Det var gjennom Manpower Silje fikk jobbtilbud av BN Bank i 2011. Nå, 11 år senere jobber hun fremdeles i banken. Hun er leder for kundesenteret, og har 12 flotte medarbeidere med på laget.

- Min reise i BN Bank har vært fantastisk! Jeg startet som vikar på kundesenteret gjennom Manpower, og ble fast ansatt samme år. Året etter var jeg så heldig å bli teamleder på avdelingen, det var skikkelig spennende, men også litt skummelt. På denne tiden var jeg den yngste i banken, det var derfor ekstra stort å få muligheten allerede da. I 2016 ble jeg avdelingsleder og den jobben har jeg fortsatt den dag i dag.  

Ansetter lagspillere med gode holdninger

En stor andel av de ansatte som jobber i BN Bank har blitt rekruttert av Silje. Med lang erfaring innen rekruttering vet hun hva som skal til for å finne riktig kandidat. 

- Når jeg rekrutterer til kundesenteret er jeg aller mest opptatt av holdninger. Jeg opplever at mange ledere ser mye på karakterer, utdanning og riktig erfaring, men jeg har i løpet av årene lært at dette sier svært lite om en person. Jeg ser etter personer som kan vise til arbeidsvilje, engasjement og lysten til å ta på seg oppgaver. Vi ønsker mennesker som er opptatt av fellesskapet, og å gjøre en god jobb. I BN Bank handler det nemlig ikke om selv å være best, målet er å finne gode lagspillere som bidrar til at teamet fungerer optimalt.  

Etter å ha ansatt riktig person gjenstår den viktigste jobben; opplæring og onboarding. Som nyansatt får du en egen fadder som har ansvar for din faglige opplæring. I tillegg har du i løpet av de første ukene et møte med hver enkelt avdelingsleder i banken – for å få innsikt i lederens og avdelingens arbeidsoppgaver. Dette sikrer godt innblikk i banken som helhet, samtidig som du blir bedre kjent med hele bankens ledelse.  

Kundesenteret er hjertet i banken

På kundesenteret er miljøet og stemningen helt unik. Her finner du ansatte som virkelig heier på hverandre. 

- Et bedre arbeidsmiljø skal du lete lenge etter! Kundesenteret består av en utrolig fin, positiv og inkluderende gjeng. De er gode på å gi hverandre skryt, og jeg får alltid beskjed dersom en kollega har gjort en ekstra god jobb. I tillegg deles kunnskap velvillig, og de er opptatt av å unne og beundre. Én av bankens verdier er sammen, og det utøver vi til det fulle.   

En viktig del av jobben til Silje er å opprettholde det gode miljøet på kundesenteret. 

- Det handler mye om å ha det gøy sammen, både på og utenfor jobb. Vi har en egen sosialkomité på avdelingen som sørger for at vi husker å ta oss tid til morsomheter i en ellers travel hverdag. Rekruttering spiller en viktig rolle også her, det er viktig å rekruttere nye medarbeidere som vil bidra til et fortsatt godt arbeidsmiljø.  

Kundesenteret er hjertet i banken, og her treffer du kunden i det daglige. Her får du en unik, morsom og spennende arbeidshverdag. 

- Det føles utrolig givende å ha en så betydningsfull jobb, banken går rett og slett ikke rundt uten at noen tar hånd om kundene våre. I tillegg er det utrolig spennende å få ta del i livene til så mange – alt fra stolte, nybakte foreldre som skal opprette konto til barnet sitt, par som skal kjøpe sin første bolig, par som skal skilles, til personer som har mistet noen som står en nær. Vi snakker med personer som har økonomiske utfordringer, og personer som har så mye sparepenger at de knapt vet hvor de skal gjøre av alt. Kontrastene er store, og det er det som gjør denne jobben så innholdsrik og spennende. Ingen kunder er like og derfor er ingen dager heller like. 

Motivasjon i fokus

Motivasjon er en svært viktig faktor for de ansattes trivsel. På kundesenteret er det flere sentrale faktorer som bidrar til motivasjon i arbeidshverdagen. 

- Fornøyde kunder er utvilsomt en høy motivasjonsfaktor! Ingenting er bedre enn å avslutte en samtale når vi vet at kunden er fornøyd. Og når vi i tillegg får gode tilbakemeldinger på ulike kundeserviceundersøkelser blir vi skikkelig stolt! Vi vet også at vi har en viktig rolle internt i BN Bank og det føles både godt og motiverende.  

Gjengen på kundesenteret er utrolig lett å motivere mener Silje, men hun har flere ess i ermet for å motivere sine medarbeidere. 

- Det viktigste er å forklare hvorfor vi gjør som vi gjør, slik at de forstår bakgrunnen og hensikten. I tillegg er jeg opptatt av å ta med de ansatte på reisen, ingenting skal bli tredd over hodet deres. Når de får ta del i beslutninger føler de eierskap, og blir dermed motivert når vi oppnår de resultatene vi ønsker. 

Høy trivsel

Flere av de ansatte har jobbet på kundesenteret i BN Bank i mange år. De trives godt her, og ønsker å bli værende så lenge de kan. 

- Jeg tror arbeidsmiljøet er hovedgrunnen til at de blir værende, dette er helt unikt på avdelingen vår. I tillegg trives de godt med de varierte arbeidsoppgavene, og setter også pris på at vi som avdeling får ta del i mange prosesser, og si vår mening før beslutninger tas. Her vil jeg si at BN Bank skiller seg ut fra andre kundesenter. Blant annet har vi skissert flere deler av hjemmesiden vår, vi får ta del i utforming av nyhetsbrev, forbedring av tekniske løsninger, bestemme hvilke endringer som skal gjøres og generelt ha et ord med i laget om det meste. Banken har også etablert et eget løpende prosjekt der kundesenteret kontinuerlig kan komme med forslag til forbedring, det er vanvittig gøy!

"De ansatte setter stor pris på de godene og den fleksibiliteten vi har, som ikke er en selvfølge på alle kundesenter. Her kan det nevnes både fleksitid, muligheten for å få fri og ferie omtrent akkurat når man måtte ønske, hjemmekontor opptil to dager i uka og frihet til å styre hverdagen selv. En fantastisk arbeidsplass, rett og slett!"

Silje Havdal, avdelingsleder Kundesenter


Videre karrieremuligheter i banken 

Ved å ta del i et kundesenter får du svært god erfaring og innsikt. Dette vil være relevant for veien din videre. Karrieremulighetene for nyansatte er derfor mange. I BN Bank er de ansatte på kundesenteret svært ettertraktet – ofte vil andre avdelinger i banken hente sin kandidat internt herfra.  

- Etter noen år på kundesenteret har mange lyst til å lære enda mer om flere fagområder i banken. Noen går videre til å bli lånerådgiver, mens andre trekkes mer mot backoffice eller produktutvikling.  Ansatte på kundesenteret får et unikt innblikk i hele bankens drift, og kan mer om kundene og deres behov enn noen andre – dette er innsikt som er nyttig i alle bankens avdelinger. Det får også en veldig positiv følgeeffekt: Ved å rekruttere ansatte fra kundefront sørger vi for at kundefokuset beholdes i alle bankens avdelinger, og banken får beholde dyktige og viktige medarbeidere. 

Les mer om mulighetene i BN Bank her.

Se ledige stillinger her.

Silje Havdal - leder kundesenteret

Dette er Silje

  • 34 år fra Rennebu, bor i Trondheim
  • Samboer, to barn
  • Avdelingsleder på kundesenteret i BN Bank
  • Digger gjenbruk og finn.no
  • Beste med BN Bank: Mine kollegaer