BN Bank ASA bedret sitt resultat etter skatt første halvår 2014 med 56 millioner kroner til 167 millioner kroner, opp fra 111 millioner tilsvarende periode i 2013.

Pressemelding BN Bank ASA 05.08.2014

Forbedret rentenetto, bedret kredittkvalitet og mer effektiv drift er de viktigste årsakene til resultatfremgangen.

- Vi er godt fornøyde med resultatutviklingen, og det er spesielt gledelig at BN Bank forsterker sin markedsposisjon i personmarkedet. Vi vil fortsette å jobbe hardt for å gjøre BN Bank til det beste alternativet for kunder som ønsker smarte og fremtidsrettede banktjenester, sier administrerende direktør Gunnar Hovland.

Mål om boliglånsvekst

BN Bank har en boliglånsvekst på 11 prosent siste 12 måneder, mens samlede utlån har en vekst på 1 prosent i samme periode.

- Bankens mål er betydelig boliglånsvekst. Dyktige medarbeidere og en kostnadsprosent på 31 hittil i år, bidrar til at BN Bank kan tilby gode priser over tid, forteller Hovland.

Tap på utlån ble 26 millioner kroner. Det er 46 millioner kroner lavere enn tilsvarende periode i 2013. Mislighold i forvaltet portefølje (inkludert volum til SpareBank 1 Næringskreditt AS og Boligkreditt AS, samt garantiporteføljen) var ved utgangen av første halvår 2014 0,73 prosent mot 1,63 prosent ved utgangen av første halvår 2013.

Sterk Soliditet

BN Bank fikk i 2. kvartal tillatelse til bruk av avansert IRB-metode for foretaksengasjementer. Tillatelsen gir en betydelig reduksjon i beregningsgrunnlaget, og ren kjernekapitaldekning i konsernet er per utgangen av andre kvartal 14,0 prosent. Kapitaldekning, kjernekapitaldekning og ren kjernekapital var hhv 18,3, 15,8 og 14,0 prosent per 30. juni 2014 mot henholdsvis 14,3, 12,0 og 10,2 prosent per 30. juni 2013.

Hovedtall fra resultatoppstilling for BN Bank ASA for siste periode med sammenligningstall:

Se vedlagte rapport per første halvår for ytterligere kommentarer til resultat og balanseutvikling.