Forbrukerrådet berømmer BN Bank for å ha fått fart på konkurransen i boliglånsmarkedet – og kom på overaskende bankbesøk for å overrekke rosen.

Pressemelding BN Bank ASA 27.05.2015

- Mange tusen takk. Dette var litt av fjær i hatten for BN Bank. Denne rosen er vi stolt av.

Det var spontanreaksjonen til BN Bank-sjef Gunnar Hovland, etter å ha fått overrakt både verbal ros – en rød rose, og en håndskreven hilsen fra Forbrukerrådets fagdirektør Jorge Jensen, som hadde tatt turen fra Oslo til BN Banks hovedkontor i Trondheim tirsdag ettermiddag.

- Endelig begynner konkurransen på bankmarkedet å virke. Det skal BN Bank ha en god del av æren for. Dere fortjener absolutt en rose fra forbrukerne for at de leder an i kappløpet for stadig lavere utlånsrenter, sa Jensen.

Det er ikke hverdagskost at en bank får så gode ord fra Forbrukerrådet.

- Jeg har jobbet i Forbrukerrådet siden 2008. Dette er første gang på de seks årene at vi har delt ut forbrukerros på denne måten, sier Jensen.

Eventyrlig

Siden BN Bank satte ned renta med 0,25 prosentpoeng 15. mai, og tilbyr rekordlave 2,60 som beste boliglånsrente, har kundene strømmet på. Rentekuttet er BN Banks andre i år. Ingen andre norske landsdekkende bankene tilbyr så lav boliglånsrente til alle som BN Bank nå gjør, ifølge Finansportalen.

- Pågangen er eventyrlig, og ti-femten ganger større enn det som er vanlig. Vi har de siste ti årene alltid vært på rentepallen på boliglån, men slik tilstrømming har vi aldri opplevd. Det er tydelig at mange er lei av å måtte prute med banken, og ønsker seg til en bank hvor man slipper å prute, men som har lav rente over tid. Når vi setter ned renten setter vi den ned for alle, sier BN Bank-sjef Gunnar Hovland.

Huseier-klapp

Forbrukerrådet hadde med seg Huseiernes Landsforbund til BN Bank-besøket.

- Vi vil gjerne gi BN Bank et klapp på skulderen viljen de nå viser til å øke konkurransen i banksektoren. Det er mye penger å spare på å være en bevisst bankkunde, sa fylkesleder Inger Johanne Dehli i Huseiernes Landsforbund i Sør-Trøndelag, og trakk frem følgende eksempel.

- Har man fire millioner kroner i lån, og betaler 3,1 prosent i rente, gir det en rentekostnad på 124.000 kroner i året. Med BN Banks beste rente på 2,6 prosent sparer man 20.000 kroner i året. Vi håper flere banker vil følge BN Banks eksempel å senke rentene, sier Dehli.

På kundesenteret

Under bankbesøket var både Forbrukerråd- og Huseierne-representantene innom BN Banks kundesenter, hvor det jobbes doble skift om dagene for å kunne svare lånesøkerne så fort som mulig.

- I tillegg til at vi har veldig lav rente tror vi at mange kunder tiltrekkes av konseptet BN Bank. Vi ønsker ikke å gjøre forskjell på folk ut fra alder, utdanning, yrke eller fagforeningsmedlemskap. Vi vil at alle skal ha lav boliglånsrente, og det er sikkerheten bak lånet som skal være avgjørende for hvilken rente man må betale, sier Gunnar Hovland.