Ofte stilte spørsmål om bedrift

Du logger inn via logginn-knappen øverst oppe til høyre. Velg mellom BankID, BankID på mobil eller kodebrikke/kodekort, og følg instruksjonene.

Hos oss koster det ingenting å være bedriftskunde. Dette får du gebyrfritt :

  • Driftskonto
  • Skattetrekkskonto
  • Plasseringskonto 
  • Kapitalkonto
  • Bankkort – ikke gebyr ved bruk
  • Nettbank/nettbedrift – ingen gebyr ved regningsbetaling, avtalegiro, overføring m.m.

For tilleggsytelser som betalingstjenester se prisliste på vår hjemmeside.

Administrator av nettbanken kan legge til og fjerne brukere ved behov. Du trenger derfor ikke ta kontakt med banken for å legge til eller fjerne brukere.

Ja, det kan man, men vi gjør oppmerksom på at det er kun ett kort per bruker. Det er imidlertid mulig å ha flere brukere. Det er ingen gebyrer knyttet til bruk av kortet, kun et årsgebyr på kr 275.

Det koster kr 1.300 å opprette konto for innbetaling av aksjekapital og å få dette bekreftet fra oss.

Vi tilbyr lån til finansiering av eiendom. Vi tilbyr ikke øvrige lån til bedriftskunder.

Følgende tjenester er gebyrbelagt:

  • Betalingsterminal/kortterminal
  • Betalingstjenester via Mastercard Payment Services
  • Direkte remittering
  • OCR-giro
  • Innbetaling total
  • AvtaleGiro betalingsmottaker
  • SFTP - Integrering mot regnskapssystem/økonomisystem
  • Cremul/eGiro

Eksempler på små bedrifter BN Bank passer for:

  • Enkeltpersonforetak
  • Frie yrker: advokat, lege, tannlege, kiropraktor, fysioterapeut, kirurg m.m
  • Holdingselskaper
  • Investeringsselskaper
  • Utleieselskaper
  • Konsulenter/IT-selskaper
  • Håndverkere
  • Sameier/Borettslag
  • Idrettslag
  • Lag/foreninger

I tillegg tilbyr vi konto for selskap under stiftelse

 

BN Bank tilbyr dessverre ikke kundeforhold til følgende bedrifter:

  • Store selskaper med behov for avanserte betalingstjenester/integrasjonsløsninger, rådgivning og oppfølging
  • Bedrifter med behov for:
    • Garanti/løyvegaranti
    • Lån/finansiering
    • VPS konto
  • Lavere risiko for å blande privatøkonomi med bedriftens økonomi. Det er fort gjort å føre til eller fra feil konto. Blander du bedriftens økonomi med din private, kan dette få store skattemessige konsekvenser. 
  • Lavere risiko for svindel for bedriften. Skulle noen mot formodning få tilgang til din private nettbank har de ikke tilgang til bedriftens midler.
  • Integrasjon mot regnskapssystemer vil ikke fungere fra privat nettbank.
  • Den nye hvitvaskingsloven stiller strengere krav til dokumentasjon knyttet til hvem som har utført transaksjoner på konto. Dersom du har nettbedrift greier vi å spore dette, men om bedriften benytter privat nettbank og har flere disponenter, greier vi ikke å se i våre systemer hvem av disponentene som har betalt en faktura eller overført penger. 

Du logger inn ved å bruke BankID

Legge til ny bruker:

  • Velg >Meny >Administrasjon >Brukere.  
  • Legg til Bruker og trykk Registrer (merk at ÆØÅ ikke kan benyttes).
  • Trykk på forstørrelsesglasset bak brukeren for å gi tilgang til konto. 

Hente ut kontoutskrifter og bilag:

  • Velg >Meny >Post og info >Søk i arkiv og deretter dokumenttype i nedtrekkmenyen.

Kontobestilling:

  • Trenger selskapet flere kontoer, opprettes dette i nettbanken under >Meny >Kontoinfo >Kontobestilling.

Bankkort til driftskonto:

Utenlandsbetaling: 

  • Skal selskapet betale til utlandet må dette åpnes opp for av oss, og du må ta kontakt med banken på telefon: 73 89 20 00.

Koble regnskapet til nettbanken:

OCR/KID:

  • Få innbetalinger automatisk bokført i økonomisystemet! Fakturerer dere med KID, kan dere bestille innbetalingsavtale ved å kontakte Bedriftsavdelingen på e-post: smb@bnbank.no.
  1. For å registrere eget selskap og starte egen bedrift - start registreringsprosessen øverst på siden og fullfør søknaden.

  2. Bedriftsavdelingen i BN Bank behandler søknaden. Husk å skrive en enkel forretningsplan og lage et budsjett for de tre første driftsårene. Dette vil bli etterspurt når vi går gjennom søknaden din.

  3. Vi kontakter deg via e-post for å kartlegge hvordan kontoer og kundeforhold skal brukes, dette er vi pålagt av Finanstilsynet.

  4. Dersom søknaden blir godkjent vil du motta en e-post med informasjon om kontonummer og hva som vil skje videre:
  • Først må du signere kontoavtalen du mottar per e-post, deretter kan du betale inn aksjekapitalen. Det er viktig at du varsler oss på e-post smb@bnbank.no når aksjekapitalen er innbetalt.

  • Når beløpet er bokført kontoen, sender vi deg en bekreftelse på innbetalingen per e-post. Vi forutsetter at innbetalingen er gjort i henhold til stiftelsesdokumentet og at innbetalingen merkes med aksjekapital/aksjeinnskudd.

  • Gå til Altinn og last opp bekreftelse på innbetaling sammen med stiftelsesdokument og vedtekter. Velg deretter at BN Bank med organisasjonsnummer 914 864 445 skal signere.

  • Det er nå viktig at du varsler oss i BN Bank og det er klart for signering i Altinn. Varsle oss på e-post smb@bnbank.no.

  • Når begge parter har signert (både du og BN Bank), vil Brønnøysundsregisteret behandle søknaden om organisasjonsnummer.

  • Når du mottar organisasjonsnummer og firmaattest - send oss denne informasjonen slik at vi får registrert det i våre systemer. Du vil da få tilgang til nettbank og konto, og kan bestille flere produkter og tjenester som du måtte ha behov for.

  • Tjenesten koster kr 1.300 og beløpet trekkes fra bedriftens konto/aksjekapital etter at vi har signert i Altinn.

Du kan enkelt bestille bedriftskort her.

Omtrent én måned før kortets utløpsdato vil du automatisk få tilsendt nytt kort.

Er bankkortet ditt kommet på avveie/stjålet, må du kontakte oss på telefon 73892000 slik at vi kan hjelpe deg med å sperre kortet og få bestilt et nytt bedriftskort til deg. 

 

Fra ditt bedriftskort er bestilt vil det ta ca. 1 uke før du mottar kortet i din postkasse. Det er veldig viktig at du har merket postkassen med navnet ditt, slik at kortet kommer til riktig person.

Det er flere måter å betale med kortet på. Den enkleste er å legge kortet direkte på betalingsterminalen, også kalt tæpping. Er beløpet over kr. 500,- må du taste PIN-koden etterpå. Du kan også stikke kortet inn i betalingsterminalen og betale med chip og PIN-kode. I tillegg kan du benytte kortet til å handle på nett og i ulike apper. 

Det er ingen gebyrer ved varekjøp og uttak i minibank i utlandet. Man betaler imidlertid et valutapåslag på 2 % av kjøpesummen eller kontantuttaket ved bruk av kortene i utlandet, dette er helt vanlig i alle banker. 

Saldoen er synlig i bedriftens nettbank. På bedriftskortet er det kun de som har disposisjonsrett på konto som kan se saldo på kontoen som er tilknyttet bedriftskortet. 

Kortet aktiveres når du bruker det med chip og PIN-kode i en betalingsterminal. Da vil også funksjonaliteten for kontaktløs betaling aktiveres. 

PIN-koden kommer i posten.

Det er gebyrfritt å bruke bedriftskortet både ved varekjøp og i minibank. Årsgebyret knyttet til kortet er på kr 275.

Du kan ringe oss på 73 89 20 00 (i åpningstiden mellom kl 09.00-15.00 får du snakke med en kundekonsulent, utenfor åpningstiden får du tastevalg).

Du kan ringe oss på 73 89 20 00 så hjelper vi deg med å åpne ditt bedriftskort.

Du kan ringe oss på 73 89 20 00 så hjelper vi deg med å sette eller endre regionsperren på ditt bedriftskort. Regionsperren er viktig fordi den reduserer risikoen for at kortet ditt belastes i en region du ikke befinner deg i.

  1. En reell rettighetshaver er en enkeltperson som kontrollerer en virksomhet gjennom eierandeler eller stemmeandeler, enten alene eller sammen med andre.
  2. Når denne personen har mer enn 25 % eierandel eller stemmeandel, regnes de som en reell rettighetshaver.
  3. I tillegg anses en person som har makten til å utnevne eller avsette minst halvparten av medlemmene i virksomhetens styrende organer som en reell rettighetshaver.
  4. Eierskapet kan være direkte eller indirekte gjennom andre selskap.
  5. Informasjon om virksomhetens reelle rettighetshavere finner man vanligvis i dokumenter som stiftelsesdokumenter, aksjeeierbøker eller aksjonæravtaler.
  6. Andre avtaler kan også ha betydning for å identifisere reelle rettighetshavere.
  7. Styret har ansvaret for å sikre at virksomheten oppbevarer og senere registrerer opplysninger om hvem de reelle rettighetshaverne er.