Slik bytter du bank selv

Har du BankID fra en annen bank, kan du bli kunde umiddelbart hos oss i BN Bank. Når du har blitt kunde kan du opprette flere kontoer i nettbanken. Det er ingen begrensninger på hvor mange kontoer du kan ha. 

Bestill også bankkortet ditt i nettbanken. Bankkortet mottar du innen 7 virkedager.

Når du har blitt kunde kan du opprette flere kontoer i nettbanken. Kanskje trenger du en regningskonto, en vedlikeholdskonto eller en feriekonto? Dette fikser du enkelt selv under >Meny >Åpne konto, og det er ingen begrensninger på hvor mange kontoer du kan ha. 

Du kan også søke om kredittkort og opprette sparekontoer.

Logg inn i nettbanken

  • Noter deg nytt kontonummer i BN Bank og overfør fra tidligere bank til konto i BN Bank.
  • Har du en BSU-konto i annen bank, kan du enkelt flytte BSU-kontoen til BN Bank.
  • Send e-post til arbeidsgiver og gi dem kontonummeret ditt.
  • Dersom du får utbetalinger fra NAV eller andre, kan du enkelt endre kontonummer når du er innlogget på sidene deres.

eFaktura:

  • Du trenger ikke gjøre noe med eFaktura da de er knyttet til ditt fødsels-og personnummer og vil følge deg automatisk.

AvtaleGiro:

  • Logg inn i nettbanken og gå til menyvalg Betaling > AvtaleGiro Flytting.
  • Velg hvilken av dine kontoer i BN Bank som skal belastes ved betaling av AvtaleGiro, og trykk «Start flytting».
  • Du blir bedt om å logge inn med BankID enda en gang for å bekrefte at du gir banken fullmakt til å innhente opplysninger om dine AvtaleGiroer i norske banker.
  • Du får listet alle dine avtaler, og velger om du vil flytte enkelte avtaler, eller samtlige.
  • AvtaleGiroene flyttes umiddelbart til BN Bank, og AvtaleGiro-transaksjoner som ligger til forfall vil også overføres til BN Bank, og belastes din konto på forfallsdato.
  • Vi anbefaler at du har fått BankID og bankkort hos oss før du avslutter konto i gammel bank
  • Når det er på plass, logger du deg inn i nettbanken og går til Meny > Andre tjenester > Avslutte konto i annen bank
  • Fyll ut skjemaet og vi tar oss av resten!
  • Innskudd i gammel bank blir overført til din konto i BN Bank
  • Avtalegiroer og eventuelle andre faste betalingoppdrag blir flyttet

Last ned mobilbanken for enkelt å kunne følge med på din økonomi uansett hvor du er.

Overfør pengene dine fra din nåværende bank til dine nye kontoer hos oss. Vent gjerne til at du har fått det nye bankkortet fra oss før du flytter pengene dine, slik at du ikke blir stående uten betalingsmulighet under bankbyttet.

Gi også beskjed til arbeidsgiver, NAV og andre om det nye kontonummeret ditt i BN Bank. Når du har fått ditt nye bankkort må du også oppdatere apper og andre tjenester med ny betalingsinformasjon. Det gjelder for eksempel Vipps, Netflix, Spotify og lignende.

Ønsker du å bytte bank og i tillegg avslutte kontoer i en annen bank kan du benytte bankbytteskjema her.

Dette må være på plass før du sender inn bankbytteskjema

  • Du må ha mottatt ditt nye bankkort
  • Du må ha endret lønnskontonummer hos arbeidsgiver eller NAV
  • Du må være legitimert med pass

Er du ikke legitimert med pass, må du ringe oss på 73 89 20 00 eller sende oss en e-post på post@bnbank.no, så sender vi deg kodebrikke og en rekommandert forsendelse (PUM) for å innhente kopi av ditt pass. Når du har aktivert BankID i nettbanken, kan du bestille avslutning av kontoer i annen bank fra menyen i nettbanken din.

Har du AvtaleGiro knyttet til konto(er) som du har bedt om skal avsluttes, eller betalinger til forfall med KID, så flytter vi også disse for deg og legger det opp på nytt i BN Bank.

Det kan ta mellom 1-3 uker å bytte bank.

Betalinger som er lagt i forfall hos din tidligere bank må legges inn på forfallsregisteret i ny bank dersom den kontoen som skal belastes sies opp før betalingen er gjennomført.

Hvis du har kontoer med oppsigelsesfrister eller bindingstid bør du vurdere å vente med å si opp disse til bindingstiden utløper. Ved å avbryte en slik avtale kan det bli påført kostnader fra tidligere bankforbindelser.

Skal du avslutte hele kundeforholdet i tidligere bank, vil BankID-en din bli deaktivert. Det er derfor viktig å bestille ny BankID når du bytter til en annen bank. 

Dersom du ikke avslutter hele kundeforholdet er det ikke nødvendig å skaffe deg en ny BankID.