Med et resultat etter skatt på 74 millioner kroner, har BN Bank mer enn doblet resultatet for 1. kvartal 2014 sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. I 1. kvartal 2013 var resultatet etter skatt 30 millioner kroner.

Pressemelding BN Bank ASA 28.04.2014

Dette gir en egenkapitalavkastning etter skatt på 8,2 prosent mot 3,6 prosent i 1. kvartal 2013. Reduserte tap og økte marginer bidrar positivt til resultatet, mens lavere provisjonsinntekter bidrar negativt.

Fortsatt kostnadseffektiv

Driftskostnadene ble 58 millioner kroner i 1. kvartal 2014, en økning sammenlignet 56 millioner kroner i 1. kvartal 2013. Nivået på driftskostnadene er fortsatt lavt, et resultat av et vedvarende fokus på effektiv drift og kostnader. Dette er i tråd med BN Banks mål om å bli en av landets mest kostnadseffektive banker.

Boliglånsvekst

Kjernevirksomheten, resultatet av person- og bedriftsmarkedsaktivitetene, er også sterkt forbedret sammenlignet med samme periode i fjor. I 2013 lå resultatet på 33 millioner i 1. kvartal, mens det i 2014 har økt til 72 millioner kroner.

- BN Bank er en moderne bank som ønsker å forenkle folks bankhverdag gjennom kostnadseffektiv drift og gode selvbetjeningsløsninger. Forbedring i resultatet av kjernevirksomheten viser at vi er på rett vei, sier administrerende direktør, Gunnar Hovland.

Samlede forvaltede utlån er økt med 0,8 milliarder kroner, tilsvarende omtrent 2 prosent siste 12 måneder. Netto tap på utlån og garantier utgjorde 5 millioner kroner, tall som ligger betydelig lavere enn fjorårets 52 millioner kroner.

Forbedret soliditet

Kapitaldekning, kjernekapitaldekning og ren kjernekapitaldekning var henholdsvis 15,7, 13,6 og 11,3 prosent per 31. mars 2014, mot henholdsvis 14,6, 12,0 og 10,3 prosent per 31. mars 2013. Banken benytter per i dag standard metode ved beregning av kapitaldekning.

I et brev fra Finanstilsynet, datert 15.april 2014, har BN Bank fått tillatelse til bruk av avansert IRB-metode for foretaksengasjementer.

- Dette er en solid og viktig anerkjennelse fra Finanstilsynet av det gode kreditt- og risikoarbeidet som BN Bank ASA er kjent for i markedet, kommenterer Hovland.

Hovedhensikten for BN Bank ASA er å utvikle systematisk kultur og prosess for bedre risikostyring på utlånsporteføljene i banken. AIRB-godkjenning medfører at kapitalkravet i større grad kan samsvare med underliggende kredittrisiko i bankens portefølje. Nytt beregningsgrunnlag for kapital vil bli rapportert første gang per utgangen av andre kvartal 2014.

Hovedtall fra resultatoppstilling for BN Bank ASA for 1. kvartal 2014, med sammenligningstall:

Se vedlagte kvartalsrapport for ytterligere kommentarer til resultat og balanseutvikling.