Er kontoen din misbrukt?
Hvis du har ukjente transaksjoner på kontoen din, er det viktig at du kontakter oss så fort som mulig. Beskriv hendelsen i skjemaet og legg ved relevant dokumentasjon som skjermbilder, kommunikasjon med svindler, politianmeldelse etc. Vi vil kontakte deg etter å ha gått gjennom saken.
Er kortet ditt misbrukt?
Hvis du har ukjente transaksjoner på kortet ditt, er det viktig at du sperrer kortet ditt så fort som mulig. Du kan sperre selv i nett- eller mobilbank, eller ringe oss på 73 89 20 00. Deretter må du reklamere på de ukjente transaksjonene. Fyll inn grundig og god informasjon i reklamasjonsskjemaet.
Dette gjør du om du mistenker svindel
1
Ring banken
Kontakt oss på telefon 73 89 20 00 for umiddelbar sperring av konti.
2
Kutt all kontakt med svindler
Forsøk å skaffe deg en oversikt over situasjonen over hva som er på avveie og hva som er misbrukt/tapt. Vi anbefaler også at saken politianmeldes.
3
Send inn din sak
Fyll ut skjema rapporter svindel med relevant informasjon om hendelsen.
Unngå å bli lurt
Gjør deg kjent med de mest brukte metodene svindlerne benytter. Da unngår du å bli lurt.
Viktig å tenke på
Aldri del kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som spør – enten det gjelder banken, politiet, familie, venner eller andre.
Banken vil aldri be deg om å oppgi koder eller passord på e-post eller over telefon. Dersom du mottar en slik forespørsel, er det sannsynlig at det dreier seg om svindel.
Spørsmål om reklamasjon
Dersom du har gjennomført et kjøp ved bruk av et bankkort eller en kontobetaling via en tredjepart, og selgeren ikke oppfyller sine forpliktelser, har du muligheten til å sende inn en reklamasjon.
Den samme prosessen gjelder også hvis du oppdager transaksjoner på kontoen din som du ikke gjenkjenner eller hvis du blir belastet flere ganger for samme vare eller tjeneste.
Det er viktig å først prøve å løse eventuelle problemer med selgeren før du går videre med en reklamasjon for en transaksjon. Husk å legge ved dokumentasjon som beviser at du har forsøkt å komme til en løsning med selgeren. Dette vil bidra til at vi kan håndtere din reklamasjonssak raskere.
Tiden det tar å behandle en reklamasjonssak kan variere. For å sikre en så rask behandling som mulig, oppfordrer vi deg til å gi grundige svar på alle spørsmål som stilles i reklamasjonsskjemaet. I tillegg anbefaler vi at du laster opp dokumentasjon som viser at du har gjort forsøk på å løse problemet med brukerstedet.
- Bruk av kontaktløs betaling anses som like sikkert som bruk av chip og PIN-kode. I tillegg gir det en ekstra trygghet ved at færre personer kan se din PIN-kode, ettersom den benyttes sjeldnere.
- For å gjennomføre en kontaktløs betaling må kortet holdes helt inntil kortleseren. Ved større beløp kreves det likevel at du taster inn din PIN-kode. Dessuten må du periodisk angi PIN-koden for å bekrefte at du er kortets rettsmessige eier.