Verdt å vite

Det første du gjør er å sperre bankkortet ditt, dette kan du gjøre i nett- eller mobilbank eller ved å ringe oss på 73 89 20 00. Er transaksjonen bokført reklamerer du til banken.

Har uvedkommende eller mindreårige fått tak i kortinformasjonen din? 
Start med å ta kontakt med brukerstedet for å få mer informasjon om hva som har skjedd. Forklar saken fra din side og be om at transaksjonen blir refundert. Når du ikke frem med dette kan du reklamere til banken. Husk dokumentasjon.

Først kontakter du brukerstedet for å avklare hva som har skjedd. Hvis leveringsdato for varen eller tjenesten ikke er spesifisert, må du som som kontoeier vente 15 kalenderdager fra den dagen transaksjonen gikk før det kan rettes krav mot banken.

Løser ikke saken seg kan du reklamere til banken. Da er det viktig at du legger ved dokumentasjon med brukerstedet. Dokumentasjon kan være ordrebekreftelse og skriftlig dialog.

Mistenker du at den du har vært i kontakt med på telefon eller digitalt gjennom urettmessige nettsider eller e-post ikke er den de har gitt seg ut for å være? Ta kontakt med banken umiddelbart. Skulle det skje noe utenfor åpningstid ringer du bankens nummer og taster 3 blir du satt over til Tietoevry sin supporttjeneste for svindel. Der får du hjelp til hvordan vi sammen kan løse saken du står i, og  Tietoevry kan sperre bankkort og BankID om det er nødvendig. 

Denne tjenesten kan du også nenytte om du har trykket på lenker i e-post eller SMS og gjennom disse gitt fra deg informasjon som ikke burde vært gitt.

Her kan du lese mer om hvordan man kan unngå å bli svindlet.

Hvis kortet ditt er stjålet politianmelder du forholdet. Skulle kortet bli brukt av den som har tatt kortet ditt, legger du ved kopi av anmeldelsen i reklamasjonssaken til banken. Her melder du kortreklamasjonen.

Du kan sperre kortet ditt enkelt via mobilbanken, nettbanken eller ved å ringe oss.

Via mobilbank:

  1. Logg inn i din mobilbank
  2. Velg menyen øverst til venstre, deretter >Kort og >Sperre kort
  3. Velg hvilket kort som skal sperres

Via nettbank: 

  1.  Logg inn i nettbanken.
  2. Velg >Meny oppe til venstre og deretter >Mine kort.
  3. Klikk på plusstegnet på kortet det gjelder og deretter >Sperr kort.

Telefon:

Du kan ringe oss på +47 73 89 20 00 (i åpningstiden mellom kl 09.00-15.00 får du snakke med en kundekonsulent, utenfor åpningstiden får du tastevalg).

Om du har mistet ditt gamle kort, koster det 100 kroner å få et nytt. Er det imidlertid slik at ditt gamle kort ikke lengre fungerer, sender vi deg selvfølgelig et nytt kort uten noen ekstra kostnader.