Vanlige spørsmål

Ditt brukernavn er ditt fødselsnummer (11 siffer).

Logger du inn som bedriftskunde, er brukernavnet organisasjonsnummeret med 00 foran. (Eks: 00987654321).

Ditt personlige passord har du laget selv, og det består av minimum 6 tegn. Dersom du har glemt dette passordet, kan du fylle ut skjemaet under.

Merk at dette passordet gjelder for innlogging med kodebrikke/kodekort fra BN Bank, ikke for BankID. Dersom du trenger passord for BankID må du ringe oss på tlf. 08020.

Jeg får beskjeden «Pålogging ikke vellykket. Vennligst prøv igjen. Ved gjentatte feil kontakt kundesenter». Hva gjør jeg?

Dette skyldes feil brukernavn eller passord. Brukernavnet er ditt fødselsnummer (11 siffer). Logger du inn som bedriftskunde, er brukernavnet organisasjonsnummeret med 00 foran. (Eks: 00987654321)

Passord er et personlig passord bestående av minimum 6 tegn. Dersom du fortsatt ikke får logget inn, kan du fylle ut skjemaet under, og vi vil sende deg et nytt passord. 

Mobilbank er en forenklet nettbank for alle mobiltelefoner. Har du iPhone eller Android kan du bruke Mobilbank gjennom vår app. Mobilbank lar deg utføre de vanligste banktjenestene du kjenner fra nettbanken, og du logger inn med fødselsnummer og telefonbankkode. For å bruke Mobilbank må du opprette en avtale under menyvalget «Mobilbank» i nettbanken, i tillegg til at du også må laste ned vår app.

denne siden finner du nyttig informasjon omkring hva som skjer og hva som må gjøres med bankforhold ved dødsfall.

Effektiv rente er det du faktisk betaler for lånet eller boligkreditten og er den totale kostnaden av nominell rente på boliglånet + evt. etableringsgebyr og termingebyr. Renter beregnes og legges til saldoen den siste dagen i hver måned. Du betaler kun renter av det beløpet som til enhver tid har blitt benyttet.

Til boligkredittsiden

Til boliglånssiden

Boligkreditt kalles også rammelån eller fleksilån/flexilån, og er et lån hvor du sammen med banken blir enig om en ramme for hvor mye du kan låne. Innenfor den avtalte lånerammen har du full handlefrihet og du betaler kun renter av det du faktisk benytter. Det du har ubenyttet kan du når som helst benytte deg av. Det gis inntil 60 % av boligens panteverdi, men ingen nedbetalingsplan. 

Det er du selv som legger opp når og hvor mye du ønsker å betale på lånet, og har mulighet til å ta ut penger igjen ved behov. Slik har du alltid penger tilgjengelig til uforutsette utgifter og små eller store investeringer, for eksempel oppussing, hytte eller bil. Med boligkreditt kan du låne opp til dette innenfor den tilgjengelige rammen, uten å måtte ta kontakt med banken.

Til boligkredittsiden.

Via nettbanken eller mobilbanken kan du overføre penger direkte fra boligkreditten til dine eller andres kontoer. Det er også mulig å betale regninger direkte fra boligkreditten.

Til boligkredittsiden.

Ja, dette gjør du enkelt i nettbanken under > Betaling/overføring > Ny fast overføring egne konti

Til boligkredittsiden.

Boligkreditt er priset høyere fordi det er dyrere for banken å drifte en boligkreditt enn et ordinært nedbetalingslån. For at du skal ha mulighet til å ta ut mer av boligkreditten til enhver tid, må banken holde disse pengene tilgjengelig for deg. Dette er en kostnad for banken.

Til boligkredittsiden.

Du kan betale inn på boligkreditten når du vil og fritt velge å ikke betale avdrag i en periode, så lenge lånesaldoen ikke overstiger den innvilgede rammen. Dersom du velger å ikke betale renter, må du huske at rentene legges til lånesaldoen hver måned. Hvor mye og hvor ofte du betaler inn bestemmer du selv. Du betaler inn på boligkreditten ved å gjøre en overføring fra kontoen din til boligkreditten.

Tips: Mange velger å opprette en fast månedlig betaling i nettbanken sånn at man betaler det samme beløpet hver måned. Du sikrer da at det betales ned som et ordinært boliglån, men står fritt til å endre betalingen etter eget ønske.

Til boligkredittsiden.

Selv om du ikke har BankID kan du selvfølgelig bli kunde hos oss. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut et skjema og vi sender deg en kodebrikke for innlogging i nettbanken. Skjema finner du her.

Vi tar ingen gebyr verken ved bruk av kort i Norge eller utlandet. Dette gjelder også uttak i minibank. Kortet har kun et årsgebyr på kr 275,- Se vår prisliste for fullstendig oversikt.

Gi beskjed til din arbeidsgiver om at du har fått nytt kontonummer, så får de oppdatert dette i sitt system. 

Du vil motta kortet innen 3-5 dager etter bestilling. 

Du blir kunde ved å følge linken Bli kunde.  Deretter logger du inn i nettbanken. Under menyvalget >Bytte bank, fyller du inn bankbytteskjema. Resten av jobben gjør vi for deg. Kontoene avsluttes og innestående saldo overføres hit, samtidig som at vi flytter dine AvtaleGiroer. eFaktura følger ditt personnummer, så disse vil automatisk følge med. 

Det koster ingenting å opprette konto hos oss, og vår nett- og mobilbank er gebyrfri i bruk. 

For å avslutte din konto i BN Bank må du sende oss en sikker nettpost fra inne i din nettbank hos oss. Dersom du har renter til gode, eller innesteående på konto, vennligst spesifiser hvilket konto disse ønskes overført til. Vi gjør oppmerksom på at konti med negativ saldo ikke kan avsluttes før utestående er innbetalt.

Har du kort på kontoen må dette klippes i to og sendes oss pr post. Alternativt kan du sende oss en skriftlig bekreftelse på at kortet er makulert.

Fra 31. oktober 2016 er det et krav om at euro-betalinger sendes til bank i henhold til internasjonal standard for betalingsformat. Kunder med økonomisystem som utveksler betalingsfiler med bank i dag, vil måtte bytte filformatet de bruker i dag til den nye standarden: ISO 20022. Les mer om ISO 20022 her.

Du logger inn fra bnbank.no via den grønne knappen oppe til høyre. Velg mellom BankID, BankID på mobil eller kodebrikke eller kodekort, og følg instruksjonene. Lurer du på noe, er det bare å trykke på symbolet som ser sånn ut for mer informasjon: Spørsmålstegn nettbank

Etter innlogging kan du enkelt:

  1. administrere og få full oversikt over kontoer og kontobevegelser, lån og avtaler
  2. bestille bankkort og finne PIN-kode
  3. opprette og lage egne navn på kontoer
  4. bestille SMS-varsling
  5. aktivere mobilbank
  6. aktivere BankID
  7. chatte sikkert med våre kundekonsulenter

Etter nedlasting må mobilbanken aktiveres i nettbanken. Dette gjør du enkelt ved å gå til menyvalg >Aktivere/sperre mobilbank og deretter velge legg til enhet.

Brukernavn er ditt fødselsnummer og koden den du selv valgte ved aktivering.

Med mobilbanken:

  • slipper du kodebrikken - en selvvalgt kode er alt du trenger
  • kan du utføre banktjenester når og hvor som helst
  • har du alle kontoer tilgjengelige på sekundet
  • kan du styre regionsperre og sperre kort
  • får du full oversikt over ditt kortbruk

Dette kan du gjøre med BankID på mobil

  • Logge inn i nettbank
  • Bekrefte betalinger ved netthandel
  • Logge inn hos Lånekassen, Altinn, Mine sider, osv.

Slik får du BankID på mobil:

  1. Logg inn i nettbanken med din kodebrikke fra BN Bank.
  2. Velg >BankID på mobil i menyen.
  3. Følg anvisningene.
  4. Du vil motta en SMS når aktiveringen er fullført.

Du kan opprette SMS-varsling både via mobilbanken og nettbanken.

  • I mobilbanken:
    Velg >mer og >SMS-varsling fra menyen

  • I nettbanken:
    Velg >SMS-varsling i menyen.

Du kan få SMS-varsel om 

  • lønn har kommet på konto
  • du mangler dekning og betalinger ikke utføres
  • saldo kommer under et viss beløp
  • hva du har disponibelt på en fast dag
  • du får innbetalinger over et gitt beløp
chat ikon