlign priser 
    Se hvem som har de beste tilbudene. Det enkleste er å bruke en prissammenligningstjeneste som f.eks. Prisjakt.no.
  3. Undersøk hvor godt tilbudet er 
    Vi har tidligere sett eksempler på butikker som skrur opp prisen rett før Black Friday for å kunne si at avslaget er større enn det egentlig er. Sjekk derfor prisstatistikk på f.eks. Prisjakt.no og prisguiden.no for å unngå å bli lurt.
  4. Julegaver på salg – din fortjeneste
    Om du handler julegaver på salg, la det være din egen fortjeneste. Om du har et budsjett på 300 kr til én person, og handler en vare på salg for 200 kr, så la den siste hundrelappen være din. Ikke handle for 100 kr ekstra bare for å komme opp i "riktig" sum. 
  5. Benytt deg av returrett og deponering
    Lange køer i prøverom gjør at mange kjøper klær uprøvd. Så viser det seg at plagget ikke var så fint som forventet og dermed blir det ikke brukt. Returner da varen før fristen for deponering har gått ut, så får du pengene tilbake.
  6. Tenk deg om to ganger
    Før du betaler – tenk deg om én gang til. Har du virkelig bruk for det du skal kjøpe? Eller kjøper du egentlig bare fordi det er billig? Vær ekstra obs dersom du handler på nett, det er gjerne enda enklere å falle for fristelsen når man ligger i sofaen og kan kjøpe varer med bare et par klikk.  

 

Hvordan handle bærekraftig?

Forbrukerrådet gjennomførte i fjor en undersøkelse som viste at få av oss undersøker om nettbutikken vi handler i sier noe om miljø eller bærekraft. Vi er veldig flinke til å sjekke og sammenlikne priser, mens vi sjelden sjekker om produktet har miljømerking. 7 av 10 sa at de sjekker pris, mens kun ca 1 av 10 sjekker om varen de kjøper er miljømerket. Det viste seg også at de mellom 18 og 29 år stoler mer på bedriftenes opplysninger om bærekraft enn de over 40 år. Dersom du ønsker å sjekke om det du kjøper er bærekraftig, finner du informasjon om miljømerkede varer på Forbrukerådets nettsider.