Når du mottar et nytt bankkort i posten må dette aktiveres. Logg inn i nettbanken, velg >Meny, >Kort og trykk på krysset til høyre for kortet og velge "Aktiver"

For å avslutte din konto i BN Bank må du sende oss en sikker nettpost fra inne i din nettbank hos oss. Har du kort på kontoen må du i samme melding bekrefte at et evnetuelt bankkort er klippet i to. Dersom du har renter til gode, eller innesteående på konto, vennligst spesifiser hvilket konto disse ønskes overført til. Vi gjør oppmerksom på at konti med negativ saldo ikke kan avsluttes før utestående er innbetalt.

Den enkleste måten å bli kunde er med BankID. Men du er selvfølgelig velkommen til å bli kunde hos oss selv om du ikke har det. Ring oss på telefon 73 89 20 00 og vi hjelper deg med å opprette kundeforholdet.

Dette kan du gjøre med BankID på mobil

  • Logge inn i nettbank
  • Bekrefte betalinger ved netthandel
  • Logge inn hos Lånekassen, Altinn, Mine sider, osv.

Slik får du BankID på mobil:

  1. Logg inn i nettbanken med din kodebrikke fra BN Bank.
  2. Velg >BankID på mobil i menyen.
  3. Følg anvisningene.
  4. Du vil motta en SMS når aktiveringen er fullført.

Vanligvis kan du hver 7. dag ta ut 9.900 kroner i Norge og 20.000 kroner i utlandet med ditt bankkort. I tillegg kan du ta ut inntil 20.000 kroner hver 7.dag på kredittkortet ditt - hvis du har stor nok kredittgrense. Om du tar ut på en onsdag vil du altså ikke ha anledning til å ta ut igjen neste onsdag.

Du kan også ta ut kontanter i de fleste butikker. Husk at det kan være andre begrensninger i kortet ditt.

Standard beløpsgrense i nettbanken er kr 1 000 000. Dette er per måned og gjelder for alle dine kontoer. Denne grensen kan endres. Send oss en melding via nettbanken eller på chat så ordner vi dette for deg.

PS: Du kan i tillegg overføre kr 1 000 000 fra mobilbanken månedlig.

Vi tar ingen gebyr verken ved bruk av kort i Norge eller utlandet. Dette gjelder også uttak i minibank. Kortet har kun et årsgebyr på kr 275,- Se vår prisliste for fullstendig oversikt.

Jeg får beskjeden «Pålogging ikke vellykket. Vennligst prøv igjen. Ved gjentatte feil kontakt kundesenter». Hva gjør jeg?

Dette skyldes feil brukernavn eller passord. Brukernavnet er ditt fødselsnummer (11 siffer). Logger du inn som bedriftskunde, er brukernavnet organisasjonsnummeret med 00 foran. (Eks: 00987654321)

Nytt personlig passord kan du bestille ved å klikke på "glemt passord".  

Boligkreditt kalles også rammelån eller fleksilån/flexilån, og er et lån hvor du sammen med banken blir enig om en ramme for hvor mye du kan låne. Innenfor den avtalte lånerammen har du full handlefrihet og du betaler kun renter av det du faktisk benytter. Det du har ubenyttet kan du når som helst benytte deg av. Det gis inntil 60 % av boligens panteverdi, men ingen nedbetalingsplan. 

Det er du selv som legger opp når og hvor mye du ønsker å betale på lånet, og har mulighet til å ta ut penger igjen ved behov. Slik har du alltid penger tilgjengelig til uforutsette utgifter og små eller store investeringer, for eksempel oppussing, hytte eller bil. Med boligkreditt kan du låne opp til dette innenfor den tilgjengelige rammen, uten å måtte ta kontakt med banken.

Til boligkredittsiden.

Ditt brukernavn er ditt fødselsnummer (11 siffer).

Logger du inn som bedriftskunde, er brukernavnet organisasjonsnummeret med 00 foran. (Eks: 00987654321).

Effektiv rente er det du faktisk betaler for lånet eller boligkreditten og er den totale kostnaden av nominell rente på boliglånet + eventuelt etableringsgebyr og termingebyr. Renter beregnes og legges til saldoen den siste dagen i hver måned. Du betaler kun renter av det beløpet som til enhver tid har blitt benyttet.

Til boligkredittsiden

Til boliglånssiden

Dersom du har glemt ditt personlige passord, kan du bestille nytt på innloggingssiden etter å ha fylt inn personnummer. 

denne siden finner du nyttig informasjon omkring hva som skjer og hva som må gjøres med bankforhold ved dødsfall.

Du vil motta kortet innen 3-5 dager etter bestilling. 

Du kan betale inn på boligkreditten når du vil og fritt velge å ikke betale avdrag i en periode, så lenge lånesaldoen ikke overstiger den innvilgede rammen. Dersom du velger å ikke betale renter, må du huske at rentene legges til lånesaldoen hver måned. Hvor mye og hvor ofte du betaler inn bestemmer du selv. Du betaler inn på boligkreditten ved å gjøre en overføring fra kontoen din til boligkreditten.

Tips: Mange velger å opprette en fast månedlig betaling i nettbanken sånn at man betaler det samme beløpet hver måned. Du sikrer da at det betales ned som et ordinært boliglån, men står fritt til å endre betalingen etter eget ønske.

Til boligkredittsiden.

Du blir kunde ved å følge linken Bli kunde.  Deretter logger du inn i nettbanken. Under menyvalget >Bytte bank, fyller du inn bankbytteskjema. Resten av jobben gjør vi for deg. Kontoene avsluttes og innestående saldo overføres hit, samtidig som at vi flytter dine AvtaleGiroer. eFaktura følger ditt personnummer, så disse vil automatisk følge med. 

Gi beskjed til din arbeidsgiver om at du har fått nytt kontonummer, så får de oppdatert dette i sitt system. 

For å få BankID og BankID på mobil må du være riktig legitimert og ha norsk fødsels- og personnummer. Du må også ha en kodebrikke som er utstedt av BN Bank.

Oppfyller du kravene kan du logge inn i nettbanken med kodebrikken og bestille BankID/BankID på mobil ved å gå til >Meny >BankID >Bestill.

Dersom du får beskjed om at du ikke er riktig legitimert må du kontakte banken.

Har du ikke kodebrikke utstedt av BN Bank, klikk her.

PS! Er man under 18 år må foreldre bestille BankID/BankID på mobil til den mindreårige. Du kan lese mer om dette og bestille her

 

Med AvtaleGiro slipper du å tenke på å betale regningene dine. Fra du oppretter avtalen tar det inntil 45 dager før den er aktiv. Alt du trenger å tenke på er at du har dekning på belastningskonto og at maksbeløpet på regningen ikke overstiges.

  1. Tilbud i nettbanken
    Aksepter når du får tilbud om AvtaleGiro etter å betalt en faktura i nettbanken. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen. Mottar du faktura per post før avtalen er aktiv må denne betales manuelt.

  2. Opprett selv i nettbanken:
    Dersom du ikke har mottatt tilbud i nettbanken kan du enkelt opprette avtalen selv. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler >Søk etter tilbyder, og legg inn ny avtale ved å søke opp mottaker. KID-nummer må registreres. Dette finner du på mottatt faktura.

  3. På bedriftens nettside:
    Flere bedrifter tilbyr elektronisk signering av AvtaleGiro på egne nettsider. Avtalen signerer du med BankID.

Med eFaktura får du regningene rett i nettbanken i stedet for i postkassen, ferdig utfylt med KID-nummer og det hele.

  1. Ved betaling
    Aksepter når du får spørsmål om du vil ta i bruk eFaktura etter å ha betalt en regning i nettbanken.

  2. Med eFaktura-referanse
    Logg inn i nettbanken. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler >Søk etter tilbyder, og legg inn ny avtale ved å søke opp mottaker. Du trenger eFaktura-referansen til registreringen. Den finner du på mottatt faktura fra bedriften.

  3. Automatisk opprettelse av eFaktura
    Logg inn i nettbanken. Klikk på menyvalget >Betalingsavtaler og velg «Motta regninger elektronisk». Det betyr at alle dine regninger automatisk sendes som eFaktura dersom din leverandør tilbyr eFaktura. Du slipper å taste konto- og KID-nummer, og slipper fakturagebyr som gjerne følger med en papirfaktura i posten. Du kan også takke ja til automatisk opprettelse av eFaktura, men samtidig reservere deg mot eFaktura fra de leverandørene du ønsker.

Via nettbanken eller mobilbanken kan du overføre penger direkte fra boligkreditten til dine eller andres kontoer. Det er også mulig å betale regninger direkte fra boligkreditten.

Til boligkredittsiden.

Boligkreditt er priset høyere fordi det er dyrere for banken å drifte en boligkreditt enn et ordinært nedbetalingslån. For at du skal ha mulighet til å ta ut mer av boligkreditten til enhver tid, må banken holde disse pengene tilgjengelig for deg. Dette er en kostnad for banken.

Til boligkredittsiden.

Finn ditt IBAN (International Bank Account Number)

For pengeoverførsler mellom land i EU/EØS og enkelte andre europeiske land, må avsender ha mottakers IBAN (International Bank Account Number).

I tillegg til IBAN må mottakerbanken identifiseres med BIC/SWIFT. Dersom du skal motta penger fra utlandet er BN Banks BIC/SWIFT KBNONO22

Du finner ditt IBAN-nummer under «Detaljer» på hver konto i nettbanken, eller du kan benytte vår IBAN-kalkulator her: 

Finn ditt IBAN her

Fra 31. oktober 2016 er det et krav om at euro-betalinger sendes til bank i henhold til internasjonal standard for betalingsformat. Kunder med økonomisystem som utveksler betalingsfiler med bank i dag, vil måtte bytte filformatet de bruker i dag til den nye standarden: ISO 20022. Les mer om ISO 20022 hos Swift.

Ja, dette gjør du enkelt i nettbanken under > Betaling/overføring > Ny fast overføring egne konti

Til boligkreditt.

Du kan signere med BankID på mobil - se under:

  1. Du må ha både BankID og BankID på mobil fra BN Bank
  2. Velg signering med BankID på mobil
  3. Bekreft tilsendte referanseord med egen 4-sifret kode
  4. Tast inn ditt BankID-passord fra BN Bank

Det koster ingenting å opprette konto hos oss, og vår nett- og mobilbank er gebyrfri i bruk. 

Ettar at du har lastet ned mobilbanken følger du instruksene i appen for aktivering. Du må ha BankID på mobil, BankID eller kodebrikke og passord tilgjengelig ved aktivering. Etter at du har identifisert deg med en av de tre metodene vil du motta en aktiveringskode på SMS. 

Med mobilbanken:

  • Betale regninger og overføre mellom egne kontoer
  • Godkjenne eFaktura
  • Oversikt over regninger til forfall
  • Enkelt sjekke saldo på konto
  • Sette opp SMS-tjenester og varslinger
  • Overføre fra kredittkort til konto

Mobilbanken inneholder nøyaktig det samme som nettbanken, men det er enklere og raskere å logge inn. Du velger selv om du vil logge inn med personlig kode eller om du ønsker å bruke FingerID. Appen er tilgjengelig for iOS og Android.

         

Mobilbanken finner du i Appstore for iPhone og Google Play for Android.

         

Du kan enkelt logge inn i mobilbanken med TouchID, ansiksgjenkjenning eller personlige kode. Ønsker du å endre innloggingsmetode må du slette appen, for så å laste den ned og aktivere på nytt. 

Etter innlogging kan du enkelt:

  1. administrere og få full oversikt over kontoer og kontobevegelser, lån og avtaler
  2. bestille bankkort og finne PIN-kode
  3. opprette og lage egne navn på kontoer
  4. bestille SMS-varsling
  5. aktivere mobilbank
  6. aktivere BankID
  7. chatte sikkert med våre kundekonsulenter

Du logger inn fra bnbank.no via knappen øverst oppe til høyre. Velg mellom BankID, BankID på mobil eller kodebrikke eller kodekort, og følg instruksjonene. Lurer du på noe underveis, er det bare å klikke på sirklene med spørsmålstegn som ligger på innloggingssiden for mer informasjon: 

  1. Får du en feilmelding?
    Trykk her så vil Ida hjelpe deg videre.

  2. Problemer med BankID?
    Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, kodebrikken eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
    Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så gjelder det feil med BankID.
    Har du glemt passordet ditt kan du benytte vår selvbetjente passordbestilling ved innlogging. Trykk «Glemt BankID passord» etter du har tastet fødsels- og personnummer og trykket «Neste».
    Har du blokkert din BankID, ta kontakt med banken som har utstedt din BankID.

  3. Problemer med BankID på mobil?
    Har du byttet mobil, abonnementet eller SIM-kort på mobilen må du bestille BankID på mobil på nytt. Du løser det ved å logge deg inn i nettbanken med kodebrikke og bestille BankID på mobil ved å gå til >Meny >BankID på mobil >Bestill.
    Hvis det ikke kommer opp noe på mobiltelefonen når du bruker BankID på mobil kan du prøve å slå av det trådløse nettverket og heller bruke 3G eller 4G. Dersom det ikke hjelper kan du slå av og på telefonen og se om det blir bedre. Det kan også være noe feil hos telefonselskapet ditt.

  4. Trenger du ny kodebrikke?
    Hvis du har mistet kodebrikken din eller den er tom for strøm, klikk her for å bestille ny.

  5. Oppdater nettleseren
    Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
    Firefox - last ned
    InternetExplorer - last ned
    Google Chrome - last ned 
    Opera - last ned
    Safari er anbefalt nettleser på Mac OS - last ned

    Tips: Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.

Ny kunde

  1. Utleier blir kunde her
  2. Utleier bestiller depositumskonto i nettbanken og signerer avtalen med BankID.
  3. Leietaker mottar e-post med link for elektronisk signering med BankID.
  4. Depositumskonto blir synlig i nettbanken til begge parter.
  5. Leietaker betaler inn depositumsbeløpet.

Eksisterende kunde

  1. Utleier bestiller depositumskonto i nettbanken og signerer avtalen med BankID.
  2. Leietaker mottar e-post med link for elektronisk signering med BankID.
  3. Depositumskonto blir synlig i nettbanken til begge parter.
  4. Leietaker betaler inn depositumsbeløpet.

Medlem av Huseiernes Landsforbund

  1. Utleier bestiller depositumskonto her
  2. Leietaker mottar e-post med link for elektronisk signering med BankID.
  3. Depositumskonto blir synlig i nettbanken til begge parter.
  4. Leietaker betaler inn depositumsbeløpet.

For mer informasjon om depositumskonto, klikk her

Du kan endre regionsperren både i nettbanken og mobilbanken. I nettbanken endrer du ved å følge denne lenken, eller klikk på >Meny og under >Kort finner du regionsperre. I mobilbanken velger du >Mer nede til høyre og får opp regionsperre. Regionsperren er viktig for å redusere risikoen for at kortet ditt ikke belastes i en region du ikke befinner deg i. 

Du kan få SMS-varsel om 

  • lønn har kommet på konto
  • du mangler dekning og betalinger ikke utføres
  • saldo kommer under et viss beløp
  • hva du har disponibelt på en fast dag
  • du får innbetalinger over et gitt beløp

Du kan opprette SMS-varsling både via mobilbanken og nettbanken.

  • I mobilbanken:
    Velg >mer og >SMS-varsling fra menyen

  • I nettbanken:
    Velg >SMS-varsling i menyen.

Du kan sperre kortet ditt enkelt via mobilbanken, nettbanken eller ved å ringe oss.

Via mobilbank:

  1. Logg inn i din mobilbank
  2. Velg menyen øverst til venstre, deretter >Kort og >Sperre kort
  3. Velg hvilket kort som skal sperres

Via nettbank: 

  1.  Logg inn i nettbanken.
  2. Velg >Meny oppe til venstre og deretter >Mine kort.
  3. Klikk på plusstegnet på kortet det gjelder og deretter >Sperr kort.

Telefon:

Du kan ringe oss på +47 73 89 20 00 (i åpningstiden mellom kl 09.00-15.00 får du snakke med en kundekonsulent, utenfor åpningstiden får du tastevalg).

PS! Gjelder det sperring av kredittkortet ditt må du ringe oss på 73 89 20 00.