Publisert: 13.06.2019

Slik sikrer du deg mot fakturasvindel

Med ferieavvikling og lavere bemanning på jobb kan fakturaer fort bli betalt uten den vanlige kvalitetssikringen. Men du kan ta dine forholdsregler for å unngå å bli lurt.


Sommer er høysesong for fakturasvindel, noe også mange små og mellomstore bedrifter opplever oftere da enn ellers i året. Beløpene som faktureres er ofte på noen få tusen. Derfor er det heller ikke alltid at det oppdages eller at bedriftene ser det som nødvendig å rapportere det. Sannsynligvis også fordi de forventer at saken henlegges.

Råd for å unngå svindel

Varslingslisten har gode råd til hva du kan gjøre for å unngå at bedriften svindles. Her er en forenklet versjon. Den fullstendige listen finner du hos varslingslisten.no

  1. Ikke aksepter et tilbud du ikke har fullstendig oversikt over.
    Noe av det som bør få varsellampene til å lyse: Ukjent produkt eller bedriftsnavn, navnelikhet med andre etablerte bedrifter/merkevarer, ingen dokumentasjon på inngått avtale eller en kunderelasjon som ikke virker reell.

  2. Få et skriftlig tilbud.
    Har selgeren det travelt med å få inngått avtalen bør du holde tilbake. Få tilbudet oversendt i skriftlig format slik at du kan dokumentere det som er solgt inn, pluss gjøre vurderingen av tilbudet i ro og mak.

  3. Gå grundig gjennom avtalevilkår.
    Stikkordet her er «les». Les og få oversikt over pris, bindingstid, betaling og hva som skjer ved eventuell avslutning av avtalen. Og husk å alltid lese det som står med liten skrift. Ta også en ekstra sjekk om det du har bestilt eller avtalt samsvarer med det du faktureres for.

  4. Vær skeptisk til masete selger.
    «Dette er et ekstra godt tilbud vi har i en begrenset periode» og tilsvarende setninger betyr at du må være litt ekstra på vakt. Ikke bli presset til å ta en rask avgjørelse. Som næringsdrivende har du ikke den generelle angreretten som forbrukere har.

  5. Send reklamasjon ved feil.
    Og gjør det raskt.

  6. Ikke betal vekk problemet.
    Selv om fakturaen er liten, så vil du ved å betale bidra til å opprettholde denne typen svindel. Dette igjen gjør at flere næringsdrivende blir utsatt for det.

  7. Ikke la «inkasso» skremme deg.
    Kan du dokumentere at du har klaget ved feil, mangler eller urettmessige krav, og det er hold i klagen, kan ikke inkassofirma innkreve. Ved tvilstilfeller må kravet gå via ordinære domstoler. 

Hvis du blir lurt: 

  • Uavhengig av størrelsen på beløpet, anmeld forholdet til ditt politidistrikt. Selv om det skulle bli henlagt vil det hjelpe til med å avdekke et større bilde og føre til at saken tas opp ved et senere tidspunkt.
  • Du kan også sende inn varsel om bedriften til varslingslisten.no

 

Kilde: Økokrim og Varslingslisten

 

Om varslingslisten

Varslingslisten er et selvhjelpsverktøy for norske virksomheter, slik at de lettere kan gå klar av upresis markedsføring og andre uryddige salgsfremstøt som lett blir misoppfattet. Listen skal gjøre det lettere for virksomhetene å videreformidle erfaringer med slike forhold.

SMB_bli_kunde_BN_Bank

Bli bedriftskunde

Velg den løsningen som passer for din bedrift. Små og mellomstore bedrifter som er registrert i Foretakseregisteret/Enhetsregisteret kan bli bedriftskunder på nett. Du bruker din personlige BankID for å etablere kundeforholdet for firmaet. Enkelt, greit og gebyrfritt!

Bli bedriftskunde

Les også:

AS-eller-ENK
Bedrift

AS eller ENK - hva bør du velge?

Det å starte egen bedrift er en stor og viktig beslutning. Her får du en enkel oversikt over fordeler og ulemper med aksjeselskap og enkeltpersonforetak.

Les mer om AS og ENK
klar-for-gjeldsregisteret
Forbruk

Slik blir du klar for gjeldsregisteret

Innføringen av et nasjonalt gjeldsregister har vært et hett tema i mange år. Men hva er egentlig formålet med det og hva må du tenke på?

Bli klar for gjeldsregisteret